• Original research article
  • February 28, 2022
  • Open access

The Concept of Design Competence Formation in Future Bachelors of Applied Computer Science in the Digital Educational Environment of the Higher Education Institution

Abstract

The study aims to develop the concept of forming design competence in future bachelors of applied computer science in the digital educational environment of higher education institutions. The article presents the content, purpose, formation principles, types, forms, and structure of design competence formation in future bachelors of applied computer science in the digital educational environment of higher education institutions. The scientific novelty of the research lies in providing insight into aspects of design competence of future bachelors of applied computer science, which consists of intellectual and creative abilities, informational and analytical competence, and economic and social literacy of future bachelors of applied computer science. It is expressed in value attitude to work with modern computer technologies, studying modern programming languages, coding, designing and practical use of professional activity results. As a result, it has been shown that the concept of forming design competence in future bachelors of applied computer science in the digital educational environment of the higher education institution is necessary to improve the training of programmers who can perform tasks using modern digital technologies and design new digital products following the social demand of modern society.

References

  1. Бирюкова О. И., Иванова Т. А. Теоретические и практические основы формирования проектировочной компетенции педагогов в рамках дополнительного профессионального образования // Современные проблемы науки и образования. 2021. № 2. DOI: 10.17513/spno.30676
  2. Борисова Е. В. Современные студенты и цифровая среда обучения // Вестник Тверского государственного университета. Серия «Педагогика и психология». 2020. № 1 (50). DOI: 10.26456/vtpsyped/2020.1.178
  3. Галлини Н. И. Взаимодействие структурных подразделений образовательной организации высшего образования: свидетельство о государственной регистрации базы данных № 2018620789 от 01.06.2018.
  4. Галлини Н. И. Платформа для организации единого информационно-аналитического пространства образовательной организации высшего образования: свидетельство о государственной регистрации программы для ЭВМ № 2019662750 от 02.10.2019.
  5. Галлини Н. И. Управление контингентом абитуриентов в учреждении высшего образования: свидетельство о государственной регистрации базы данных № 2017620317 от 15.03.2017a.
  6. Галлини Н. И. Управление контингентом обучающихся в учреждении высшего образования: свидетельство о государственной регистрации базы данных № 2017620299 от 13.03.2017b.
  7. Глузман А. В., Горбунова Н. В. Педагогическое проектирование как фактор развития проектного мышления студенческой молодежи // Гуманитарные науки. 2019. № 1 (45).
  8. Давыдова О. К., Никиян А. Н., Барышева Е. С., Дырдина Е. В. Развитие индивидуальных образовательных потребностей средствами цифровой среды университета // Университетский комплекс как региональный центр образования, науки и культуры: мат. Всерос. науч.-метод. конф. (с международным участием) (г. Оренбург, 23-25 января 2020 г.). Оренбург: Оренбургский государственный университет, 2020.
  9. Джабатырова Б. К., Крафт Н. Н., Мустафина А. А. Педагогические условия формирования проектировочной компетентности у будущих педагогов // Материалы итоговой научно-практической конференции профессорско-преподавательского состава Национального государственного университета физической культуры, спорта и здоровья им. П. Ф. Лесгафта, Санкт-Петербург, за 2020 г., посвященной 125-летию университета (г. Санкт-Петербург, 30 марта - 29 апреля 2021 г.). СПб., 2021.
  10. Дурноглазов Е. Е., Филиппов Р. С. Цифровая образовательная среда инновационной образовательной организации // Горизонты и риски развития образования в условиях системных изменений и цифровизации: сб. науч. тр. XII Междунар. науч.-практ. конф. (г. Москва, 25 января 2020 г.): в 2-х ч. М., 2020. Ч. 2.
  11. Зайнуллина Д. Р., Саитова Л. Р. О формировании проектировочных компетенций у студентов вуза // Традиции и инновации в национальных системах образования: мат. Междунар. науч.-практ. конф. (г. Уфа, 17 декабря 2020 г.). Уфа, 2021.
  12. Ильина Л. С. Развитие онлайн-образования в рамках приоритетного проекта «Cовременная цифровая образовательная среда в РФ» // Великие реки - 2019: тр. науч. конгресса XXI Междунар. науч.-промыш. форума (г. Нижний Новгород, 14-17 мая 2019 г.). Н. Новгород, 2019.
  13. Основная профессиональная образовательная программа по направлению подготовки 09.03.03 «Прикладная информатика», степень «бакалавр» (ОПОП). 2019. URL: https://cloud.cfuv.ru/index.php/s/DHyed8JpHNrS3yy
  14. Программа «Цифровая экономика Российской Федерации»: утв. президиумом Совета при Президенте Российской Федерации по стратегическому развитию и национальным проектам, протокол от 24 декабря 2018 г. № 16.
  15. Учебные планы по направлению подготовки 09.03.03 «Прикладная информатика», степень «бакалавр». 2017-2021. URL: https://cloud.cfuv.ru/index.php/s/7Z639N8WfktqJoi
  16. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования (по направлению подготовки 09.03.03 «Прикладная информатика», степень «бакалавр») (ФГОС ВО). 2017. URL: https://fgosvo.ru/uploadfiles/FGOS%20VO%203++/Bak/090303_B_3_17102017.pdf
  17. Gallini N. I., Buzni V. A., Gorobets D. V., Chetyrbok P. V., Anisimova L. S. Criteria and Levels of Formation of Intellectual Creativity of Future IT Specialists // 2021 International Conference on Quality Management, Transport and Information Security, Information Technologies (IT&QM&IS). Yaroslavl, 2021. DOI: 10.1109/ITQMIS53292.2021.9642722
  18. Gallini N. I., Gorbunova N. V., Popov M. N., Chetyrbok P. V., Koykova E. I. Benefits of Organizing Remote Education in the Design of a University’s Unified Information and Analytical Space Using Artificial Intelligence // 2021 International Conference on Quality Management, Transport and Information Security, Information Technologies (IT&QM&IS). Yaroslavl, 2021. DOI: 10.1109/ITQMIS53292.2021.9642798
  19. Gallini N. I., Kamornickiy D. T., Latysheva M. A., Chetyrbok P. V., Anisimova L. S. Gamification Components of a Software Solution Using a Neural Network in the Design of Unified Information and Analytical Space of a University // 2021 International Conference on Quality Management, Transport and Information Security, Information Technologies (IT&QM&IS). Yaroslavl, 2021. DOI: 10.1109/ITQMIS53292.2021.9642740

Author information

Nadezhda Igorevna Gallini

Humanities and Education Science Academy (branch) of V. I. Vernadsky Crimean Federal University in Yalta

About this article

Publication history

  • Received: January 4, 2022.
  • Published: February 28, 2022.

Keywords

  • проектировочная компетенция
  • прикладная информатика
  • цифровая образовательная среда
  • интеллектуально-креативные способности
  • информационно-аналитическая компетентность
  • design competence
  • applied computer science
  • digital educational environment
  • intellectual and creative abilities
  • informational and analytical competence

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)