• Original research article
  • March 31, 2022
  • Open access

Particularities of Ecological Culture Formation in Younger Schoolchildren with Mild Intellectual Disability during Educational Activities

Abstract

The research aims to characterise the state of ecological culture formation in primary school students with intellectual disability, which in accordance with the Adapted Basic General Education Curriculum Guidelines includes the following: commitment to environmental behaviour, taking care of one’s own health, positive attitude to a healthy lifestyle and respect for nature. The paper considers the notion of “ecological culture”, presents the results of a practical study of ecological culture formation in younger schoolchildren with intellectual disability (according to the abovementioned criteria), draws conclusions and outlines prospects for further work. The research is novel in that it identifies the psychological and pedagogical features that lead to difficulties in ecological culture formation in schoolchildren with intellectual disability, i.e. underdevelopment of cognitive activities, difficulties in analysing, synthesising and perceiving information, emotional-volitional immaturity, difficulties in forming beliefs, views and feelings, difficulties in forming personal learning outcomes. As a result, the researchers have determined the areas and procedures for ecological culture formation in younger schoolchildren with intellectual disability on the basis of an activity approach, have developed and tested an algorithm for ecological culture formation in children of the specified category.

References

  1. Алабина Т. В. Формирование основ экологической культуры у умственно отсталых дошкольников на современном этапе // Специальное образование. 2020. № 2.
  2. Антишина А. В., Долматов А. В. Формирование экологической компетенции и культуры в процессе обучения и воспитания студентов // Человек и образование. 2014. № 1 (38).
  3. Беспалова Л. А., Камерилова Г. С. Формирование экологической компетентности у старшеклассников средствами учебника по экологии // Современные проблемы науки и образования. 2012. № 6.
  4. Божович Л. И. Проблемы формирования личности. М. - Воронеж: МОДЭК, 2001.
  5. Воронкова В. В. Воспитание и обучение детей во вспомогательной школе: пособие для учителей и студентов дефектолог. ф-тов пед. ин-тов / под ред. В. В. Воронковой М.: Школа-Пресс, 1994.
  6. Галкина В. А. Формирование метапредметных умений и навыков у обучающихся с ограниченными возможностями здоровья. М., 2020.
  7. Гальперин П. Я., Кабыльницкая С. Л. Экспериментальное формирование внимания. М., 1974.
  8. Гребенникова И. А. Система работы по формированию основ экологической культуры у умственно отсталых учащихся младших классов: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2010.
  9. Ковалева Е. А. Изучение неживой природы в 5 классе вспомогательной школы // Дефектология. 1971. № 6.
  10. Лифанова Т. М. Дидактические игры на уроках естествознания: пособие для педагогов. М.: ГНОМ и Д, 2001.
  11. Лыкова-Унковская Е. С., Галкина В. А. Социально-коммуникативное развитие детей с легкой умственной отсталостью // Научно-педагогическое обозрение. 2019. № 6 (28).
  12. Мозговой В. М., Яковлева И. М., Еремина А. А. Основы олигофренопедагогики: уч. пособие для студ. образовательных учреждений среднего профессионального образования. Изд-е 3-е, стер. М.: Академия, 2010.
  13. «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта образования обучающихся с умственной отсталостью (интеллектуальными нарушениями)»: приказ Министерства образования и науки РФ от 19 декабря 2014 г. № 1599 (ФГОС УО). URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/70760670/#0
  14. Пороцкая Т. И., Янчева А. В. Наблюдения за природой в 1-3 классах вспомогательной школы // Специальная школа. 1985. № 1.
  15. Примерная адаптированная основная общеобразовательная программа образования обучающихся с умственной отсталостью (интеллектуальными нарушениями) (ПАООП) / Министерство образования и науки Российской Федерации. М.: Просвещение, 2017.
  16. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. СПб.: Питер, 2002.
  17. Соломина E. H. Повышение эффективности обучения географии на основе выполнения системы практических заданий: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 1996.
  18. Ткачева В. В. Семья ребенка с ограниченными возможностями здоровья: диагностика и консультирование. М.: Национальный книжный центр, 2014.
  19. Шевырева Т. В., Соломина Е. Н. Технологии образования лиц с умственной отсталостью в предметной области «Естествознание»: уч.-метод. пособие. М., 2019.

Author information

Vera Alexandrovna Galkina

PhD

Moscow Region State University

Olga Valentinovna Shohova

PhD

Moscow Region State University

About this article

Publication history

  • Received: February 3, 2022.
  • Published: March 31, 2022.

Keywords

  • младшие школьники с легкой умственной отсталостью
  • экологическая культура
  • психолого-педагогические особенности
  • личностные результаты обучения
  • younger schoolchildren with mild intellectual disability
  • ecological culture
  • psychological and pedagogical features
  • personal learning outcomes

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)