• Original research article
  • March 31, 2022
  • Open access

Practical Classes in English in the Form of a Conference Lesson as a Means of Professional Foreign-Language Competence Formation in Non-Linguistic Students at a University

Abstract

The research aims to substantiate the importance of interactive teaching methods in modern education at higher education institutions using the example of foreign language classes. The paper addresses the use of practical conference lessons as a form of teaching in the educational space of a university. The work gives a brief overview of interactive methods of teaching a foreign language at a university, determines the specificity of organising a conference lesson, describes the stages of preparation and conduct of such a lesson, as well as provides criteria for assessing students’ work in the classroom. Scientific novelty of the research lies in developing the structure, stages of preparation, methods of conducting and assessing a conference lesson as a form of teaching a foreign language at a university through the integration of project-based learning, the case method, discussion, business simulation games involving non-linguistic students at a higher education institution as exemplified by students studying at the Institute of Mathematics and Information Technology of the Federal State Autonomous Educational Institution for Higher Education “Volgograd State University”. As a result, the main stages of a conference lesson and its advantages in the development of students’ professional foreign-language competence have been characterised.

References

  1. Байденко В. И. Выявление состава компетенций у выпускников вузов как необходимый этап проектирования ГОС ВПО нового поколения: метод. пособие. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2006.
  2. Буланов Д. С. Роль инновационных технологий в обучении иностранному языку в высшей школе // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2017. Т. 19. URL: http://e-koncept.ru/2017/770394.htm
  3. Гальскова Н. Д. Современная методика обучения иностранным языкам: пособие для учителя. М.: АРКТИ, 2003.
  4. Давыдова Ю. Г. Формирование лингвопрагматической компетенции студентов вузов на практических занятиях по иностранному языку // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 6. Вып. 1.
  5. Кобелева Е. П. Формирование профессиональной иноязычной компетенции будущих специалистов экономического профиля // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2010. Вып. 12 (120).
  6. Курченкова Е. А. Урок-конференция на английском языке как средство формирования профессиональной иноязычной компетенции // Коммуникативные аспекты современной лингвистики и лингводидактики: мат. Всерос. науч. конф. Волгоград, 2016.
  7. Лозовская Т. В. Методика отбора кейсов для обучения иноязычной речи студентов неязыковых специальностей // Крымский научный вестник. 2015. № 5. URL: http://krvestnik.ru/pub/2016/01/06-Lozovskaya.pdf
  8. Мильруд Р. П., Максимова И. Р. Современные концептуальные принципы коммуникативного обучения иностранным языкам // Иностранные языки в школе. 2000. № 5.
  9. Мясоед Т. А. Интерактивные технологии обучения. М., 2004.
  10. Панина Т. С., Вавилова Л. Н. Современные способы активизации обучения. М., 2008.
  11. Раскалинос В. Н. Семинар-конференция как активная форма обучения в вузе // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Проблемы высшего образования». 2017. № 1.
  12. Ростовцева П. П. Интерактивные методы обучения как способы повышения эмоционального интеллекта // Мир науки, культуры и образования. 2021. № 4 (89).

Author information

Elena Anatolievna Kurchenkova

PhD

Volgograd State University

Yulia Nikolaevna Kulichenko

PhD

Volgograd State University

Lyudmila Veniaminovna Medvedeva

PhD

Volgograd State University

About this article

Publication history

  • Received: February 9, 2022.
  • Published: March 31, 2022.

Keywords

  • профессиональная иноязычная компетенция
  • студенты неязыковых специальностей
  • занятие-конференция
  • интерактивные методы обучения
  • современные образовательные технологии
  • professional foreign-language competence
  • non-linguistic students
  • conference lesson
  • interactive teaching methods
  • modern educational technologies

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)