• Original research article
  • March 31, 2022
  • Open access

Comparative Analysis of the Formation of the Competence “Teaching in Supplementary General Education Programmes” аmong Teachers in the Field of Children’s Supplementary Education

Abstract

The study aims to identify the features of professional competencies formation within the generalised job function “Teaching in Supplementary General Education Programmes” among teachers holding different positions in the field of children’s supplementary education (CSE). The paper describes the approaches to solving the tasks to reach the stated aim. The work shows the results of a theoretical analysis of the extent to which the issue of formation and assessment of professional competencies in CSE teachers has been developed; defines the key concepts of the study, i.e. “generalised job function”, “job function”, “competence”, “competency”; substantiates research methods, describes a computer-oriented case; presents the results of assessing the level of professional competencies formation among CSE teachers holding different positions, which was conducted at the Municipal Autonomous Non-Standard Educational Institution “Palace of Children’s Creativity named after F. I. Avdeeva” of the Urban District “The City of Yakutsk” (PCC); identifies and describes professional deficits of its teaching staff holding different positions; makes recommendations on the development of professional competencies and the elimination of professional deficits. Scientific novelty of the study lies in developing and testing an assessment tool and identifying the features of professional competencies formation among teachers holding different positions. As a result of the study, the researchers have been able to identify the specificity of the professional level of the teaching staff at the PCC, their strengths and professional deficits, to determine the prospects for the development of the personnel potential at the PCC, taking into account the capabilities of the teaching staff themselves.

References

  1. Ансимова Н. П., Золотарева А. В. Компетенции педагога для работы с талантливыми детьми и молодежью // Ярославский педагогический вестник. 2016. № 5.
  2. Березина В. А. Развитие дополнительного образования детей в системе российского образования: уч.-метод. пособие. М.: Диалог культур, 2007.
  3. Буданова Д. С., Золотарев А. С. Интеграционная платформа онлайн-обучения для организаций, реализующих программы дополнительного профессионального образования // Образовательная панорама. 2020. № 2 (14).
  4. Голованов В. П. Дополнительное образование детей как сфера личностного развития: сб. ст. / науч. ред. и сост. В. П. Голованов. М.: Новое образование, 2016.
  5. Дополнительное образование детей: история и современность: уч. пособие для вузов / отв. ред. А. В. Золотарева. Изд-е 3-е, испр. и доп. М.: Юрайт, 2022.
  6. Евладова Е. Б., Золотарева А. В. Организация дополнительного и неформального образования детей в образовательных организациях, функционирующих в неблагоприятных социальных условиях: уч.-метод. пособие. Ярославль, 2017.
  7. Евладова Е. Б., Логинова Л. Г., Михайлова Н. Н. Дополнительное образование детей: уч. пособие для студ. учреждений сред. проф. образования. М.: ВЛАДОС, 2002.
  8. Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. Авторская версия. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004.
  9. Золотарева А. В. Кадры внешкольного образования в странах бывшего Советского Союза. М.: Де Либри, 2021.
  10. Золотарева А. В. Профессиональный стандарт «Педагог дополнительного образования детей и взрослых»: проблемы и решения. М.: Русское слово - учебник, 2020.
  11. Золотарева А. В. Результаты апробации профессионального стандарта «Педагог дополнительного образования детей и взрослых»: риски и возможности // Вестник образования. 2017. № 11.
  12. Золотарева А. В., Буданова Д. С. Результаты оценки сформированности метапредметных компетенций педагогов городских и сельских школ // Педагогика сельской школы. 2020. № 4 (6).
  13. Калиш И. В. Организационно-педагогические условия повышения квалификации педагога дополнительного образования: дисс. … к. пед. н. М., 2000.
  14. Концепция и модели подготовки, переподготовки и повышения квалификации кадров для сферы дополнительного образования детей: монография / под ред. А. В. Золотаревой. Ярославль: Изд-во ЯГПУ, 2014.
  15. Лебедев О. Е. Компетентностный подход в образовании // Школьные технологии. 2004. № 5.
  16. Логинова Л. Г. Качество дополнительного образования детей. Менеджмент. М.: Мегаполис, 2008.
  17. Методика непрерывного профессионального развития кадров сферы дополнительного образования детей: уч. пособие / под науч. ред. А. В. Золотаревой. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Юрайт, 2022.
  18. Морозова Н. А. Дополнительное образование: структурно-организационное, содержательное, кадровое обеспечение. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2002.
  19. Мухамедьярова Н. А. Формирование метапредметных компетенций у педагогов системы дополнительного образования детей: дисс. … к. пед. н. Ярославль, 2021.
  20. Паспорт Национального проекта «Образование»: утвержден Президиумом Совета при Президенте Российской Федерации по стратегическому развитию и национальным проектам от 24 декабря 2018 г. № 16. URL: https://edu.gov.ru/national-project
  21. Профессиональный стандарт «Педагог дополнительного образования детей и взрослых»: утвержден приказом Минтруда России от 22 сентября 2021 г. № 652н; зарегистрирован в Минюсте России 17 декабря 2021 г. № 66403.
  22. Формирование и оценивание метапредметных компетенций педагога в условиях дополнительного профессионального образования: уч. пособие / под ред. А. В. Золотаревой. Ярославль, 2018.
  23. Non-Formal and Informal Education in Europe / ed. by R. Clarijs. Prague, 2005.

Author information

Angelina Viktorovna Zolotareva

Dr

Sochi State University

Mariya Petrovna Petrova

PhD

Palace of Children’s Creativity named after F. I. Avdeeva of the Urban District “The City of Yakutsk”

About this article

Publication history

  • Received: February 1, 2022.
  • Published: March 31, 2022.

Keywords

  • дополнительное образование детей
  • профессиональная компетентность педагога
  • трудовая функция
  • дополнительные общеобразовательные программы
  • профессиональные дефициты педагогических работников
  • children’s supplementary education
  • professional competency of a teacher
  • job function
  • supplementary general education programmes
  • professional deficits of teaching staff

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)