• Original research article
  • April 29, 2022
  • Open access

Innovative Technologies for Involving Higher School Students in Reading

Abstract

The aim of the study is to theoretically and methodologically substantiate the need of using innovative technologies to involve higher school students in reading. The paper reveals the essence of the technologies of conceptual and figurative reading, collective immersion in a literary text; algorithms of actions while applying the innovative technologies that intensify the cognitive process are described; the effectiveness of using the proposed reading technologies in the educational process is substantiated. The scientific novelty of the work lies in the fact that algorithms for applying the technologies of conceptual and figurative reading and collective immersion in a literary text aimed at involving higher school students in reading have been developed. As a result, it has been proved that the technologies of conceptual and figurative reading and collective immersion in a literary text are applicable to institutions of higher education of any profile and provide the required level of quality in training specialists.

References

  1. Блонский П. П. Избранные педагогические и психологические сочинения / под ред. А. В. Петровского. М.: Педагогика, 1979.
  2. Васев Д. В. Чтение как полифункциональное явление культуры: монография. Пермь, 2021.
  3. Евладова Е. Б. «Погружение» в культуру // Воспитательная система школы: проблемы управления. Очерки прагматической теории / под ред. В. А. Караковского. М.: Сентябрь, 1997.
  4. Левидов А. М. Автор, образ, читатель. СПб., 1983.
  5. Мелентьева, Ю. П. Чтение: явление, процесс, деятельность. М.: Наука, 2010.
  6. Месяц С. Д. Погружение - шаг в противоположность. Из опыта осмысления // Методика погружения: за и против: сб. науч.-метод. ст. / под ред. А. А. Остапенко. Краснодар: АЭСПК, 1995.
  7. Национальная доктрина образования в Российской Федерации. 2000. URL: https://rg.ru/2000/10/11/doktrina-dok.html
  8. Остапенко А. А. Погружение как средство реализации принципа целости // Методика погружения: за и против: сб. науч.-метод. ст. / под ред. А. А. Остапенко. Краснодар: АЭСПК, 1995.
  9. Павлов И. П. Ответ физиолога психологам. СПб.: Северо-Запад, 2011.
  10. Селевко Г. К. Современные образовательные технологии. М.: Народное образование, 1998.
  11. Терскова С. А. Тематическое погружение как основа формирования целостного мировоззрения // Методика погружения: за и против: сб. науч.-метод. ст. / под ред. А. А. Остапенко. Краснодар: АЭСПК, 1995.
  12. Тубельский А. И. Школа будущего, построенная вместе с детьми / под. ред. А. М. Русакова. M.: Первое сентября, 2012.
  13. Фабриков М. С. Современные образовательные технологии. Владимир, 2021.
  14. Хуторской А. В. Эвристическое обучение: в 5-ти т. М.: Эйдос, 2011. Т. 1. Научные основы.
  15. Щетинин М. П. Объять необъятное: записки педагога. М.: Педагогика, 1986.

Author information

Dmitry Valerievich Vasev

PhD

Perm State Institute of Culture

About this article

Publication history

  • Received: March 4, 2022.
  • Published: April 29, 2022.

Keywords

  • технология понятийно-образного чтения
  • технология коллективного погружения в художественный текст
  • образовательный процесс в вузе
  • клиповое мышление
  • экранная культура
  • technology of conceptual and figurative reading
  • technology of collective immersion in literary text
  • educational process at higher school
  • clip thinking
  • screen culture

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)