• Original research article
  • May 23, 2022
  • Open access

Ability to Express Indirect Disagreement in the Framework of Teaching Subjects of the Humanities and Social Sciences as a Component of Students’ Communicative Competence

Abstract

The purpose of the research is to determine the possibility of forming the ability to express disagreement by means of indirect communication in university students when teaching subjects of the humanities and social sciences. The paper addresses the prospect of formation of some components of communicative competence in university students using a set of training exercises. The set of exercises has been developed for students to master the techniques of expressing indirect disagreement in a number of disciplines of the humanities and social sciences, such as “Conflict Resolution Studies”, “Business Communication”, “Speech Culture”, “Communication in Professional Activities”, “Business Relations”, “Psychology of Business Communication”. The work is novel in that it represents the first attempt to use such interactive teaching methods as interview, round table, role-playing and the case method to develop students’ ability to express disagreement by means of indirect communication. As a result, it has been found that the use of the above-mentioned set of training exercises in the course of teaching subjects of the humanities and social sciences contributes to the development of students’ ability to maintain communicative balance, avoid negative manifestations of disagreement with an opponent.

References

  1. Байбородова Л. В., Шитов А. В. Педагогические средства развития взаимодействия студентов в профессиональной образовательной организации // Ярославский педагогический вестник. 2017. № 3.
  2. Богуславская Н. Е. Веселый этикет (развитие коммуникативных способностей ребенка). Екатеринбург: Арго, 2012.
  3. Бредихина И. А. Методика преподавания иностранных языков: обучение основным видам речевой деятельности: уч. пособие. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2018.
  4. Данилина Л. Ю. Лингвопрагматические особенности коммуникативных актов несогласия в диалогическом дискурсе (на материале английского и русского языков): автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2011.
  5. Дементьев В. В. Непрямая коммуникация. М.: Гнозис, 2006.
  6. Дементьев В. В. Непрямая коммуникация в русской национально-речевой культуре // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Лингвистика». 2018. Т. 22. № 4.
  7. Ларионова Е. В. О современных коммуникативных практиках в образовании // Конфликты в современном мире: международное, государственное и межличностное измерение: мат. V Междунар. науч. конф. Саратов, 2016.
  8. Леонтьев А. А. Педагогическое общение. М.: Знание, 2009.
  9. Мудрик А. В. О коммуникативной культуре // Директор школы. 2003. № 6.
  10. Пенина Т. П. Ответные реплики с имплицитным содержанием несогласия в структуре диалогического текста: дисс. … к. филол. н. Ставрополь, 2003.
  11. Петровская Л. А. Компетентность в общении. М., 2003.
  12. Симонова С. О. Коммуникативно-когнитивные особенности выражения косвенных и имплицитных речевых актов отказа в диалогическом дискурсе: дисс. … к. филол. н. Тамбов, 2011.

Author information

Anastasia Olegovna Konkina

Tsiolkovsky Kaluga State University

Yulia Sergeevna Tkacheva

Tsiolkovsky Kaluga State University

About this article

Publication history

  • Received: April 3, 2022.
  • Published: May 23, 2022.

Keywords

  • косвенное несогласие
  • коммуникативная компетентность
  • предметы социально-гуманитарного цикла
  • непрямая коммуникация
  • интерактивные методы обучения
  • indirect disagreement
  • communicative competence
  • subjects of the humanities and social sciences
  • indirect communication
  • interactive teaching methods

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)