• Original research article
  • May 23, 2022
  • Open access

Sociocultural Competence Formation in Students of Linguistic Universities When Working with a Poetic Text in French as a Part of Analytical Reading Teaching (by the Example of Émile Nelligan’s Poem “Winter Evening”)

Abstract

The study aims to present a scientifically grounded set of techniques and exercises for sociocultural competence formation in philology students when teaching analytical reading of a foreign-language poetic text from the perspective of a competence approach, which contributes to the expansion of students’ vocabulary, mastery of the basics of foreign-language poetic text analysis, involves dictionary work, including independent work. The set of techniques and exercises presented in the paper was developed by its author on the basis of “Winter Evening” (“Soir d’hiver”), an authentic text by the Canadian poet of the XX century Émile Nelligan, and can be successfully used to teach analytical reading to university students as a part of familiarisation with the culture of a target-language country and the mentality of native speakers of the target language. It is important to note that sociocultural competence is an obligatory component of communicative competence and is directed at avoiding misunderstandings in interpersonal communication. Currently, the term “sociocultural competence” still requires clarification of the essence of the concept. Scientific novelty of the study lies in identifying a list of skills, techniques, exercises aimed at sociocultural competence formation in philology students. As a result, it has been proved that the use of the set of techniques and exercises contributes to acquisition of linguistic and sociocultural knowledge about target-language countries by students of a linguistic university, as well as practical mastery of the French language in the process of teaching analytical reading to students.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). 2009. URL: http://rus-yaz.niv.ru/doc/dictionary/language-education/index.htm
  2. Белова Н. А. Филологический анализ художественного текста: реализация интеграции лингвистического и литературоведческого подходов в школе: уч.-метод. пособие. Изд-е 2-е, перераб. и доп. Саранск, 2008.
  3. Болотов А. В., Сериков В. В. Компетентностная модель: от идеи к образовательной программе // Педагогика. 2003. № 10.
  4. Гильманова А. А., Никитина С. Е., Тябина Д. В. Обучение чтению аутентичных текстов на занятиях по иностранному языку // Международный научно-исследовательский журнал. 2016. № 5-4 (47).
  5. Давыдова Е. А., Шиханова Е. Г. Социокультурная компетенция и ее роль в обучении языку // Новое в преподавании иностранных языков. 2015. № 2. URL: http://foreign.mordgpi.ru/?p=1251
  6. Елизарова Г. В. Культура и обучение иностранным языкам. СПб.: КАРО, 2005.
  7. Заболотнева О. Л., Кожухова И. В. Аналитическое чтение на занятиях по культуре речевого общения (иностранный язык) // Социальная компетентность. 2017. № 3 (17).
  8. Захарова К. А. Развитие социолингвистического компонента иноязычной коммуникативной компетенции в процессе обучения иностранному языку: дисс. … к. пед. н. Волгоград, 2019.
  9. Лебедев О. Е. Компетентностный подход в образовании // Школьные технологии. 2004. № 5.
  10. Мирошниченко С. А. Аналитическое чтение. Поэзия франкоязычных авторов XX века: уч. пособие. СПб.: Медиапапир, 2021.
  11. Мирошниченко С. А. Методика обучения студентов языкового вуза аналитическому чтению поэтических произведений на французском языке: автореф. дисс. … к. пед. н. СПб., 2013.
  12. Мирошниченко С. А. Формирование социокультурной компетенции в процессе работы с поэтическим текстом (французский язык) // Вопросы лингводидактики и переводоведения: сб. науч. тр. / под ред. И. В. Кормилиной, Н. Ю. Шугаевой. Чебоксары, 2017.
  13. Мосина О. А. Содержание и характеристики основных компетенций обучения иностранным языкам. 2016. URL: https://kazedu.com/referat/193254/5
  14. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования - бакалавриат по направлению подготовки 45.03.01 Филология: Приказ Министерства науки и высшего образования Российской Федерации от 12.08.2020 № 986. URL: http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202008280029
  15. Пассов Е. И., Кузовлева Н. Е. Основы коммуникативной теории и технологии иноязычного образования: метод. пособие для преподавателей русского языка как иностранного. М.: Русский язык. Курсы, 2010.
  16. Ходькова А. П., Аль-Ради М. С. Французский язык. Аналитическое чтение современной литературы (B2 - C1): уч. пособие для вузов. М.: Юрайт, 2019. URL: https://urait.ru/bcode/447056

Author information

Svetlana Alekseevna Miroshnichenko

PhD

Russian State Hydrometeorological University, St. Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: April 5, 2022.
  • Published: May 23, 2022.

Keywords

  • социокультурная компетенция
  • студенты-филологи
  • аналитическое чтение
  • иноязычный поэтический текст
  • обучение французскому языку в вузе
  • sociocultural competence
  • philology students
  • analytical reading
  • foreign-language poetic text
  • French language teaching at university

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)