• Original research article
  • June 24, 2022
  • Open access

Quality Evaluation of Professional Training of Secondary Vocational Education Graduates in the Field of Information Technology

Abstract

The study aims to design a model for quality evaluation of professional training of secondary vocational education graduates in the field of Information Technology. The paper considers the specificity of the secondary vocational education stage based on students’ age particularities and the regulation of the educational process by the requirements of the state, the features peculiar to education in the field of Information Technology characterised by dynamic changes in the means and technologies used, which affects the need for a quick response of the education system to changes in the field of Information Technology. Taking into account the considered features of secondary vocational education in IT, the paper identifies the elements of the quality evaluation system of students’ training. Scientific novelty of the study lies in developing and describing a model for quality evaluation of professional training of secondary vocational education graduates with account of the specificity of Information Technology training. As a result, three blocks of the formed model have been identified and described: the target block, the content-procedural block and the performance-evaluative block. In addition, pedagogical conditions for a successful application of the developed model for training IT specialists in secondary vocational education programmes in the field of Information Technology have been determined.

References

  1. Анисимова В. Д. Новые вызовы и инструменты подготовки рабочих кадров в системе СПО // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2018. № 4 (25).
  2. Валерий Фальков выступил на Генеральной конференции ЮНЕСКО. 2021. URL: https://minobrnauki.gov.ru/press-center/news/?ELEMENT_ID=42323
  3. Гараева Е. А. Исследование мотивации студентов университета к учебно-профессиональной деятельности // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2019. № 1 (26).
  4. Глушко И. В. Проблема качества высшего образования в оценках работодателей как потребителей образовательных услуг // Концепт. 2019. № 9.
  5. Казакова Е. И. Процесс психолого-педагогического сопровождения // На путях к новой школе. 2009. № 1.
  6. Майгельдиева Ш. М. Интегративный подход к обучению в системе дуально-ориентированного образования // Вестник Оренбургского государственного университета. 2017. № 10 (210).
  7. Министерство просвещения России уделяет особое внимание качеству профессионального образования. 2021. URL: https://edu.gov.ru/press/4332/minprosvescheniya-rossii-udelyaet-osoboe-vnimanie-kachestvu-professionalnogo-obrazovaniya
  8. Мягков А. Ю. Студенты технического вуза: профессиональные компетенции и ожидания на рынке труда // Социологические исследования. 2016. № 6.
  9. Нуретдинов Р. И. Востребованность компетенций молодых специалистов среднего уровня профессионального образования в области информационных технологий рынком труда // Общество: социология, психология, педагогика. 2021. № 5 (85).
  10. Нуретдинов Р. И. Программа предоставления защищенного программного интерфейса для сопровождения образовательного процесса: свидетельство о государственной регистрации программы для ЭВМ № 2019614778 от 11.04.2019.
  11. Остапенко И. А. Психолого-педагогические аспекты адаптации студентов факультета среднего профессионального образования в системе вуза // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2016. № 2 (15).
  12. Петухова Т. П. Модульное построение образовательных программ с учетом потребностей рынка труда // Высшее образование в России. 2013. № 11.
  13. Подведены итоги первого этапа приемной кампании в учреждения СПО в 2021 году. 2021. URL: https://edu.gov.ru/press/4116/podvedeny-itogi-pervogo-etapa-priemnoy-kampanii-v-uchrezhdeniya-spo-v-2021-godu
  14. Порядок организации и осуществления образовательной деятельности по образовательным программам среднего профессионального образования. 2013. URL: https://base.garant.ru/70426772/53f89421bbdaf741eb2d1ecc4ddb4c33
  15. Порядок проведения государственной итоговой аттестации по образовательным программам среднего профессионального образования. 2013. URL: https://base.garant.ru/70500084/53f89421bbdaf741eb2d1ecc4ddb4c33
  16. Список 50 наиболее востребованных на рынке труда, новых и перспективных профессий, требующих среднего профессионального образования. 2020. URL: https://mintrud.gov.ru/docs/mintrud/orders/1488
  17. Фомин Е. Н. Компетентностно-ориентированное наставничество студенческой молодежи на современном предприятии как ресурс качества профессиональной подготовки: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2013.

Author information

Roman Igorevich Nuretdinov

Pushkin Leningrad State University, St. Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: May 5, 2022.
  • Published: June 24, 2022.

Keywords

  • среднее профессиональное образование
  • профессиональная подготовка
  • информационные технологии
  • модель оценки качества профессиональной подготовки
  • secondary vocational education
  • professional training
  • Information Technology
  • model for quality evaluation of professional training

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)