• Original research article
  • June 24, 2022
  • Open access

Image Policy as a Reflection of the Corporate Culture Level of a Modern University Department

Abstract

The study aims to substantiate the importance of forming the image of a modern university department in the context of corporate culture for the effective functioning of a structural unit of a higher education organisation. The paper provides a detailed description of image types undertaken by scientists of the Belgorod State Institute of Arts and Culture. Scientific novelty of the study lies in presenting corporate culture and the image of a university department as a whole in the socio-cultural space of a modern university. As a result, it has been proved that modern imageology is an actively developing branch of humanities research covering various spheres of social interaction. In particular, image can be considered as an integral component of modern pedagogical research when it comes to the areas of image policy and the formation of corporate culture of a structural unit of an educational organisation.

References

  1. Андреева Ю. В. Взаимосвязь профессиональных и личностных качеств имиджа руководителя: автореф. … дисс. к. психол. н. Казань, 2002.
  2. Ветчанова О. В. Имидж организации: стратегия формирования // Справочник руководителя учреждения культуры. 2013. № 6.
  3. Калюжный А. А. Социально-психологические механизмы построения профессионального имиджа // Проблемы социальной психологии личности: межвуз. сб. науч. тр. Саратов: Изд-во Сарат. ун-та, 2006. Вып. 3.
  4. Ковалев Ю. В. Об имидже и речевой культуре оратора // Текст: восприятие, информация, интерпретация. Актуальные проблемы перевода. Чтение как феномен культуры. Текст в системе обучения: проблемы восприятия и методики. Имиджеология и PR: сб. докл. I Междунар. науч. конф. Российского нового университета (г. Москва, 27-28 мая 2002 г.) / сост. Н. А. Збруева, О. Ю. Иванова. М., 2002.
  5. Мещанинов А. А. Образ компании. М.: Новости, 2001.
  6. Панасюк А. Ю. Вам нужен имиджмейкер? Или о том, как создать свой имидж. М.: Дело, 1998.
  7. Перелыгина Е. Б. Психология имиджа. М.: Аспект-Пресс, 2002.
  8. Симонова И. Ф. Педагогика имиджа. СПб.: Ультра-Пресс, 2012.
  9. Симонова И. Ф. Формирование имиджа специалиста социально-культурной сферы в культурно-образовательном пространстве вуза: дисс. … к. пед. н. СПб., 2014.
  10. Туранина Н. А., Колганов И. В. Современные имиджевые технологии библиотеки: формирование и управление: монография. Beau Bassin: LAP LAMBERT Academic Publishing, 2018.
  11. Туранина Н. А., Колганов И. В. Электронные ресурсы в имиджевой политике организации // Перспективы применения инновационных и современных информационных технологий в образовании, науке и управлении: мат. Междунар. науч.-практ. онлайн-конф. (г. Самарканд, 14-15 мая 2020 г.). Самарканд: СамГУ, 2020.
  12. Федоров И. А. Имидж как программирование поведения людей. Рязань: Новое время, 1997.
  13. Чертыкова И. П. О соотношении категорий «образ» и «имидж» // Имиджеология - 2006: актуальные проблемы социального имиджмейкинга: мат. IV Междунар. симпозиума по имиджеологии / под ред. Е. А. Петровой. М., 2006.

Author information

Neonila Alfredovna Turanina

Dr

Belgorod State Institute of Arts and Culture

Maria Sergeevna Malysheva

PhD

Belgorod State Institute of Arts and Culture

About this article

Publication history

  • Received: May 9, 2022.
  • Published: June 24, 2022.

Keywords

  • имидж кафедры вуза
  • корпоративная культура кафедры
  • социокультурное пространство вуза
  • имиджевая политика кафедры
  • image of a university department
  • corporate culture of a department
  • socio-cultural space of a university
  • image policy of a department

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)