• Original research article
  • June 24, 2022
  • Open access

Professional Orientation Formation of Undergraduate Students Based on Interdepartmental Interaction and Social Partnership with Employers

Abstract

The study aims to substantiate the need and possibility of forming professional orientation of undergraduate students in economic training programmes at university, taking into account the requirements of higher education professional standards in terms of implementation of elective disciplines, while using the opportunities of the municipality based on interdepartmental interaction and social partnership with employers. The paper presents the experience of forming a professionally oriented open and integrated educational environment with integrity and continuity, which ensures efficiency, balance of quality and quantity of training of professional personnel to meet the needs of the municipality. Scientific novelty of the study lies in developing and implementing pedagogical conditions for professional orientation formation of undergraduate students in economic training programmes at university. As a result, the researcher has clarified the notion and has identified the components of professional orientation of undergraduate students in economic training programmes, has analysed the level of professional orientation in graduates of modern universities of economics. In addition, the subjects of the model of professional orientation formation of undergraduate students in economic training programmes based on interdepartmental interaction with the municipality and social partnership with employers have been characterised and the pedagogical conditions necessary for the effective implementation of this model have been presented.

References

  1. Абульханова-Славская К. А. Развитие личности в процессе жизнедеятельности // Психология формирования и развития личности / под ред. Л. И. Анцыферовой. М., 1981.
  2. Бабанский Ю. К. Оптимизация учебно-воспитательного процесса: методические основы. М.: Просвещение, 1982.
  3. Гинзбург М. Р. Психологическое содержание личностного самоопределения // Вопросы психологии. 1994. № 3.
  4. Гусева Е. А. Педагогические особенности профессиональной социализации студентов в образовательной среде вуза // Актуальные проблемы теории и практики социальной работы и образования: сб. мат. VII Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. уч. / под общ. ред. Н. П. Клушиной, Е. И. Зритневой, Т. В. Бахуташвили. Ставрополь, 2019.
  5. Краевский В. В. Воспитание или образование? // Педагогика. 2001. № 3.
  6. Кузьмина Н. В. Проблемы профессиональной подготовки специалистов в вузах. Л., 1970.
  7. Леонтьев А. Н. Деятельность, сознание, личность. М.: Политиздат, 1975.
  8. Маслоу А. Мотивация и личность. СПб.: Питер, 2008.
  9. Новиков А. М. Воспитание: что воспитывается в обучающемся? // Специалист. 2010. № 8.
  10. Новикова М. Г., Федотенко И. Л. Моделирование процесса формирования профессиональной направленности студентов вуза // Мир науки. Педагогика и психология. 2020. Т. 8. № 3.
  11. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по направлению подготовки 38.03.02 Менеджмент (уровень бакалавриата): Приказ Министерства образования и науки РФ от 12 января 2016 г. № 7 (с изм. и доп. от 20 апреля 2016 г., 13 июля 2017 г.).
  12. Орлов А. А. Мониторинг инновационных процессов в образовании // Педагогика. 1996. № 3.
  13. Петров Ю. Н., Крыжановская И. В. Основы сопровождения профессионального самоопределения будущих специалистов: монография. М., 2016.
  14. Рубинштейн С. Л. Человек и мир. М.: Наука, 1997.
  15. Сериков В. В. Развитие личности в образовательном процессе: монография. М.: Логос, 2012.
  16. Сластенин В. А. Ценностные ориентации и профессиональное самосознание учителя // Тезисы докладов и выступлений на XVI сессии Научного совета по проблемам истории образования и педагогической науки (г. Москва, 16-17 мая 1995 г.): в 2-х т. М., 1995. Т. 1. Ч. 1-2.
  17. Федотенко И. Л. Риски образовательной среды университета в контексте теории поколений // Межпоколенческие отношения: современный дискурс и стратегические выборы в психолого-педагогической науке и практике: мат. ХVI Междунар. науч.-практ. конф. (г. Москва, 8-10 июля 2020 г.). М., 2020.
  18. Федотенко И. Л., Новикова М. Г. Формирование профессиональной направленности бакалавров экономики в университете на основе эффективного взаимодействия с работодателями // Учёные записки: электронный научный журнал Курского государственного университета. 2020. № 2 (54).
  19. Bulle N. Student’s Activity and Development: Disentangling Secondary Issues, from the Heart of the Matter // France Educational Research Review. 2019. No. 27.
  20. Herzberg F., Mauser В., Snyderman В. В. The Motivation to Work. N. Y.: Wiley, 1959.
  21. Holland J. L. Exploration of a Theory of Vocational Choice. Part II: Self-Descriptions and Vocational Preferences // Vocational Guidance Quarterly. 1963. Vol. 12. Iss. 1.
  22. Spurk D. Latent Profile Analysis: A Review and “How to” Guide of Its Application within Vocational Behavior Research // Journal of Vocational Behavior. 2020. Vol. 120. DOI: 10.1016/j.jvb.2020.103445
  23. Super D. E. The Psychology of Careers. N. Y.: Harper & Brothers, 1957.

Author information

Marina Gennadievna Novikova

Moscow University of Finance and Law (MFUA)

Inna Leonidovna Fedotenko

Dr

Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: April 24, 2022.
  • Published: June 24, 2022.

Keywords

  • формирование профессиональной направленности
  • социальное партнёрство
  • межведомственное взаимодействие
  • бакалавры
  • направление подготовки «Экономика и управление»
  • professional orientation formation
  • social partnership
  • interdepartmental interaction
  • undergraduate students
  • training programme “Economics and Management”

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)