• Original research article
  • June 24, 2022
  • Open access

Formative Assessment in the Context of Practice-Oriented Training at University within the Framework of Media Competence Formation in Future Teachers

Abstract

The study aims to shed light on the particularities of using formative assessment in the organisation of practice-oriented training at university within the framework of media competence formation in future teachers. The paper notes that formative assessment in the process of mastering a posteriori (based on experience) knowledge obtained during practice-oriented training contributes to identification and elimination of students’ difficulties in carrying out professionally significant activities. Scientific novelty of the study lies in proving that formative assessment implemented in a practice-oriented educational process influences media competence formation as a significant area of training for undergraduate students pursuing a degree in psychological and pedagogical education. As a result, it has been proved that formative assessment can be considered not only as a type of assessment activity but also as a means of a person’s professional development.

References

  1. Бажанова Н. А. Личностная готовность к переменам в контексте исследования феномена «ожидания»: перевод и апробация опросника “Personal Change Readiness Survey” // Acta eruditorum. Научные доклады и сообщения (Приложение к журналу «Вестник РХГА», Т. 2). СПб.: РХГА, 2005.
  2. Веккессер М. В. Технология формирующего оценивания в преподавании дисциплин филологического цикла в вузе и школе // Наука и школа. 2020. № 3.
  3. Землянская Е. Н. Формирующее оценивание (оценка для обучения) образовательных достижений обучающихся // Современная зарубежная психология. 2016. Т. 5. № 3.
  4. Калинина С. Д. Особенности формирующего оценивания на уроках чтения и русского языка в начальном общем образовании // Вестник Воронежского института развития образования. 2019. № 4.
  5. Каныгин Е. Б., Попова О. А. Использование формирующего оценивания в условиях проблемно-деятельностного обучения в военном вузе // Поволжский педагогический вестник. 2015. № 4 (9).
  6. Кропотова Н. А., Легкова И. А. Применение формирующего оценивания в образовательном процессе высшего образования // NovaInfo.Ru. 2017. Т. 1. № 74.
  7. Руденко И. В. Формирующее оценивания как инструмент совершенствования и опыта профессиональной деятельности будущих педагогов // Казанский педагогический журнал. 2022. № 3.
  8. Руденко И. В., Груздова И. В., Емельянова Т. В., Ошкина А. А. Совершенствование профессиональной подготовки будущих педагогов на основе разработки и внедрения апостериорной модели // Перспективы и приоритеты педагогического образования в эпоху трансформаций, выбора и вызовов: сб. науч. тр. VI Вирт. междунар. форума по педагогическому образованию. Казань, 2020.
  9. Троянская С. Л. Развитие медиакомпетентности студентов // Знак: проблемное поле медиаобразования. 2017. № 1 (23).
  10. Федоров А. В. Медиакомпетентность личности: от терминологии к показателям // Телекоммуникации и информатизация образования. 2007. № 3.
  11. Федоров Р. Ю. Дидактическая роль формирующего оценивания в условиях балльно-рейтинговой системы в вузе // Научное мнение. 2014. № 6.
  12. Шаповалова О. Н., Ефремова Н. Ф. Дидактический потенциал формирующего оценивания метапредметных результатов школьников: российский и зарубежный опыт // Мир науки. Педагогика и психология. 2019. Т. 7. № 6.
  13. Bennett R. E. Formative Assessment: A Critical Review // Assessment in Education: Principles, Policy & Practice. 2011. Vol. 18. No. 1.
  14. Bloom B. S. Learning for Mastery // Evaluation Comment. 1968. Vol. 1. No. 2.
  15. Gretter S., Yadav A. What Do Preservice Teachers Think about Teaching Media Literacy? An Exploratory Study Using the Theory of Planned Behavior // Journal of Media Literacy Education. 2018. Vol. 10 (1).
  16. Harlen W., James M. Assessment and Learning: Differences and Relationships between Formative and Summative Assessment // Assessment in Education: Principles, Policy & Practice. 1997. Vol. 4.
  17. Potter W. J. Media Literacy. Thousand Oaks - L.: Sage Publication, 2001.
  18. Scriven M. The Methodology of Evaluation // Perspectives of Curriculum Evaluation / ed. by R. W. Tyler, R. M. Gagne, M. Scriven. Chicago: Rand McNally, 1967.
  19. Tulodziecki G. Medien in Erziehung und Bildung. Grundlagen und Beispiele einer handlungs- und entwicklungsorientierten Medienpädagogik. 3. Aufl. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 1997.

Funding

The reported study was funded by the RFBR as a part of research project number 20-013-00126 А.

Author information

Tatiana Vitalievna Emelyanova

PhD

Togliatti State University

About this article

Publication history

  • Received: May 15, 2022.
  • Published: June 24, 2022.

Keywords

  • формирующее оценивание
  • практико-ориентированное обучение
  • медиакомпетентность
  • будущие педагоги
  • проектная деятельность
  • formative assessment
  • practice-oriented training
  • media competence
  • future teachers
  • project activity

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)