• Original research article
  • June 24, 2022
  • Open access

Diagnostics of Professional Deficits of Subject Competencies Formation among Inclusive Primary General Education Teachers: Regional Experience

Abstract

The study aims to develop effective diagnostic tools for identifying and assessing professional deficits among inclusive education teachers implementing adapted basic general education programmes for students with mental retardation (hereinafter referred to as ABGEP for students with MR). The paper discusses a study that is being conducted currently at the State Autonomous Institution of Additional Professional Education of Irkutsk Region “Education Development Institute of Irkutsk Region” (hereinafter - SAI APE EDI), within the framework of which standardised assessment procedures are being developed and practically evaluated to identify and assess professional deficits among students of additional professional education programmes, including those aimed at developing professional competencies in the field of inclusive education of students with health limitations (hereinafter - HL). Scientific novelty lies in determining effective assessment materials for the diagnostics of professional difficulties among inclusive education teachers. As a result, it has been proved that the identification of professional deficits in this group of teachers is possible using tests and practical tasks developed based on the content of professional competencies of primary school teachers in accordance with the provisions of the professional standard “Teacher (pedagogical activity in the field of preschool, primary general, basic general, secondary general education) (educator, teacher)”.

References

  1. Алехина С. В. Инклюзивное образование для детей с ограниченными возможностями здоровья // Новикова Н. В., Казакова Л. А., Алехина С. В. Современные образовательные технологии в работе с детьми, имеющими ограниченные возможности здоровья: монография / под общ. ред. Н. В. Лалетина. Красноярск, 2013.
  2. Кучергина О. В. О диагностировании профессиональных затруднений у педагогов инклюзивного профиля в региональной системе научно-методического сопровождения // Бизнес. Образование. Право. 2022. № 1 (58).
  3. Кучергина О. В. Самообразование как инструмент повышения профессиональной мотивации педагогов инклюзивного профиля // Профессиональное образование и рынок труда. 2021. № 1 (44).
  4. О внедрении системы научно-методического сопровождения педагогических работников от 16.07.2021 г. № 1263-мр: Распоряжение Министерства образования Иркутской области. URL: https://docs.iro38.ru/document/6440
  5. Об утверждении Концепции создания единой федеральной системы научно-методического сопровождения педагогических работников: Распоряжение Министерства просвещения РФ от 06.08.2020 г. № Р-76. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_401683/d475d8e9529575f14d90efa1693c832978ec77ca
  6. Об утверждении методических рекомендаций по порядку и формам диагностики профессиональных дефицитов педагогических работников и управленческих кадров образовательных организаций с возможностью получения индивидуального плана: Распоряжение Министерства просвещения РФ от 27.08.2021 г. № Р-201. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_395866
  7. Об утверждении основных принципов национальной системы профессионального роста педагогических работников Российской Федерации, включая национальную систему педагогического роста: Распоряжение Правительства РФ от 31.12.2019 г. № 3273-р. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_342668
  8. Об утверждении профессионального стандарта «Педагог (педагогическая деятельность в сфере дошкольного, начального общего, основного общего, среднего общего образования) (воспитатель, учитель)»: Приказ Министерства труда и социальной защиты РФ от 18 октября 2013 г. № 544н. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_155553
  9. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта начального общего образования обучающихся с ограниченными возможностями здоровья: Приказ Министерства образования и науки РФ от 19.12.2014 г. № 1598. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_175495
  10. Примерная адаптированная основная общеобразовательная программа начального общего образования для обучающихся с задержкой психического развития (АООП НОО обучающихся с ЗПР): одобрена решением Федерального учебно-методического объединения по общему образованию, протокол от 22 декабря 2015 г. № 4/15. URL: https://fgosreestr.ru/poop/47

Author information

Olga Viktorovna Kuchergina

PhD

Education Development Institute of Irkutsk Region, Irkutsk

About this article

Publication history

  • Received: May 12, 2022.
  • Published: June 24, 2022.

Keywords

  • диагностирование профессиональных дефицитов
  • обучающиеся с задержкой психического развития
  • оценочные материалы
  • педагог инклюзивного профиля
  • diagnostics of professional deficits
  • students with mental retardation
  • assessment materials
  • inclusive education teacher

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)