• Original research article
  • June 24, 2022
  • Open access

The Content and Methodological Aspect of Performing Competence Formation in a Future Music Teacher

Abstract

The paper analyses certain aspects of future music teachers’ professional training. The purpose of the research is to present the content and methodological aspect of performing competence formation in fu¬ture music teachers in the process of undergraduate students’ musical and instrumental training. In the course of the research, the scientific-theoretical and methodological literature on the issues of higher musical and pedagogical education is considered and analysed. The paper provides insight into the concept of “a music teacher’s performing competence”, which is a set of mutually integrated components: axiological, productive and technological, reflexive. Performing competence formation in pedagogical university students is considered as a necessary component of professional skills formation; the fostering of piano performance-intonation culture is seen as a fundamental component of a music teacher’s performing competence. Scientific novelty of the research lies in developing diagnostic tools for determining the level of performing competence achieved by future music teachers in the process of piano performance-intonation. As a result, it has been proved that performing competence formation is the basis of a future music teacher’s professional culture.

References

  1. Баренбойм Л. А. Музыкальная педагогика и исполнительство М.: Музыка, 1974.
  2. Захаренкова Е. И. Музыкальное исполнительство в педагогическом образовании (теоретико-методологические аспекты) // Преподаватель: ХХI век. 2015. № 4.
  3. Князева Т. С. Диагностика музыкальности с помощью Gold-MSI-опросника в контексте потребностей музыкального образования // Вестник кафедры ЮНЕСКО «Музыкальное искусство и образование». 2018. № 1 (21).
  4. Князева Т. С. Музыкальные способности и интеллект как предмет исследования в музыкальной психологии и психологии музыкального образования // Музыкальное искусство и образование. 2019. Т. 7. № 3.
  5. Красовская Е. П. Герменевтический подход к освоению формы музыкального произведения в инструментально-исполнительском классе // Вестник кафедры ЮНЕСКО «Музыкальное искусство и образование». 2018. № 2 (22).
  6. Лашкул М. А. Исполнительская компетентность педагога-музыканта // Вестник Тамбовского государственного университета. 2008. № 10.
  7. Малинковская А. В. Авторские комментарии в смысловом пространстве музыкального текста: к методологии исследовательской деятельности музыканта-педагога // Музыкальное искусство и образование. 2019. Т. 7. № 3.
  8. Малинковская А. В. Исполнительско-педагогический анализ музыкального произведения в контексте герменевтической теории понимания-интерпретации // Вестник кафедры ЮНЕСКО «Музыкальное искусство и образование». 2018. № 3 (23).
  9. Румянцева З. В. Формирование профессиональной готовности учителя к музыкально-педагогической деятельности в школе: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 1987.
  10. Торопова А. В. Индивидуальный стиль интонирования как психодиагностический инструмент в музыкальном образовании и музыкотерапии // Вестник кафедры ЮНЕСКО «Музыкальное искусство и образование». 2018. № 3 (23).
  11. Цыпин Г. М. Диссертационное исследование в области музыкальной культуры и педагогики (проблемы содержания, формы, языка и стиля). Тамбов: Тамб. гос. муз.-пед. ин-т, 2005.
  12. Цыпин Г. М. Современный педагог-музыкант: традиции образовательного процесса и вызовы времени // Вестник Владимирского государственного университета им. А. Г. и Н. Г. Столетовых. Серия «Педагогические и психологические науки». 2018. № 32 (51).
  13. Яковлев В. С. Формирование музыкально-исполнительской компетентности будущего учителя музыки в условиях уровневой подготовки в вузе // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2009. № 4 (12).

Author information

Anastasiya Yuryevna Maryatch

Penza State University

Tatiana Anatolyevna Shipilkina

PhD

Penza State University

About this article

Publication history

  • Received: May 11, 2022.
  • Published: June 24, 2022.

Keywords

  • музыкально-инструментальная подготовка
  • исполнительская компетентность
  • культура фортепианного интонирования
  • musical and instrumental training
  • performing competence
  • piano intonation culture

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)