• Original research article
  • June 24, 2022
  • Open access

Questionnaire Survey in Counselling Practice When Organising Early Intervention for the Family of a Child with Developmental Disorders

Abstract

The aim of the research is to substantiate that studying the characteristics of the family situation surrounding the development of young children with various developmental disorders by conducting a questionnaire survey of parents increases the effectiveness of psychological and pedagogical support. The paper presents the theoretical foundations of a questionnaire study; an author’s questionnaire was developed on the basis of long-term counselling of families raising children with developmental disorders; the results of conducting a questionnaire survey of parents raising young children with various developmental disorders are being analysed. Scientific novelty of the study lies in selecting and analysing the characteristics of the family system of a child with developmental disorders during the first years of life that are significant for psychological and pedagogical support. As a result, it has been found that the needs (request) and resource capabilities of the family should be taken into account when developing a strategy of providing support for the child and his/her family to increase the effectiveness of early intervention.

References

  1. Вечканова И. Г., Югова О. В. Взаимодействие с семьей ребенка с ограниченными возможностями здоровья в консультативном центре // Специальное образование. 2020. № 3 (59).
  2. Грецкая С. А. Методические рекомендации по проведению анкетирования: метод. пособие. Ноябрьск, 2014.
  3. Громова О. Е. Выявление проблем в развитии речи ребенка раннего возраста с помощью анкетирования родителей // Воспитание и обучение детей с нарушениями развития. 2009. № 3.
  4. Завьялова М. П. Методы научного исследования. Томск: ТПУ, 2007.
  5. Загвязинский В. И., Атаханов Р. Методология и методы психолого-педагогического исследования. М.: Академия, 2007.
  6. Левченко И. Ю., Ткачева В. В. Психологическая помощь семье, воспитывающей ребенка с отклонениями в развитии: метод. пособие. М.: Просвещение, 2008.
  7. Липатова О. Н. Изучение информационных запросов родителей детей с ОВЗ на этапе первичного педагогического сопровождения // Дефектология. 2021. № 3.
  8. Липчиу Н. В. Методология научного исследования. Краснодар: КубГАУ, 2013.
  9. Маллаева Т. И., Турковская Н. В. Анкетирование как современный метод научно-педагогического исследования // Современные научные исследования: актуальные вопросы, достижения и инновации: сб. ст. побед. III Междунар. науч.-практ. конф. Пенза: Наука и просвещение, 2017.
  10. Матюшкина М. Д. Методы педагогического исследования. СПб., 2012.
  11. Новикова Н. Б., Лестова Н. Л. Анкетирование родителей как один из методов изучения качества услуги ранней помощи ребенку с ОВЗ // Альманах научно-исследовательских работ студентов и молодых ученых: мат. Всерос. науч.-практ. конф. Пермь, 2020.
  12. Сопровождение проблемного ребенка и его семьи в системе ранней помощи. Диагностика и коррекция развития / под общ. ред. Ю. А. Разенковой. М.: Школьная пресса, 2012.
  13. Стребелева Е. А., Кинаш Е. А. Актуальные проблемы консультирования родителей и детей с ограниченными возможностями здоровья // Педагогический имидж. 2019. Т. 13. № 2 (43).
  14. Стребелева Е. А., Мишина Г. А. Педагогическое сопровождение семьи, воспитывающей ребенка раннего возраста с отклонениями в развитии: пособие для педагога-дефектолога и родителей. М.: Парадигма, 2010.
  15. Югова О. В. Взаимодействие специального педагога с родителями детей с отклонениями в развитии как залог успешного раннего педагогического сопровождения ребенка // Специальное образование. 2011. № 1 (21).

Author information

Olesya Vyacheslavovna Yugova

PhD

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: May 6, 2022.
  • Published: June 24, 2022.

Keywords

  • анкетирование
  • консультирование родителей
  • дети с нарушениями развития
  • ранняя помощь семье
  • психолого-педагогическое сопровождение
  • questionnaire survey
  • counselling of parents
  • children with developmental disorders
  • early family intervention
  • psychological and pedagogical support

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)