• Original research article
  • June 24, 2022
  • Open access

Using the Technology of Collective Peer Learning in Foreign Language Classes at a Non-Linguistic University

Abstract

The study aims to identify ways to improve students’ communicative skills in foreign language classes at a non-linguistic university using the technology of collective peer learning. The paper describes the technology of collective peer learning, discusses its differences from similar pedagogical technologies of group work, advantages and disadvantages. Scientific novelty of the study lies in determining a number of communicative skills that students develop when the technology of collective peer learning is used in the process of foreign language teaching at a non-linguistic university. As a result of the study, the authors have developed an algorithm and techniques for organising work through this technology, which can help students to learn new foreign language information faster and more efficiently, as well as revise a large amount of material; have identified the advantages and disadvantages of teaching students a foreign language at a non-linguistic university based on the technology of collective peer learning.

References

  1. Беляев Д. А., Киреева Е. А. Инновационные образовательные технологии в личностно-ориентированном обучении // Russian Journal of Education and Psychology. 2017. № 4-2.
  2. Берсенева О. М., Быкова Л. В. К вопросу о применении технологии взаимообучения в образовательном процессе // Педагогическое образование в России. 2015. № 1.
  3. Болхоева А. К. Технология коллективного способа обучения. 2019. URL: https://nsportal.ru/nachalnaya-shkola/obshchepedagogicheskie-tekhnologii/2019/04/21/tehnologiya-kollektivnogo-sposoba
  4. Выготский Л. С. Собрание сочинений: в 6-ти т. / под ред. А. М. Матюшкина. М.: Педагогика, 1983. Т. 3. Проблемы развития психики.
  5. Гальперин П. Я. Лекции по психологии. Изд-е 2-е. М.: Изд-во Моск. психол.-социал. ин-та, 2005.
  6. Дьяченко В. К. О преобразовании дидактики в науку // Коллективный способ обучения. 2000. № 9.
  7. Дьяченко В. К. Общие формы организации процесса обучения. Красноярск: Изд-во Краснояр. ун-та, 1984.
  8. Ефимова Э. Л. Технология коллективного взаимодействия как способ развития самостоятельности и коммуникативных умений обучающихся // Педагогическое мастерство: мат. VII Междунар. науч. конф. (г. Москва, ноябрь 2015 г.). М.: Буки-Веди, 2015.
  9. Захаров К. П. История коллективного взаимного обучения - содиалог Александра Григорьевича Ривина. СПб.: Политехнический университет, 2016.
  10. Левин К. Динамическая психология: избранные труды / под общ. ред. Д. А. Леонтьева, Е. Ю. Патяевой; сост., пер. с нем. и англ. яз. и науч. ред. Д. А. Деонтьев, Е. Ю. Патяева. М.: Смысл, 2001.
  11. Мкртчян М. А., Запятая О. В., Клепец Г. В. Теория и технология коллективных учебных занятий. Начальный курс / под ред. В. Б. Лебединцева. Красноярск: Гротеск, 2005.
  12. Пиаже Ж. Теория, эксперименты, дискуссии / под ред. Л. Ф. Обуховой, Г. В. Бурменской. М.: Гардарики, 2001.
  13. Ривин А. Г. Содиалог как орудие ликбеза // Революция и культура. 1930. № 15-16.
  14. Селевко Г. К. Энциклопедия образовательных технологий: в 2-х т. М.: Народное образование, 2005. Т. 1.
  15. Таль Б. М. О талгенизме (метод коллективного взаимообучения): докл. тов. Таля на II Всерос. метод. конф. ликвидаторов неграмотности // Руководителям занятий. 1922. № 5.
  16. Хорст М. Составление ментальных карт: метод генерации и структурирования идей / пер. с нем. В. В. Мартыновой, М. М. Дремина. М.: Омега-Л, 2007.

Author information

Yulia Alexandrovna Talagaeva

PhD

Russian Air Force Military Educational and Scientific Center “Air Force Academy named after Professor N. E. Zhukovsky and Y. A. Gagarin”, Voronezh

Anastasiya Valerievna Varushkina

PhD

Russian Air Force Military Educational and Scientific Center “Air Force Academy named after Professor N. E. Zhukovsky and Y. A. Gagarin”, Voronezh

Ekaterina Alexandrovna Kalgina

PhD

Russian Air Force Military Educational and Scientific Center “Air Force Academy named after Professor N. E. Zhukovsky and Y. A. Gagarin”, Voronezh

About this article

Publication history

  • Received: May 22, 2022.
  • Published: June 24, 2022.

Keywords

  • обучение иностранному языку
  • неязыковой вуз
  • коллективное взаимообучение
  • коммуникативные умения
  • педагогическая технология
  • foreign language teaching
  • non-linguistic university
  • collective peer learning
  • communicative skills
  • pedagogical technology

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)