• Original research article
  • August 25, 2022
  • Open access

Introduction of Intermedial Analysis of a Literary Text in Literature Lessons in Senior School of the Humanities

Abstract

The aim of the study is to substantiate the need to introduce intermedial analysis of literary texts in senior school of the humanities. In the article, the author gives the notion of intermedial analysis, reveals the specifics of studying Chekhov’s traditions in the dramaturgy of the 20th century in school with in-depth study of literature, presents the results of diagnosing the readiness of teachers to introduce intermedial analysis into the school curriculum of literature, offers methodological recommendations on the use of intermedial analysis in literature lessons in senior school. The scientific novelty of the study lies in identifying the level of readiness of modern language teachers to introduce intermedial analysis in literature lessons when studying the work of playwrights of the 20th century (B. Akunin, L. S. Petrushevskaya). As a result, the necessity of carrying out intermedial analysis at different levels of studying a literary text in literature lessons in senior school of the humanities has been proved.

References

  1. Амирханова Л. Б. Об интегрированном обучении филологическим дисциплинам в школьном образовании // Современные проблемы науки и образования. 2016. № 2.
  2. Ахматова Е. Л. Интегративный подход в литературном образовании учащихся 5-9 классов: на материале изучения творчества М. Ю. Лермонтова: автореф. дисс. … к. пед. н. Ярославль, 2012.
  3. Ахметова Г. А. Анализ художественного текста на уроках литературы: интермедиальный аспект // Образование: традиции и инновации. 2021. № 1.
  4. Белова Н. А. Содержание и процесс интеграции филологических дисциплин в школьном образовании. М.: Изд-во Международной академии наук педагогического образования, 2005.
  5. Борисова В. В. Интермедиальные уроки по русской словесности // Педагогический журнал Башкортостана. 2018. № 3.
  6. Васильева С. С. Традиции чеховского театра: автореф. дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2002.
  7. Жиндеева Е. А. Авторская стратегия создания художественного текста сквозь призму интермедиального анализа (на примере творчества Бориса Акунина) // Интермедиальные связи в истории литературы: монография / под общ. ред. Е. А. Жиндеевой. Саранск, 2019.
  8. Зумбулидзе И. Г. Творчество Людмилы Петрушевской в контексте русского постмодернизма // Молодой ученый. 2012. № 6.
  9. Коврижина Я. С. Проза Вирджинии Вулф: интермедиальный аспект: автореф. дисс. … к. филол. н. Иваново, 2016.
  10. Николаева Е. А. Интермедиальность как художественный код женского литературно-художественного творчества // Интермедиальные связи в истории литературы: монография / под общ. ред. Е. А. Жиндеевой. Саранск, 2019.
  11. Полежай О. В. Анализ образа литературного персонажа в интермедиальном пространстве. 2018. URL: https://www.1urok.ru/categories/14/articles/8008
  12. Сердобинцева Е. А. Интеграция как принцип взаимосвязи литературы с другими видами искусства // Интермедиальность слова и образа в художественном тексте / под ред. Е. А. Жиндеевой. Саранск, 2017.
  13. Тимашков А. Ю. Интермедиальность как свойство текста и как авторская стратегия // Вестник Орловского государственного университета. 2011. № 5.
  14. Тишунина Н. В. Методология интермедиального анализа в свете междисциплинарных исследований // Symposium: методология гуманитарного знания в перспективе XXI века: к 80-летию профессора Моисея Самойловича Кагана. СПб., 2001.
  15. Чуканцова В. О. Интермедиальный анализ в системе исследования художественных текстов: преимущества и недостатки // Известия Российского государственного педагогического университета имени А. И. Герцена. 2009. Вып. 108.

Funding

The publication was prepared as part of a grant for conducting research project in priority areas of scientific activity of universities - partners in network interaction (I. Ya. Yakovlev Chuvash State Pedagogical University) on the topic “Intermedial Foundations for the Study of Chekhov’s Traditions in Dramaturgy of the XX Century in Specialized School”.

Author information

Nadezhda Valerievna Karabanova

PhD

Mordovian State Pedagogical University named after M. E. Evsevyev, Saransk

About this article

Publication history

  • Received: July 9, 2022.
  • Published: August 25, 2022.

Keywords

  • интермедиальный анализ художественного текста
  • урок литературы
  • учащиеся старших классов
  • школа гуманитарного профиля
  • intermedial analysis of a literary text
  • Literature lesson
  • senior school students
  • School of the Humanities

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)