• Original research article
  • August 25, 2022
  • Open access

Objective and Subjective Difficulties in the Process of Studying Russian as a Foreign Language (by the Example of the Chinese Students of the NRU “Belgorod State University”)

Abstract

The aim of the study is to determine the objective and subjective difficulties in the process of learning Russian as a foreign language by the Chinese students - non-native speakers. The article attempts to assess the objective and subjective difficulties that are relevant for the Chinese students in the course of mastering the Russian as a foreign language program, classify these difficulties and determine what pedagogical conditions need to be created to overcome these difficulties at the Preparatory Faculty of the Belgorod State Research University. The results of a survey of the Chinese students from Preparatory Faculty regarding the difficulties they experience in the process of studying Russian as a foreign language were used as factual material. The scientific novelty of this study lies in supplementing the existing classification of objective and subjective difficulties (N. S. Brem, 2020) in the process of learning Russian as a foreign language by the Chinese students - non-native speakers. As a result, the pedagogical conditions were determined, aimed at overcoming the identified difficulties in teaching Russian as a foreign language to the Chinese students.

References

  1. Бо Гуань. Проблемы обучения русскому языку в Китае // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2019. № 8 (141).
  2. Богачева Д. П. Погружение в языковую среду как эффективный метод развития языковой компетенции // Развитие профессионализма. 2016. № 2.
  3. Брем Н. С. Особенности барьеров при изучении иностранного языка в языковой среде и вне её // Самарский научный вестник. 2020. № 3 (32).
  4. Брусницына Е. В., Закиров Е. В., Иощенко Е. С., Бимбас Е. С., Сайпеева М. М., Шишмарева А. С., Замятина И. А. Сравнительный анализ дистанционного обучения на стоматологическом факультете с точки зрения студентов и преподавателей // Сознание. 2021. № 11.
  5. Владиславлевич Ю. В. Погружение в языковую среду как решающий фактор при изучении иностранного языка // Прикладная психология: современное состояние, эффективность исследований, перспективы развития: сб. мат. Междунар. науч.-практ. конф. «XII Левитовские чтения» (г. Москва, 19-20 апреля 2017 г.). М.: ИИУ МГОУ, 2017.
  6. Гирич З. И. Языковая среда как дидактическая категория в методике обучения иностранным языкам // Знание. 2016. № 1-3.
  7. Долженко Р. А. Управление эмоциями студентов как основа формирования позитивной мотивации к обучению // Вестник Томского государственного университета. Экономика. 2011. № 1 (13).
  8. Иванова И. С. Изучение русского языка в Китае (из опыта работы в Хайнаньском университете) // Концепт. 2014. № 13.
  9. Кривцова И. О. Особенности адаптации студентов-иностранцев к образовательному процессу в российском вузе // Вестник Тамбовского университета. 2010. № 6.
  10. Ли Минь. Адаптация китайских студентов к обучению в российском вузе: лингводидактические задачи // Педагогическое образование в России. 2011. № 1.
  11. Орехова И. Я. Языковая среда. Попытка типологии. М.: Государственный институт русского языка, 2003.
  12. Остапенко И. А. Эмоциональная компетентность педагога высшей школы как составляющая его профессиональной компетентности // Концепт. 2018. № V9.
  13. Петрова С. М., Слепцова А. И. Особенности обучения русскому языку как иностранному в китайской аудитории // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. 2020. № 2 (18).
  14. Пугачёв И. А. Этнокультурная адаптация иностранных учащихся к условиям жизни и обучения в России // Русистика. 2012. № 4.
  15. Самчик Н. Н. Интерактивность в дистанционном обучении русскому языку как иностранному // Балтийский гуманитарный журнал. 2021. № 1 (34).
  16. Сурыгин А. И. Основы теории обучения на неродном для учащихся языке. СПб.: Златоуст, 2000.
  17. Халмуратов Б. М. Особенности психофизиологической адаптации иностранных студентов к обучению в ЧГПУ им. И. Я. Яковлева // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева. 2013. № 2 (78).
  18. Юсупопа Г. В. Состав и измерение эмоциональной компетентности. Казань: ТГГПУ, 2006.
  19. Muñoz C. On How Age Affects Foreign Language Learning // Advances in Research on Language Acquisition and Teaching: Selected Papers from the 14th GALA Conference. Thessaloniki, 2010.

Author information

Veronika Sergeevna Mokrishcheva

Belgorod State National Research University

Tatiana Vladimirovna Samosenkova

Dr

Belgorod State National Research University

About this article

Publication history

  • Received: July 12, 2022.
  • Published: August 25, 2022.

Keywords

  • обучение русскому языку как иностранному
  • объективные трудности
  • субъективные трудности
  • китайские студенты
  • педагогические условия
  • teaching Russian as a foreign language
  • objective difficulties
  • subjective difficulties
  • Chinese students
  • pedagogical conditions

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)