• Original research article
  • August 25, 2022
  • Open access

Technology of Teaching Leaders’ Activity to Students of Pedagogical University by Means of Pedagogical Design

Abstract

The aim of the paper is to substantiate the effectiveness of pedagogical design technology as a means of teaching leaders’ activity to students of a pedagogical university. The article analyses the logic of studying the discipline “Fundamentals of Leaders’ Activity”, defines the main content blocks of this discipline and the technology of teaching students to interact with a temporary children’s group. The scientific novelty lies in the development of a pedagogical design technology within the framework of practical classes in the discipline “Fundamentals of Leaders’ Activity” in a pedagogical university, which can be used in educational practice. As a result, the role of pedagogical design in organizing a leader’s activity in educational school organizations is revealed; the project “The Choice of a Profession Determines the Future” developed by the teachers and students of Tula State Pedagogical University is presented; its goals and objectives are defined; the logic and content of the main events, the conduct of which is focused on career guidance to popularize professions in the context of the programs of the Russian Movement of Schoolchildren, are revealed.

References

  1. Абасов З. А. Проектирование и планирование в профессионально-педагогической деятельности учителя // Стандарты и мониторинг в образовании. 2007. № 4.
  2. Байбородова Л. В., Серебренников Л. Н. Проектная деятельность школьников в разновозрастных группах. М., 2003.
  3. Безрукова В. С. Педагогика. Проективная педагогика: учебник для индустриально-педагог. техникумов и для студентов инженерно-педагогических специальностей. Екатеринбург: Деловая книга, 1999.
  4. Болотов В. А. Система оценки качества российского образования // Педагогика. 2009. № 1.
  5. Болотов В. А. Педагогическое образование: есть ли шанс? // Директор школы. 2012. № 10 (173).
  6. Борисова М. М., Десяева Н. Д., Каитов А. П., Львова А. С., Никитина Э. К., Савенков А. И., Серебренникова Ю. А., Степанов С. Ю. Программы подготовки специалиста по работе с временным детским коллективом (вожатого): уч.-метод. пособие / науч. ред. А. И. Савенков. М.: Перо, 2018.
  7. Борлакова Б. М. Проектирование в профессионально-педагогической деятельности современного учителя // Проблемы теории и практики развития физической культуры и спорта на современном этапе: мат. IX Всерос. науч.-практ. конф., посвящ. 55-летию факультета ФКиБЖ ДГПУ (г. Махачкала, 19 ноября 2019 г.). Махачкала: Дагестанский государственный педагогический университет, 2019.
  8. Вайндорф-Сысоева М. Е. Основы вожатского мастерства. М.: ЦГЛ, 2005.
  9. Владимирова Т. Н. К вопросу о подготовке вожатых в рамках проекта «Всероссийская школа вожатых» // Мир образования - образование в мире. 2017. № 2 (66).
  10. Дрозд К. В. Социально-педагогическая деятельность в детских оздоровительных лагерях: учебно-методическое пособие / Владим. гос. ун-т имени Александра Григорьевича и Николая Григорьевича Столетовых. Владимир: Изд-во ВлГУ, 2015.
  11. Дрозд К. В., Плаксина И. В. Основы вожатской деятельности: уч.-метод. Пособие. Владимир, 2021.
  12. Ермакова Л. И., Янюшкина Г. М. Интерактивное взаимодействие между преподавателем и студентом педвуза в условиях педагогической практики // Современные проблемы науки и образования. 2012. № 1.
  13. Заир-Бек Е. С. Концептуальная рамка программ развития образования // Письма в Эмиссия.Оффлайн. 2005. № 2.
  14. Колесникова И. А. Основы технологической культуры педагога. СПб., 2003.
  15. Колесникова И. А., Горчакова-Сибирская М. П. Педагогическое проектирование: уч. пособие для высших учебных заведений / под ред. И. А. Колесниковой. М.: Академия, 2005.
  16. Коцуба М. Л., Калугина Н. А. Педагогическое проектирование в деятельности педагогов профессиональных образовательных организаций в современных условиях // Интерактивная наука. 2016. № 10.
  17. Львова А. С., Любченко О. А., Трухановская Н. С. Программа проектирования культурно-ориентированного и оздоровительно-образовательного пространства загородного подмосковного лагеря // European Social Science Journal. 2017. № 7.
  18. Озерец И. Г., Строгова Н. Е., Тютюкова О. Н. Вожатская деятельность как одно из направлений формирования профессиональных компетенций студентов педагогического вуза (из опыта подготовки вожатых) // Вестник педагогических инноваций. 2018. № 4 (52).
  19. Основы вожатской деятельности: рабочая программа дисциплины. 2021. URL: https://tsput.ru/sveden/education/filepdf.php?subid=34419
  20. Савенков А. И., Львова А. С., Любченко О. А., Муродходжаева Н. С. Особенности применения системно-деятельностного подхода в профессионально ориентированной подготовке будущих вожатых // Высшее образование сегодня. 2017. № 9.
  21. Шмырева Н. А. Педагогическое проектирование: уч.-метод. пособие / Кемеровский государственный университет. Кемерово, 2021.

Author information

Alena Aleksandrovna Sergeeva

PhD

Tula State Pedagogical University

Natalya Ivanovna Eshkina

Tula State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: July 4, 2022.
  • Published: August 25, 2022.

Keywords

  • технология обучения вожатской деятельности
  • студент педагогического вуза
  • средства педагогического проектирования
  • временный детский коллектив
  • technology of training leaders’ activity
  • student of pedagogical university
  • means of pedagogical design
  • temporary children’s group

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)