• Original research article
  • August 25, 2022
  • Open access

Using the Capabilities of LMS Canvas in the Point-Rating System Implementation (by the Material of the Course “Russian Language and Culture of Speech”)

Abstract

The aim of the study is to substantiate the effectiveness of the electronic learning management system (Learning Management System - LMS) Canvas in the framework of the point-rating system operating at the National Research Technological University “MISIS”, by the material of the academic discipline “Russian Language and Culture of Speech”. The article describes the principles of organizing the point-rating system of the university in general and the Department of Foreign Languages and Communication Technologies in particular, which implements the training program for linguists, the rules for scoring, the features of submitting and evaluating course educational materials in the information system; the results of a survey of students on their satisfaction with the work in Canvas are analysed. The scientific novelty lies in presenting the structure of the course “Russian Language and Culture of Speech”, addressed to future linguists, and the point system for its evaluation in order to place it in the Canvas information system. As a result, the confirmation of the course effectiveness was obtained and the recommendations for its improvement were formulated.

References

  1. Баданова Н. М., Баданов А. Г. Использование СДО (LMS) в электронном обучении // Школьные технологии. 2016. № 2.
  2. Володина О. В. Особенности системы тестирования при обучении иностранному языку в вузе в условиях балльно-рейтинговой системы // Язык и коммуникация в контексте культуры: мат. Всерос. науч.-практ. конф. Ростов н/Д, 2017.
  3. Лапчинская Н. В., Котылева В. Е. Балльно-рейтинговая система как элемент контроля за формированием компетенций в системе физического воспитания в вузе // Оптимизация учебно-тренировочного процесса: мат. XVI Междунар. науч.-практ. конф. Н. Новгород, 2017.
  4. Руцкова И. Г. Использование возможностей электронной системы обучения Moodle при реализации балльно-рейтинговой системы оценки освоения математических дисциплин // Университетский комплекс как региональный центр образования, науки и культуры: мат. Всерос. науч.-метод. конф. Оренбург, 2014.
  5. Саввинова Д. А. Внутренняя система оценки качества образования в университете с внедрением балльно-рейтинговой системы // Образование и наука в современных реалиях: сб. мат. V Междунар. науч.-практ. конф. Чебоксары, 2018.
  6. Седов Р. Л. О балльно-рейтинговой системе вуза и системе дистанционного контроля на базе облачных технологий Moodle // Дистанционное обучение в высшем профессиональном образовании: опыт, проблемы и перспективы развития: мат. IX Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. уч. СПб., 2016.
  7. Соколова М. А. Балльно-рейтинговая система: слепое следование западным стандартам или эффективная система оценки знаний студента? // Вестник Нижегородской правовой академии. 2017. № 13 (13).
  8. Степанов Б. Ф., Давыдова М. С. Проблемы реализации балльно-рейтинговой системы в высшей школе // Актуальные проблемы модернизации высшей школы: мат. Междунар. науч.-метод. конф. Новосибирск, 2014.
  9. Тимошенко Т. Е. Русский язык и культура речи: сборник нестандартных заданий. М.: Изд-во НИТУ «МИСиС», 2018.
  10. Ходакова М. Д., Ясаревская О. Н. Российская практика использования балльно-рейтинговой системы оценивания знаний в образовательной среде Moodle // VII Авдеевские чтения: сб. ст. по мат. Всерос. науч.-практ. конф. преподавателей, учителей, аспирантов, магистрантов, студентов и школьников. Пенза, 2019.
  11. Штукарева Е. Б. Русский язык и культура речи: уч. пособие. М.: Перо, 2013.

Author information

Tatyana Evgenievna Timoshenko

PhD

National University of Science and Technology MISIS, Moscow

Elena Borisovna Shtukareva

PhD

National University of Science and Technology MISIS, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: July 8, 2022.
  • Published: August 25, 2022.

Keywords

  • русский язык
  • культура речи
  • балльно-рейтинговая система
  • LMS Canvas
  • система заданий
  • критерии оценивания заданий
  • система управления обучением
  • Russian language
  • culture of speech
  • point-rating system
  • task system
  • criteria for evaluating tasks
  • learning management system

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)