• Original research article
  • September 27, 2022
  • Open access

Cross-Cultural Competence Formation in Foreign Students through Adaptation Training as a Part of Implementation of the University’s Third Mission “University and Society”

Abstract

The study aims to substantiate the importance of cross-cultural competence formation in foreign students through adaptation training, which is a significant element of the cross-cultural support system for foreign students in conditions that are new for them as a part of implementation of Russian universities’ third mission “University and Society”. The paper describes the factors influencing the process of adaptation in a new cultural environment, identifies the notion and elements of cross-cultural competence, justifies the need to organise adaptation training in cross-cultural communication for foreign students. Scientific novelty lies in determining the goal and components of adaptation training at the first stage of the integration of foreign students into a new cultural environment of the university. As a result, it has been determined that a master class on cooking Russian national dishes as one of the types of adaptation trainings for foreign students (using the example of working with Chinese students at Novosibirsk State Technical University) is an effective pedagogical tool by means of which the parallels between Russian and Chinese cultures that are significant for adaptation are drawn, which contributes to cross-cultural competence development in foreign students.

References

  1. Александровский Ю. А. Состояния психической адаптации и невротические расстройства. М.: ГЭОТАР-Медиа, 2012.
  2. Андреева Д. А. О понятии «адаптация»: исследование адаптации студентов к условиям учебы в вузе // Человек и общество. 1978. Вып. 3.
  3. Андреева Л. А., Хопияйнен О. А., Филимонова Н. В. Национальная кухня как фрагмент этнической идентичности // Историческая и социально-образовательная мысль. 2017. Т. 9. № 6 (1).
  4. Белая Е. Г. Нормы повседневного гостевого этикета в китайской семье // Россия и АТР. 2007. № 3.
  5. Бенедиктов Б. А., Бенедиктов С. Б. Психология обучения и воспитания в высшей школе. Мн.: Вышэйшая школа, 1983.
  6. Выготский Л. В. Педагогическая психология. М.: АСТ, 2008.
  7. Голубева Н. М., Голованова А. А. Факторы адаптации студентов к образовательной среде вуза // Известия Саратовского университета. Серия «Акмеология образования. Психология развития». 2014. Т. 3. Вып. 2 (10).
  8. Груздева О. В., Старосветская Н. А. Адаптация иностранных студентов в системе вузовского образования // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В. П. Астафьева. 2016. № 1 (35).
  9. Грушевицкая Т. Г., Попков В. Д., Садохин А. П. Межкультурная коммуникация. М.: Юнити-Дана, 2003.
  10. Жарков А. Д. Теория и технология культурно-досуговой деятельности. М.: МГУКИ, 2007.
  11. Иванова А. Я. Роль китайской еды и китайских ресторанов в межкультурном взаимодействии России и Китая // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2019. № 10.
  12. Канатова А. Х. Особенности китайской культуры питания // Научный потенциал регионов на службу модернизации. 2011. № 1 (1).
  13. Коновалова Ю. О., Симакова М. В., Соловьёва Д. П. Китайский национальный характер и этнические стереотипы // Территория новых возможностей. Вестник Владивостокского государственного университета экономики и сервиса. 2014. № 2 (25).
  14. Коул М. Культурно-историческая психология. М.: Когито-Центр, 1997.
  15. Максимчук Е. Д. Применение программы социально-психологического сопровождения межкультурной адаптации иностранных студентов // Вестник Кемеровского государственного университета. 2016. № 4.
  16. Молданова Т. А. Пища как элемент этнической идентичности и межкультурного взаимодействия // Вестник угроведения. 2017. T. 7. № 4.
  17. Морозова Ю. В. К вопросу об адаптации иностранных студентов в многонациональном вузе: региональные аспекты // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2018. Т. 7. № 1 (22).
  18. Мудрик А. В. Социализация человека. М. - Воронеж, 2010.
  19. Налчаджян А. А. Психологическая адаптация: механизмы и стратегии. М.: Эксмо, 2010.
  20. Самохина Л. А., Иванова Л. А., Мэн Хунхун. Символика красного в русской и китайской лингвистических и культурных парадигмах // Вестник Башкирского университета. 2018. Т. 23. № 1.
  21. Сластенин В. А., Каширин В. П. Педагогика и психология. М.: Академия, 2001.
  22. Сохань И. В. Особенности русской гастрономической культуры // Вестник Томского государственного университета. 2011. № 347.
  23. Талызина Н. Ф. Педагогическая психология. М.: Академия, 1998.
  24. Теплов Б. М. Избранные труды: в 2-х т. М.: Педагогика, 1985. Т. 1.
  25. Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация. М.: Слово, 2000.
  26. Тульчинский Г. Л. Креативные технологии принятия решений в гуманитарной экспертизе // Философия и культурология в современной экспертной деятельности: коллективная монография. СПб., 2011.
  27. Урванцева Н. Г. Образовательная среда вуза в социокультурной адаптации иностранных студентов // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 4. Вып. 3.
  28. Фетисова Т. А. Тайны китайской кухни // Вестник культурологии. 2010. № 2 (53).
  29. Чернышева Т. Л. Третья миссия университета. Доминанта воспитательной функции: монография. Новосибирск, 2020.
  30. Чжао На. Китайская кухня как инструмент «мягкой силы» КНР // Социально-гуманитарные знания. 2019. № 9.
  31. Bennet M. J. A Developmental Approach to Training for Intercultural Sensitivity // International Journal of Intercultural Relations. 1986. No. 10.
  32. Food in Chinese Culture: Anthropological and Historical Perspectives / ed. by Kwang-chih Chang. New Haven: Yale University Press, 1977.
  33. Hall E. T. Understanding Cultural Differences: Germans, French and Americans. Boston, 1990.
  34. Li J., Hsieh Y. Traditional Chinese Food Technology and Cuisine // Asia Pacific Journal of Clinical Nutrition. 2004. Vol. 13 (2).
  35. Oberg K. Cultural Shock: Adjustment to New Cultural Environments // Practical Anthropology. 1960. No. 7.
  36. Paige M. Education for the Intercultural Experience. Yarmouth, 1993.
  37. Pilcher J. M. Food in World History. N. Y.: Routledge, 2005.
  38. Samovar L. A., Porter R. E.Communication between Cultures. Belmont, 1991.
  39. Triandis H.Intercultural Education and Training // Understanding the USA. A Cross-Cultural Perspective / ed. by P. Funke. Tübingen, 1989.
  40. Tropp B. The Modern Art of Chinese Cooking. N. Y.: Hearst Books, 1982.

Author information

Tatiana Leonidovna Chernysheva

PhD

Novosibirsk State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: August 13, 2022.
  • Published: September 27, 2022.

Keywords

  • межкультурная компетентность
  • иностранные студенты
  • адаптационный тренинг
  • третья миссия университета
  • новая культурная среда
  • cross-cultural competence
  • international students
  • adaptation training
  • university’s third mission
  • new cultural environment

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)