• Original research article
  • September 27, 2022
  • Open access

Logopedic Work on Formation of Metalinguistic Activity in Younger Schoolchildren with a Severe Speech Impairment

Abstract

The study aims to substantiate the possibility of forming phonological, morphological, syntactic and pragmatic components of metalinguistic activity in younger schoolchildren with a severe speech impairment based on the author’s speech therapy programme. The paper analyses the essence of the notion of “metalinguistic activity”, determines the structure of metalinguistic activity, analyses and presents the results of a learning experiment demonstrating the effectiveness of the proposed author’s programme for teaching Russian to schoolchildren with a severe speech impairment. Scientific novelty of the study lies in defining the structure of metalinguistic activity, which includes: the subject, which is the language system; the method, which is cognitive operations; the product, which is knowledge of language and the ability to operate with it; and the result, which is readiness for conscious text perception and text generation. As a result, the author’s programme for younger schoolchildren with a severe speech impairment has been developed and tested in order to form phonological, morphological, syntactic and pragmatic components of metalinguistic activity in Russian language teaching; the principles of teaching younger schoolchildren with a severe speech impairment when organising speech therapy have been formulated.

References

  1. Алмазова А. А. Возможности реализации антропоцентрического подхода к освоению языка в современной логопедии // Наука и школа. 2019. № 1.
  2. Алмазова А. А., Саввиди М. И. К вопросу об изучении метаязыковой деятельности младших школьников // Актуальные проблемы специального и инклюзивного образования: сб. науч. тр. Саранск, 2021.
  3. Алмазова А. А., Саввиди М. И. Чтение и метаязыковая деятельность // Наука и школа. 2022. № 3.
  4. Бабина Г. В. Языковые идентификационные процессы учащихся с нарушениями чтения // Специфические языковые расстройства у детей: вопросы диагностики и коррекционно-развивающего воздействия: метод. сб. по мат. междунар. симпозиума (г. Москва, 23-26 августа 2018 г.) / под общ. ред. А. А. Алмазовой, А. В. Лагутиной, Л. А. Набоковой, Е. Л. Черкасовой. М., 2018.
  5. Воробьева Т. А. К вопросу о разграничении метаязыковой деятельности и языковой рефлексии детей // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2020. № 196.
  6. Гальперин П. Я. Введение в психологию. Изд-е 5-е. М., 2005.
  7. Грибова О. Е. Организация работы по формированию грамматического строя речи в специальной школе // Русский язык в школе для детей с тяжелыми нарушениями речи / под ред. А. А. Алмазовой, В. И. Селиверстова. М.: ВЛАДОС, 2010.
  8. Зимняя И. А. Лингвопсихология речевой деятельности. М. - Воронеж, 2001.
  9. Китик Е. Е., Томме Л. Е. Дети с тяжелыми нарушениями речи. Изд-е 2-е. М.: Просвещение, 2020.
  10. Леонтьев А. А. Язык, речь, речевая деятельность. Изд-е 8-е. М.: ЛЕНАНД, 2014.
  11. Орлова О. С., Габина Г. В., Шарипова Н. Ю. Дизорфография и фактор развития метаязыковой способности // Межотраслевые подходы в организации обучения и воспитания лиц с ограниченными возможностями здоровья: монография. М.: Спутник+, 2014.
  12. Основы теории и практики логопедии / под ред. Р. Е. Левиной. М.: Альянс, 2013.
  13. Реформатский А. А. Введение в языковедение / под ред. В. А. Виноградова. М.: Аспект-Пресс, 1996. URL: http://linguistics-online.narod.ru/reformatskij_a.a-vvedenie_v_jazykovedenie-1996.pdf
  14. Саркисова Э. В. Взаимодействие стратегий и структурных опор при идентификации незнакомого слова: автореф. дисс. … к. филол. н. Тверь, 2014.
  15. Солнцев В. М. Язык как системно-структурное образование. Изд-е 2-е, доп. М.: Наука. 1977. URL: https://www.booksite.ru/fulltext/solncev/text.pdf
  16. Спирова Л. Ф. Особенности речевого развития учащихся с тяжелыми нарушениями речи: (I-IV кл.). М.: Педагогика, 1980.
  17. Туманова Т. В. Формирование словообразовательной компетенции детей дошкольного и младшего школьного возраста с общим недоразвитием речи: автореф. дисс. … д. пед. н. М., 2005.
  18. Филичева Т. Б., Туманова Т. В. Психолого-педагогическая характеристика детей с общим недоразвитием речи // Логопедия. 2006. № 2.
  19. Шарипова Н. Ю. Исследование метаязыковой способности школьников в когнитивной парадигме // Голос и речь. 2013. № 2 (10).
  20. Ястребова А. В., Спирова Л. Ф., Бессонова Т. П. Учителю о детях с недостатками речи. М.: АРКТИ, 1996.
  21. Bialystok E. C. Metalinguistic Awareness: The Development of Children’s Representations of Language // Systems of Representation in Children: Development and Use / ed. by C. Pratt, A. F. Garton. L., 1993.
  22. Gombert J. E. Metalinguistic Development. Chicago: University of Chicago Press, 1992.

Author information

Marina Isakovna Savvidi

Moscow State Pedagogical University; School No. 508 in Moscow

About this article

Publication history

  • Received: August 14, 2022.
  • Published: September 27, 2022.

Keywords

  • младшие школьники
  • тяжелое нарушение речи
  • компоненты метаязыковой деятельности
  • когнитивные операции
  • структура метаязыковой деятельности
  • организация логопедического воздействия
  • younger schoolchildren
  • severe speech impairment
  • components of metalinguistic activity
  • cognitive operations
  • structure of metalinguistic activity
  • organisation of speech therapy

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)