• Original research article
  • November 21, 2022
  • Open access

Pedagogical Design of a Linguistic Course to Prepare University Students for Research Activities

Abstract

The study aims to form the structure and determine the content of the discipline “Basics of Research Activities: A Linguistic Aspect”, offered to first-year university students. The structure of the training course is described taking into account the theoretical and practical components; its linguistic and extralinguistic content is determined. Scientific novelty of the study lies in elaborating a universal training course for higher educational institutions aimed at developing research competence among first-year students of different training programmes. As a result, it has been proved that the immersion of students in research activities from the first year is important for the formation of research competence, as well as universal competences (critical thinking, creativity, coordinating with others).

References

  1. Богун В. В. Организация научно-исследовательской деятельности студентов вузов на основе применения макетов динамических веб-страниц // Continuum. Математика. Информатика. Образование. 2022. № 1 (25).
  2. Боровкова М. Г., Краснов М. В., Николаева Л. А., Григорьева М. Н. Отношение студентов медицинских специальностей к научно-исследовательской деятельности // Современные проблемы науки и образования. 2022. № 4.
  3. Выходцева Е. А., Гусева М. Н., Малышкин Н. Г. Управление научно-исследовательской деятельностью в вузе // Вестник Государственного университета управления. 2015. № 9.
  4. Иванова Е. О. Формирование универсальных компетенций студентов в процессе научно-исследовательской деятельности // Ярославский педагогический вестник. 2018. № 5.
  5. Карасик В. И. О типах дискурса // Языковая личность: институциональный и персональный дискурс: сб. науч. тр. Волгоград, 2000.
  6. Клименко Ю. А., Преображенский А. П., Мотунова Л. Н. К вопросу о научно-исследовательской деятельности студентов // Вестник Воронежского института высоких технологий. 2020. № 2 (33).
  7. Коган Е. А. Отношение студентов вузов к научно-исследовательской работе // Человеческий капитал. 2020. № 8 (140).
  8. Комарова Ю. А. Научно-исследовательская компетентность специалистов: функционально-содержательное описание // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2008. № 68.
  9. Маметьева О. С., Супрун Н. Г., Халикова Д. А. Научно-исследовательская работа студентов вуза: результативность и проблемы организации // Современные проблемы науки и образования. 2018. № 1.
  10. Мелешко Е. А. Современные педагогические технологии управления научно-исследовательской деятельностью студентов // Вестник Донецкого национального университета. Серия Б «Гуманитарные науки». 2021. № 3.
  11. Перлов А. М. Полемика об обучении научной работе: презумпции и перспективы // Высшее образование в России. 2012. № 7.
  12. Стромов В. Ю., Сысоев П. В. Модель организации научно-исследовательской деятельности студентов в вузе // Высшее образование в России. 2017. № 10 (216).
  13. Чистякова Г. В., Бондарева Е. П. Формирование soft skills в рамках деятельности студенческого научного клуба // Качественное профессиональное образование: современные проблемы и пути решения: мат. XIII науч.-метод. онлайн-конф. с междунар. уч. Кемерово, 2021.

Author information

Galina Victorovna Chistyakova

PhD

Kemerovo State Medical University

Evgeniya Petrovna Bondareva

PhD

Russian State University of Justice, Saint Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: October 13, 2022.
  • Published: November 21, 2022.

Keywords

  • научно-исследовательская деятельность студентов
  • лингвистический курс
  • структура учебного курса
  • научно-исследовательская компетенция
  • students’ research activities
  • linguistic course
  • structure of a training course
  • research competence

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)