• Original research article
  • December 26, 2022
  • Open access

Preschool Ethnocultural Education of the Udmurt Republic: Current State and Development Factors

Abstract

The aim of the research is to present the specifics of the development of modern preschool ethnocultural education of the Udmurt Republic. The paper provides a detailed analysis of the results obtained during the monitoring study “The Current State and Dynamics of the Ethnolinguistic Situation in the Field of Education of the Udmurt Republic”, conducted in the Udmurt Republic in 2020. Scientific novelty of the research lies in identifying the factors contributing to the development of modern preschool ethnocultural education of the Udmurt Republic. As a result, the authors have analysed the ethnolinguistic situation in the Udmurt Republic on the basis of the monitoring study “The Current State and Dynamics of the Ethnolinguistic Situation in the Field of Education of the Udmurt Republic”, have identified and substantiated the factors contributing to the development of modern preschool ethnocultural education in the Udmurt Republic.

References

  1. Афанасьева А. Б. Этнокультурное образование как феномен культурного поля. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского государственного университета промышленных технологий и дизайна, 2014.
  2. Бабунова Е. С. Педагогическая стратегия этнокультурного воспитания детей 5-7 лет в условиях полилогического пространства дошкольного образовательного учреждения. М.: Академия естествознания, 2012.
  3. Каратаева Н. А., Забоева М. А., Елизова Е. И. Педагогическая модель формирования этнокультурной идентичности детей дошкольного возраста // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 1.
  4. Кергилова Н. В. К вопросу реализации этнокультурной составляющей содержания образования в Республике Алтай // Современные этнические процессы на территории Центральной Азии: проблемы и перспективы. 2019. № 1.
  5. Комарова И. И. Этнокультурное образование детей дошкольного возраста // Современное дошкольное образование. 2021. № 2 (104).
  6. Салчак Б. В. Этнокультурная деятельность в дошкольных организациях (на примере Республики Тыва) // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 6.
  7. Текущее состояние и динамика этноязыковой ситуации в сфере образования Удмуртской Республики: информационно-аналитический сборник. Ижевск, 2020. Вып. 5.
  8. Хакимов Э. Р. Этнопедагогика как наука: предмет, функции, основные категории // Вестник Удмуртского университета. Психология и педагогика. 2007. № 9.

Author information

Anna Evgenevna Borodina

Research Institute of National Education, Izhevsk

Elena Arkadevna Nikolaeva

Research Institute of National Education, Izhevsk

About this article

Publication history

  • Received: November 5, 2022.
  • Published: December 26, 2022.

Keywords

  • дошкольное этнокультурное образование
  • родной удмуртский язык
  • кружковая работа
  • основная образовательная деятельность
  • организация досуга дошкольников
  • preschool ethnocultural education
  • native Udmurt language
  • hobby group work
  • basic educational activity
  • organisation of leisure for preschoolers

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)