• Original research article
  • February 28, 2023
  • Open access

Assessment of Readiness for Professional Self-Development of Students in the Direction of “Special (Defectological) Education”

Abstract

The aim of the study is to substantiate the need to form readiness for professional self-development among students in Bachelor Degree Program in the direction 44.03.03 Special (Defectological) Education. The article analyses the content of Bachelor Degree programs in the direction 44.03.03 Special (Defectological) Education and the requirements for obtaining the qualification category of teachers (highest, first) in order to determine the universal competencies and general professional competencies necessary for the professional self-improvement of students; the readiness of students - future teachers-defectologists of Moscow City University and Moscow Region State Pedagogical University for further professional self-development was assessed. The scientific novelty lies in the comparison of the competencies provided by the Federal State Educational Standard in the direction of training 44.03.03 Special (Defectological) Education and the criteria for awarding the qualification category of pedagogical workers. The results of the study are the following: the level of readiness of students studying in the direction of “Special (Defectological) Education” for professional self-development was revealed; a number of features of professional competencies formation among third-year and fourth-year students in the corresponding area of training were formulated.

References

  1. Адольф В. А. Становление профессиональной компетентности педагога // Сибирский педагогический журнал. 2013. № 5.
  2. Алмазова А. А., Костенкова Ю. А., Яхнина Е. З. Совершенствование компетентностной модели бакалавра по направлению «Специальное (дефектологическое) образование» // Академический вестник Института педагогического образования и образования взрослых Российской академии образования. 2014. № 1.
  3. Богданова Т. Г., Гусейнова А. М., Назарова Н. М., Приходько О. Г., Ушакова Е. В., Яковлева И. М. Педагогика инклюзивного образования / под ред. Н. М. Назаровой. М.: ИНФРА-М, 2019.
  4. Галкина В. А. Курс лекций для дисциплин «Общеметодические аспекты обучения в специальных коррекционных школах», «Специальная педагогика» по направлению 44.03.03 «Специальное (дефектологическое) образование», профиль «Олигофренопедагогика, дошкольная дефектология». М.: Изд-во Московского государственного областного университета, 2019.
  5. Голубева Е. В. Профессиональная готовность студентов, ориентированных на саморазвитие // Сознание. 2022. Т. 24. № 7.
  6. Дмитриев А. А. Профориентационная работа с будущими дефектологами // Воспитание и обучение детей с нарушениями развития. 2017. № 6.
  7. Маркова А. К. Психологические критерии и ступени профессионализма учителя // Педагогика. 1995. № 6.
  8. Митина Л. М. Профессионально-личностное развитие педагога: диагностика, технологии, программы: уч. пособие для вузов. Изд-е 2-е. М.: Юрайт, 2023.
  9. Равен Дж. Педагогическое тестирование: проблемы, заблуждения, перспективы // Школьные технологии. 1999. № 1-2.
  10. Темиров Т. В., Ласкин А. А. Преодоление пассивности, инертности и «учебного выгорания» у учащихся и студентов в учебно-познавательной деятельности // Humanity Space International Almanac. 2023. Vol. 12. No. 1.
  11. Хуторской А. В. Современная дидактика: учебник для вузов. Изд-е 3-е, перераб. и доп. М.: Юрайт, 2021.
  12. Чошанов М. П. Дидактическое конструирование гибкой технологии обучения // Педагогика. 1997. № 2.
  13. Яковлева И. М., Яковлев С. В. Подготовка педагогических кадров к инклюзивному образованию школьников с ограниченными возможностями здоровья // Специальное образование. 2021. № 2.

Author information

Vera Alexandrovna Galkina

PhD

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: January 7, 2023.
  • Published: February 28, 2023.

Keywords

  • профессиональное саморазвитие
  • универсальные компетенции
  • общепрофессиональные компетенции
  • специальное (дефектологическое) образование
  • профессиональный рост
  • молодые специалисты
  • professional self-development
  • universal competencies
  • general professional competences
  • special (defectological) education
  • professional growth
  • recent graduates

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)