• Original research article
  • February 28, 2023
  • Open access

Possibilities of Using Didactic Games in the Development of Russian Preschoolers’ Speech Skills in the Process of Teaching the Chinese Language

Abstract

The aim of the study is to identify the possibilities of didactic games in the development of speech skills of preschool children in teaching Chinese. The article describes the components of speech skills that need to be formed in preschoolers when learning the Chinese language. The specifics of using didactic games for the development of Russian preschoolers’ speech skills in the process of teaching the Chinese language is shown, and the principles of teaching and pedagogical conditions that contribute to the development of preschoolers’ speech skills in Chinese lessons using didactic games are determined. The authors present the results of a pilot study that was conducted in 2020-2021 in St. Petersburg on the basis of the Chinese language school “ShengTan” and in the kindergarten “Star Trek” (“Zvjozdnyj put”). The scientific novelty of the study lies in the selection of teaching principles and the identification of pedagogical conditions for using the didactic games for the development of Russian preschoolers’ speech skills in teaching Chinese. As a result, the difficulties faced by Chinese language teachers and their students in the educational process were identified, the role of didactic games in the development of preschoolers’ speech skills was determined.

References

  1. Афанасьева О. В. Сущностная характеристика речевой компетенции // Проблемы современной науки и образования. 2015. № 11 (41).
  2. Бодрова Е. В., Юдина Е. Г. «ПРОдетей». Примерная основная общеобразовательная программа дошкольного образования. М., 2020.
  3. Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. М., 1991.
  4. Выготский Л. С. Мышление и речь. Изд-е 5-е, испр. М.: Лабиринт, 1999.
  5. Гальперин П. Я. Психология как объективная наука. Избранные психологические труды. М. - Воронеж: Институт практической психологии, 1998.
  6. Губанова Н. Ф. Игровая деятельность в ДОУ. М.: Мозаика Синтез, 2008.
  7. Гусейнова Н. М. Дидактические игры и принципы их отбора при обучении иностранным языкам // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 1 (80).
  8. Давыдов В. В. Новый подход к пониманию структуры и содержания деятельности // Давыдов В. В. Последние выступления. М.: Эксперимент, 1998.
  9. Даринская Л. А., Вэй Линьлу. Применение дидактических игр в обучении дошкольников китайскому языку как иностранному (на примере Китая, Республики Корея, Таиланда, Индонезии и США) // Научное мнение. 2022. № 1-2.
  10. Дьяченко Л. А. Ролевая игра в процессе обучения иностранному языку // Проблемы современной науки и образования. 2015. № 34.
  11. Зимняя И. А. Психология обучения неродному языку (на материале русского языка как иностранного). М.: Русский язык, 1989.
  12. Кудрявцев В., Синельников В. Ребенок-дошкольник: новый подход к диагностике творческих способностей // Дошкольное воспитание. 1995. № 9.
  13. Московкин Л. В. Теоретические источники концепции речевых навыков и умений С. Ф. Шатилова // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2020. № 198.
  14. Насибулина П. Б. Трудности при обучении китайской письменности и пути их преодоления // Проблемы педагогики. 2018. № 2 (34).
  15. Поддьяков Н. Н. Психическое развитие и саморазвитие ребенка от рождения до шести лет. М.: Речь, 2010.
  16. Подымова Л. С., Сергеева В. П. Инновации в образовательном процессе: уч.-метод. пособие для студентов и аспирантов высших учебных заведений. М., 2012.
  17. Рычагова Е. С. Педагогические условия развития диалогической речи в процессе общения детей четырех-пяти лет в игре: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2012.
  18. Сергеева О. Е. Лингводидактические основы коммуникативно-игрового метода обучения русскому языку как иностранному детей дошкольного возраста: дисс. … д. пед. н. М., 2005.
  19. Сердюк В. В., Маркова А. А., Масленникова И. А. Геймификация как способ вовлечения дошкольников в образовательную деятельность // Вестник науки. 2021. № 10 (43). Т. 3.
  20. Сластенин В. А., Подымова Л. С. Педагогика: инновационная деятельность. М.: Магистр, 1997.
  21. Талызина Н. Ф. Деятельностный подход к механизмам обобщения // Вопросы психологии. 2001. № 3.
  22. Шатилов С. Ф. Актуальные проблемы методики обучения русскому языку иностранных учащихся. Л.: Изд-во Ленинградского государственного университета, 1985.
  23. Krashen S. D. Principles and Practice in Second Language Acquisition. Oxford: Pergamon, 1982.
  24. 语言学词典 / 全国科学技术名词审定委员会公布; 语言学名词审定委员会2020编. 北京: 商务印书馆, 2022 (Лингвистический словарь / под ред. Комитета по пересмотру лингвистических терминов при Национальном комитете по пересмотру научно-технических терминов. Пекин: Коммерческое издательство, 2022).
  25. 郭钧贻. 儿童汉语课堂游戏使用情况个案研究. 上海, 2020 (Го Цзюньи. Тематическое исследование по использованию игр на уроке китайского языка для детей: дисс. … д. пед. н. Шанхай, 2020).
  26. 雷文婷. 澳大利亚幼儿汉语课堂游戏教学个案调查分析与设计. 昆明, 2014 (Лэй Вэньтин. Анализ и дизайн занятий по обучению австралийских детей китайскому языку с применением дидактической игры: дисс. … м. пед. н. Куньмин, 2014).
  27. 欧丽莎. 针对泰国学龄前儿童的汉语课堂游戏设计研究--以泰国CHAROENPONG幼儿园为例. 天津, 2014 (Пхадунглом А. Исследование дидактических игр для обучения китайскому языку тайских дошкольников - на примере детского сада «Чароенпонг»: дисс. … м. пед. н. Тяньцзинь, 2014).
  28. 昔河那. 游戏教学法在韩国儿童汉语教学中的应用研究. 长春, 2011 (Си Ха На. Исследование применения игрового метода в обучении китайскому языку корейских детей: дисс. … м. пед. н. Чанчунь, 2011).
  29. 蔡淑玲. 游戏理论与应用. 台北: 五南图书, 2004 (Цай Шулинг. Теория игр и ее применение. Тайбэй: Книги Вунань, 2004).
  30. 陈鹤琴. 儿童心理特点与教育法 // 新教育. 1921. № 3 (2) (Чжэн Хэцин. Психологические особенности детей и метод обучения детей // Новое образование. 1921. № 3 (2)).

Author information

Larisa Alexandrovna Darinskaia

Dr

Saint Petersburg State University

Linlu Wei

Saint Petersburg State University

About this article

This study was carried out as part of the activity of the pedagogical laboratory in St. Petersburg (order of the Committee on Education of St. Petersburg dated 04.08.2014 No. 3354-r) on the topic “Development and approbation of a modern methodological model of teaching Chinese for primary general education in the context of Federal State Educational Standards implementation”.

Publication history

  • Received: December 20, 2022.
  • Published: February 28, 2023.

Keywords

  • дидактическая игра для дошкольников
  • обучение китайскому языку
  • речевые умения
  • школа китайского языка
  • didactic game for preschoolers
  • teaching Chinese
  • speech skills
  • Chinese language school

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)