• Original research article
  • February 28, 2023
  • Open access

Methods and Techniques of Professional Education in Professional Mobility Formation among Vocational School Students

Abstract

The aim of the study is to substantiate the expediency of using methods and techniques of professional education that contribute to professional mobility formation among vocational school students. The paper presents the rationale for professional mobility formation among vocational school students, discusses the most effective methods and techniques of professional education that affect professional mobility formation and also reveals the results of testing the effectiveness of their application in the educational process. The scientific novelty of the study lies in selecting and substantiating methods and techniques of professional education for professional mobility formation among vocational school students taking into account the existing Russian experience. As a result of analysing the data obtained, it has been proved that the presented methods and techniques of professional education contributed to students’ awareness of the variability of future professional activities, their understanding of the need for development and self-development for successful employment and career growth, motivated them to further master the specialty and obtain additional qualifications.

References

  1. Бархаев Б. П. Педагогическая психология: уч. пособие. СПб.: Питер, 2007.
  2. Жокина Н. А. Профессиональное воспитание студентов // Высшее образование в России. 2009. № 1.
  3. Зеер Э. Ф. Психология профессионального образования: учебник для вузов. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Юрайт, 2023.
  4. Карелина Н. А. Подготовка профессионально мобильных кадров для цифровой экономики // Проблемы педагогики. 2019. № 6 (45).
  5. Мардахаев Л. В. Профессиональное воспитание в подготовке социальных педагогов // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Педагогика». 2021. № 2.
  6. Патралов Б. С., Гейжан Н. Ф. Профессиональное воспитание учащихся. СПб., 1994.
  7. Рогалева Е. В., Третьякова Л. Р. Особенности проведения демонстрационного экзамена через независимую оценку квалификации // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2020. № 2 (38).
  8. Тазетдинова Е. Н. Организационно-методическое сопровождение планирования карьеры будущих специалистов // Среднее профессиональное образование. 2022. № 10 (326).
  9. Тимонин А. И. Профессиональное воспитание как воспитание социальное // Вестник Костромского государственного университета. Серия «Педагогика. Психология. Социокинетика». 2012. № 1-1.
  10. Тимошенко А. И., Брюханова М. Н. Конкуренция как один из факторов профессионального становления личности // Парадигмальные установки естественных и гуманитарных наук: междисциплинарный аспект: мат. XVI междунар. науч.-практ. конф. (г. Ростов-на-Дону, 30 декабря 2021 г.): в 3-х ч. Ростов н/Д: Изд-во Южного университета (Института управления, бизнеса и права), 2021. Ч. 2.

Author information

Nadezhda Anfinogentovna Karelina

Irkutsk State University

About this article

Publication history

  • Received: January 6, 2023.
  • Published: February 28, 2023.

Keywords

  • профессиональная мобильность
  • профессиональное воспитание
  • методы и приемы профессионального воспитания
  • конкурентоспособность выпускников техникума
  • professional mobility
  • professional education
  • methods and techniques of professional education
  • competitive abilities of vocational school graduates

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)