• Original research article
  • March 31, 2023
  • Open access

The process model of designing clusters for teaching foreign language communication at the university

Abstract

The aim of the study is to work out a process model of designing clusters for teaching foreign language communication at the university. In this research paper the notions ‘cluster’, ‘educational cluster’ and its content specificity have been considered. The process model of cluster training foreign speech communication to university students has been introduced. The examples of clusters to teach speech com-munication to students at the university are given. The novelty of this research consists in the substantia-tion of the model for the organizing of foreign language clusters designing process by students to com-municate in a foreign language at the university. As a result, the role of cluster approach for the partici-pants of educational process such as a teacher and students learning a foreign language is defined.

References

  1. Анисцына Н. Н. Инновационный научно-образовательный кластер как способ организации инновационной деятельности в вузе // Креативная экономика. 2010. № 4 (40).
  2. Бейзеров В. А. Кластерный подход к развитию образовательных систем как способ повышения конкуретноспособности образования стран и регионов // Известия Гомельского государственного университета имени Ф. Скорины. 2015. № 5 (92).
  3. Бирюкова Н. В. Метод кластера в профессиональном обучении студентов // Мир науки, культуры, образования. 2019. № 3 (76).
  4. Головина В. А. Использование кластеров на уроках английского языка как один из способов повышения мотивации // Электронный журнал Экстернат.РФ. 2023. URL: http://ext.spb.ru/2011-03-29-09-03-14/110-foreignlang/19478
  5. Енютина И. М. Технология «Кластери» на уроках английского языка // Образование и проблемы развития общества. 2020. № 4 (13).
  6. Йулдошев А. Б. Значение кластерного подхода в образовании // Miasto Pryszlosci. 2023. № 31.
  7. Кузнецова Н. В., Григорьева Е. И. Ментальные карты как эффективная образовательная технология формирования информационно-правовой компетенции личности // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2022. Т. 27. № 3.
  8. Путина О. Н., Балакин С. В. Речевая коммуникация: прагматический аспект // Евразийский гуманитарный журнал. 2022. № 1.
  9. Смирнов А. В. Образовательные кластеры и инновационное обучение в вузе: монография. Казань: РИЦ «Школа», 2010.
  10. Файзуллаева Н. С. Кластер как основа создания инновационного образовательного продукта // Интернаука: электрон. научн. журн. 2022. № 5 (228). URL: https://www.internauka.org/journal/science/internauka/228/334161
  11. A Dictionary of Modern English Usage. Oxford: Oxford University Press, 2007.
  12. Porter M. E. Clusters and the New Economics of Competition // Harvard Business Review. 1998. November – December.

Author information

Olga Evgenjevna Shults

Dr

Derzhavin Tambov State University

About this article

Publication history

  • Received: February 2, 2023.
  • Published: March 31, 2023.

Keywords

  • высшая школа
  • образовательный кластер
  • процессуальная модель
  • конструирование кластеров
  • ментальная карта
  • речевая коммуникация
  • higher school
  • educational cluster
  • process model
  • designing clusters
  • mind mapping
  • speech communicattion

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)