• Original research article
  • March 31, 2023
  • Open access

Indicators of foreign language productive speech of the first-year students in non-language college

Abstract

This study is aimed at working out the diagnostic tools to reveal the proficiency level of foreign language productive speech of the students in non-language colleges. In the article the indicators of students’ speech assessment are in the focus. These indicators characterize the productivity level of utterances. The scientific novelty of the study consists in the taxonomy of indicators of foreign language productive speech of the students in non-language colleges on the basic and the additional indicators. As a result, the data and analyses of the first-year non-language college students’ utterances on a given language topic in a foreign language have been introduced. The author points out that the special speech skills of students should be developed to solve the problem tasks of speech training.

References

  1. Абрамов Г. С. Возникновение мышления. 2013. URL: https://proza.ru/2013/11/04/17
  2. Анисимова Г. П. Совершенствование навыков устной речи на уроках иностранного языка в рамках ФГОС. 2020. URL: https://proshkolu.ru/user/galinaAnisimova/blog/586631/
  3. Блонский П. П. Психология доказывания и её особенности у детей // Хрестоматия по возрастной и педагогической психологии / под ред. И. И. Ильясова, В. Я. Ляудис. М.: Изд-во Московского государственного университета, 1980.
  4. Вайсбурд М. Л. Использование учебно-речевых ситуаций при обучении устной речи на иностранном языке. Обнинск: Титул, 2019.
  5. Выготский Л. С. Мышление и речь. Изд-е 5-е, испр. М.: Лабиринт, 1999.
  6. Долженков В. Н. Анализ содержательных основ методов обучения в лингводидактике на фоне их противоречий // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 4. Вып. 4.
  7. Дубровина И. В. Практическая психология в лабиринтах современного образования: монография. М.: Московский психолого-социальный университет, 2014.
  8. Зимняя И. А. Психология обучения иностранным языкам в школе. М.: Просвещение, 1991.
  9. Инасаридзе Т. П. Логика рассуждения как метод обучения иностранному языку в вузе // Актуальные вопросы современной педагогики: мат. III междунар. науч. конф. Уфа, 2013.
  10. Лапидус Б. А. Проблемы содержания обучения языку в языковом вузе. М.: Высшая школа, 1986.
  11. Леонтьев А. А. Язык, речь, речевая деятельность. М.: Просвещение, 1969.
  12. Пассов Е. И. Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению. М.: Глосса Пресс, 2019.
  13. Полушина Н. А. Индивидуальные особенности мышления // Молодой учёный. 2018. № 11 (197).
  14. Хомский Н. Язык и мышление. М.: Изд-во Московского государственного университета, 1972.
  15. Цетлин В. С. Контроль речевых умений в обучении иностранным языкам. М.: Просвещение, 1970.

Author information

Valeriy Nikolaevich Dolzhenkov

Russian State Social University; Moscow Aviation Institute (National Research University), Moscow

About this article

Publication history

  • Received: February 6, 2023.
  • Published: March 31, 2023.

Keywords

  • продуктивные высказывания на иностранном языке
  • устная речь на иностранном языке
  • колледж неязыкового профиля
  • показатели иноязычной продуктивной речи
  • productive utterances in a foreign language
  • speech in a foreign language
  • non-language college
  • indicators of foreign language productive speech

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)