• Original research article
  • March 31, 2023
  • Open access

Succession of upbringing value bases in the system of general education in Russia from the epoch of Peter I to the beginning of the XXI century

Abstract

The aim of the study is to identify the succession in the system of general education of Russia from the epoch of Peter the Great to the beginning of the XXI century. The article considers one of the key problems of modern education – succession of upbringing which is conditioned by the demands of modern science and practice and the priorities of state educational policy. These demands and priorities have been declared in the Russian documents of strategic planning. The historical and pedagogical analysis is presented in the article as being one of the major methodological approaches towards the stated problem. The scientific novelty lies in the fact that the author has traced the trends of educational policy in Russia from the epoch of Peter the Great to the beginning of the XXI century and has revealed what had been the succession of general education during the given period. As a result, it is defined that the succession in school educational system manifests itself by maintaining and developing the value bases of upbringing which are realized upon the Russian traditional spiritual-moral values and the norms of morality and ethics being formed during centuries of our national history.

References

  1. Богуславский М. В. История педагогики: методология, теория, персоналии: монография. М.: Изд-во Института теории и истории педагогики Российской академии образования; ИЦ Института эффективных технологий, 2012.
  2. Богуславский М. В. Многомерность инновационных и ретроинновационных волн реформ российского образования во второй половине 1980-х гг. – начале XXI века // Пространство и время в диалоге педагогических культур: интерсубъективность историко-педагогического понимания: сб. науч. тр. междунар. науч.-практ. конф. – XXХIV сессии Научного совета по проблемам истории образования и педагогической науки при отделении философии образования и теоретической педагогики Российской академии образования. Волгоград: Изд-во Волгоградской государственной академии последипломного образования, 2021.
  3. Богуславский М. В., Богуславская Т. Н., Лобзаров В. М., Милованов К. Ю., Сумнительный К. Е. Преемственность и новаторство в развитии основных направлений отечественной педагогической науки (конец ХIХ – ХХ в.): монография / под ред. М. В. Богуславского. М.: Изд-во Института теории и истории педагогики Российской академии образования, 2012.
  4. Днепров Э. Д. Новейшая политическая история российского образования: опыт и уроки. 2011. URL: https://rudocs.exdat.com/docs/index-217109.html?page=2
  5. Дуброва А. Н. Общее и дополнительное образование с 1917 по 1924 г. // Молодой ученый. 2015. № 16 (96).
  6. Каптерев П. Ф. Новая русская педагогия, ее главнейшие идеи, направления и деятели. Изд-е 2-е, доп. СПб.: Земля, 1914.
  7. Мусина М. С. Роль императора Николая II в развитии и становлении системы начального образования в России // Научное обозрение. Педагогические науки. 2019. № 4-2.
  8. Новиков С. Г. Пионерия в системе воспитания «нового человека» (1920-е годы) // Проблемы современного образования. 2021. № 3.
  9. Поздняков А. Н. Образовательная реформа Александра II: оценки в исторических сочинениях конца XIX – начала XX века // Известия Саратовского университета. Серия «История. Международные отношения». 2012. Т. 12. Вып. 1.
  10. Сафронова А. М., Кравченко О. С. Законодательство о цифирных школах России первой половины XVIII в. (по материалам Полного собрания законов Российской империи) // Известия Уральского федерального университета. Серия 2 «Гуманитарные науки». 2015. Т. 136. Вып. 1.
  11. Стародубцев М. П. Педагогические размышления и проекты организации образования во времена правления Екатерины II // Вестник Санкт-Петербургского университета МВД России. 2013. № 1 (57).
  12. Стародубцев М. П. Социальная направленность педагогических реформ Екатерины Великой // Педагогическое образование в России. 2014. № 2.
  13. Ушинский К. Д. Избранные труды: в 4-х кн. М.: Дрофа, 2005. Кн. 4.
  14. Филатова М. Н. Социокультурное развитие учащихся в учреждении дополнительного образования детей: дисс. … к. пед. н. М., 2013.

Author information

Marina Nikolaevna Filatova

PhD

Corporate University of Moscow Education

About this article

Publication history

  • Received: July 13, 2022.
  • Published: March 31, 2023.

Keywords

  • преемственность основ воспитания
  • ценностные основы воспитания
  • государственная образовательная политика
  • историко-педагогический анализ
  • общее образование
  • succession of upbringing bases
  • value bases of upbringing
  • state educational policy
  • historical and pedagogical analysis
  • general education

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)