• Original research article
  • March 31, 2023
  • Open access

Practice of developing the creativity of a future primary school teacher in modern e-learning environment with the help of virtual reality technologies

Abstract

The research paper is focused on revealing the possibilities of developing the creativity of future primary school teachers in e-learning environment with the help of means and technologies of virtual reality. The notion ‘teacher’s creativity’ has been defined in the article and the basics of vocational training of the creativity of future primary school teachers by VR-means within the digitalization of education have been described. In the modern context of training a creative teacher the VR-means and technologies become to be actual and obligatory for teacher’s professional development. The study is novel in that the authors have practiced the VR-technology for developing the creativity of future primary school teachers within their pedagogical training which allowed to define the features of using modern digital means in the process of pedagogical education of future teachers. As a result, the efficiency of using VR-technology in practical realization for developing the creativity of future primary school teachers have been proven.

References

  1. Бермус А. Г. Основы топологической модели реализации компетентностного подхода // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Педагогика». 2021. № 2.
  2. Евдокимов И. В., Михалев А. С., Тимофеев Н. А., Батурин Ю. А. Прогнозирование эффективности использования технологий виртуальной реальности в образовательном процессе // Проблемы социально-экономического развития Сибири. 2017. № 3.
  3. Елесин С. С., Фещенко А. В. Виртуальная реальность в образовании: сомнения и надежды // Гуманитарная информатика. 2016. № 10.
  4. Ибрагимов Г. И. Инновационные технологии обучения в условиях реализации компетентностного подхода // Инновации в образовании. 2011. № 4.
  5. Иванов Д. В., Степашкина В. А. Креативная компетентность педагога, учителя, преподавателя: сущность, структура, значимость в общепрофессиональной компетентности // Концепт. 2022. № 10.
  6. Иванько А. Ф., Иванько М. А., Бурцева М. Б. Дополненная и виртуальная реальность в образовании // Молодой ученый. 2018. № 37.
  7. Куликова Т. А., Поддубная Н. А. Формирование готовности будущего учителя к использованию технологий виртуальной и дополненной реальности в условиях цифровизации образования // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2020. № 3.
  8. Курзаева Л. В., Барынина М. В., Якунина Е. К. К вопросу о трансформации системы профессиональной подготовки учителей в условиях развития сквозных технологий (на примере виртуальной и дополненной реальности) // Мир науки. Педагогика и психология. 2020. Т. 8. № 3.
  9. Курзаева Л. В., Масленникова О. Е., Белобородов Е. И., Копылова Н. А. К вопросу о применении технологии виртуальной и дополненной реальности в образовании // Современные проблемы науки и образования. 2017. № 6.
  10. Лисенко М. Л. Использование симулятора виртуальной реальности в подготовке учителя // Сетевое образовательное взаимодействие в подготовке педагога информационного общества: мат. междунар. науч.-практ. конф. Владивосток: Изд-во Дальневосточного федерального университета, 2019.
  11. Матушанский Г. У., Кудаков О. Р. Методологические принципы компетентностного подхода в профессиональном образовании // Казанский педагогический журнал. 2009. № 11-12.
  12. Менг Т. В. Средовый подход к организации образовательного процесса в современном вузе // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2008. № 52.
  13. Монтикова Л. А. Профессиональная подготовка будущих учителей технологии по стандартам WorldSkills на основе цифровых ресурсов // Цифровизация в системе образования: теоретические и прикладные аспекты: сб. тр. III ежегод. всерос. науч.-практ. конф. М.: Мир науки, 2022.
  14. Роберт И. В. Дидактика эпохи цифровых информационных технологий // Профессиональное образование. Столица. 2019. № 3.
  15. Ясвин В. А. Исследования образовательной среды в отечественной психологии: от методологических дискуссий к эмпирическим результатам // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия «Философия. Психология. Педагогика». 2018. Т. 18. № 1.
  16. Barabasch A., Cattaneo A. Digital education in career and technical education and the support of creative professional development // The Wiley Handbook of Global Workplace Learning / ed. by V. H. Kenon, S. V. Palsole. Hoboken, 2019.
  17. Hepp P., Fernández M. À. P., García J. H. Teacher training: Technology helping to develop an innovative and reflective professional profile // International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2015. Vol. 12. Iss. 2.
  18. Ivanov D. V., Stepashkina V. A., Sadovaya V. V. The creative competence of future teachers in information-educational environment of university // ARPHA Proceedings. 2020. Vol. 3.
  19. Morais M. F., Azevedo I. What is a creative teacher and what is a creative pupil? Perceptions of teachers // Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2011. Iss. 12.
  20. Petrenko M. A. The developmental interactive technology of students’ creative activity // Open Science Journal of Education. 2015. Iss. 3.
  21. Schön S., Ebner M., Kumar S. The Maker Movement. Implications of new digital gadgets, fabrication tools and spaces for creative learning and teaching // eLearning Papers. 2014. Iss. 39.
  22. Shipunova O., Evseeva L., Pozdeeva E., Evseev V. V., Zhabenko I. Social and educational environment modeling in future vision: Infosphere tools // E3S Web of Conferences. 2019. Vol. 110.
  23. Starkey L. A review of research exploring teacher preparation for the digital age // Cambridge Journal of Education. 2020. Vol. 50. Iss. 1.

Funding

The research was carried out using the funds of the Program of Strategic Academic Leadership of Kazan Federal University (Priority-2030).

Author information

Dinar Valerievich Ivanov

Kazan Federal University

Vera Konstantinovna Vlasova

Dr

Kazan Federal University

About this article

Publication history

  • Received: January 23, 2023.
  • Published: March 31, 2023.

Keywords

  • креативность
  • цифровое образование
  • цифровые средства обучения
  • виртуальная реальность
  • подготовка будущего учителя начальных классов
  • creativity
  • digital education
  • digital means of education
  • virtual reality
  • training a future primary school teacher

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)