• Original research article
  • April 28, 2023
  • Open access

Methodological support of professional self-determination of a future specialist using the tools of the national qualifications system (within the framework of the project “The National Qualifications System as a Career Designer”)

Abstract

The study aims to substantiate the effectiveness of the approaches chosen for methodological support of students’ professional self-determination using the tools of the national qualifications system. The paper raises the problem of students’ professional self-determination in the process of professional education. The scientific novelty of the study lies in testing the tools of the national qualifications system and identifying the effectiveness of their application in the process of methodological support of students’ professional self-determination. As a result of analysing the data obtained, it has been revealed that the presented approaches of methodological support of professional self-determination promote the formation of a conscious professional intention, planning of one’s career development and successful employment.

References

  1. Антипенко Л. В. Педагогические условия развития самоуправления студентов в колледже: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2010.
  2. Блинов В. И., Осадчева С. А., Сатдыков А. И. Деятельность vs должность: применение профессиональных стандартов // Образовательная политика. 2019. № 1-2 (77-78).
  3. Зеер Э. Ф. Психология профессионального образования: учебник для вузов. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Юрайт, 2023.
  4. Кондратьева О. Г. Региональная система поддержки самоуправления обучающихся в учреждениях профессионального образования: автореф. дисс. … д. пед. н. М., 2012.
  5. Мардахаев Л. В. Профессиональное воспитание в подготовке социальных педагогов // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Педагогика». 2021. № 2.
  6. Патралов Б. С., Гейжан Н. Ф. Профессиональное воспитание учащихся. СПб., 1994.
  7. Ретунская Т. Н. Педагогическое сопровождение профессионального самоопределения студентов // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2018. № 4 (32).
  8. Тазетдинова Е. Н. Организационно-методическое сопровождение планирования карьеры будущих специалистов // Среднее профессиональное образование. 2022. № 10 (326).
  9. Тимонин А. И. Социально-педагогическое обеспечение профессионального становления студентов гуманитарных факультетов университета: автореф. дисс. … д. пед. н. Кострома, 2008.
  10. Тимошенко А. И., Карелина Н. А., Букова О. М. Формирование профессиональной мобильности студентов среднего профессионального образования посредством участия в чемпионатном движении WorldSkills // Интеграция методической (научно-методической) работы и системы повышения квалификации кадров: мат. XXIII междунар. науч.-практ. конф. (г. Челябинск, 20 апреля 2022 г.). Челябинск: Изд-во Челябинского института переподготовки и повышения квалификации работников образования, 2022.
  11. Факторович А. А. Национальная система квалификаций: время ставит амбициозные задачи // Стандарты и качество. 2022. № 6.
  12. Фирер Н. Д. Факторы профессионального самоопределения студентов // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 68-4.

Author information

Elena Nikolaevna Tazetdinova

PhD

St. Petersburg Academy of Postgraduate Pedagogical Education

About this article

Publication history

  • Received: February 26, 2023.
  • Published: April 28, 2023.

Keywords

  • профессиональное самоопределение личности
  • национальная система квалификаций
  • карьерная траектория
  • профессиональный стандарт
  • методическое сопровождение профессионального самоопределения
  • professional self-determination of an individual
  • national qualifications system
  • career trajectory
  • professional standard
  • methodological support of professional self-determination

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)