• Original research article
  • April 28, 2023
  • Open access

Studying text expressiveness in a novel of the Enlightenment period for text-producing competence formation among students – future linguists (on the material of S. Richardson’s ‘Pamela’)

Abstract

The aim of the research is to substantiate the possibility of forming the text-producing competence among students – future linguists based on the study of text expressiveness in a novel of the Enlightenment period (using the material of S. Richardson’s ‘Pamela’). The paper presents the experience of modelling the educational process in the framework of the discipline “History of literature in the target language area” and other disciplines that involve analytical reading of students in the training programme 45.03.02 “Linguistics”. The tasks proposed in the paper will help to study the notion of expressiveness and analyse language expressiveness in S. Richardson’s novel based on some letters of the main character Pamela Andrews. The scientific novelty lies in developing a stage-by-stage methodology for teaching language students the basics of text expressiveness. As a result of the research, the stages of mastering the notion of text expressiveness (the problem and search stage, the search and research stage, the productive-creative stage with the use of game and quiz technologies) have been modelled and characterised in the framework of teaching analytical reading to students – future linguists.

References

  1. Арнольд И. В. Стилистика: современный английский язык: учебник / науч. ред. П. Е. Бухаркин. Изд-е 14-е, стер. М.: Флинта, 2021.
  2. Безрукова В. В. Интенсификация и интенсификаторы в языке и речи: на материале английского языка: дисс. … к. филол. н. М., 2003.
  3. Груздова О. Г., Согласова Т. А. Применение квиз-технологии в образовании // Вестник Пензенского государственного университета. 2022. № 3.
  4. Кашапов М. М. Инновационные образовательные технологии: учебник. М.: Директ-Медиа, 2022.
  5. Комиссаров В. Н. Современное переводоведение. М.: Р. Валент, 2011.
  6. Минакова Л. Ю., Тихонова Е. В. Методические аспекты обучения межкультурной коммуникации и переводческой деятельности. Томск: Изд. дом Томского государственного университета, 2018. с
  7. Михальская Н. П. История английской литературы. М.: Академия, 2007.
  8. Телия В. Н., Графова Т. А., Шахнарович А. М. Человеческий фактор в языке: языковые механизмы экспрессивности / отв. ред. В. Н. Телия. М.: Наука, 1991.
  9. Фоминых М. В., Ускова Б. А., Ветлугина Н. О., Лузянина Т. В. Внедрение в современный учебный процесс инновационных технологий обучения: монография. Екатеринбург: Изд-во Российского государственного профессионально-педагогического университета, 2021.
  10. Albert Е. History of English Literature. 5th ed. Oxford – N. Y.: Oxford University Press, 2000.

Author information

Tatyana Alexandrovna Balashova

PhD

St. Petersburg State University of Culture

About this article

Publication history

  • Received: February 15, 2023.
  • Published: April 28, 2023.

Keywords

  • изучение экспрессивности текста
  • роман эпохи Просвещения
  • формирование текстообразующей компетенции
  • студенты – будущие лингвисты
  • история литературы стран изучаемого языка
  • studying text expressiveness
  • novel of the Enlightenment period
  • text-producing competence formation
  • students – future linguists
  • history of literature in the target language area

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)