• Original research article
  • April 28, 2023
  • Open access

Formation of motivation to study a second foreign language among students of language faculties using gamification elements (by the example of German language teaching)

Abstract

The aim of the study is to substantiate the necessity and expediency of including gamification elements in the process of teaching a second foreign language to students of language faculties to increase their motivation. The paper focuses on the role of gamification in the formation of stable positive motivation of students to learn a foreign language. The scientific novelty of the study lies in developing a system to increase students’ internal motivation, which is based on the gamification method relying on the implementation of the following principles: the game orientation of the learning process, the use of a point-based system for assessing students’ results, the implementation of the “Feedback” strategy and the interactive nature of learning in the framework of teaching the discipline “Practical Course of a Second Foreign Language (German)”. As a result of the study, it has been revealed that students showed great interest in mastering a second foreign language during the implementation of fragments of classes using gamification elements.

References

  1. Бабкина Н. В. Использование игр и упражнений в учебном процессе // Начальная школа. 2008. № 4.
  2. Выготский Л. С. Педагогическая психология / под ред. В. В. Давыдова. М.: АСТ; Астрель; Хранитель, 2008.
  3. Зубкова Г. И. Взаимоотношения между мотивацией учащихся и стратегиями изучения языка // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 68-2.
  4. Идрисова П. Г., Оздеаджиева Т. М., Гасайнаева Э. З. Формирование мотивации к изучению иностранного языка у студентов педагогического вуза // Мир науки, культуры, образования. 2022. № 3 (94).
  5. Калинин Н. В., Денисов В. Н., Белолипецкая А. В. Некоторые составляющие и факторы учебной мотивации студентов // Международный научно-исследовательский журнал. 2022. № 1-3 (115).
  6. Косикова Л. В. Особенности мотивации и ценностных ориентаций студентов // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 68-2.
  7. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность: уч. пос. Изд-е 2-е, стереотип. М.: Смысл; Академия, 2005.
  8. Липатова С. Д., Хохолева Е. А. Геймификация как педагогическая технология активизации учебной мотивации студентов вуза // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2020. № 1 (37).
  9. Ломов Б. Ф. Психическая регуляция деятельности: избранные труды. М.: Изд-во Института психологии Российской академии наук, 2006.
  10. Мешков Н. И., Яшкова А. Н. Мотивация учебной деятельности студентов младших курсов // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 66-2.
  11. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. СПб.: Питер, 2018.
  12. Садчиков И. А., Ярина С. Ю., Суслова И. А. Обучающие видеоигры как одна из современных тенденций образования в России // Новые информационные технологии в образовании и науке: мат. Х междунар. науч.-практ. конф. Екатеринбург, 2017.
  13. Хитрук Е. Б. Новые игровые решения в образовании: геймификация как технология формирования критического мышления // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2022. № 65.
  14. Шабалина О. А. Разработка обучающих компьютерных игр: как сохранить баланс между обучающей и игровой компонентой? // Образовательные технологии и общество. 2013. № 3.

Author information

Elena Borisovna Bystray

Dr

South-Ural State Humanities-Pedagogical University, Chelyabinsk

Ivan Alexandrowich Skorobrenko

South-Ural State Humanities-Pedagogical University, Chelyabinsk

Larissa Alexandrowna Belova

PhD

South-Ural State Humanities-Pedagogical University, Chelyabinsk

About this article

Publication history

  • Received: February 15, 2023.
  • Published: April 28, 2023.

Keywords

  • обучение немецкому языку в вузе
  • практический курс второго иностранного языка
  • мотивация
  • элементы геймификации
  • German language teaching at a university
  • practical course of a second foreign language
  • motivation
  • gamification elements

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)