• Original research article
  • April 28, 2023
  • Open access

Web-application “The Correct Solution” for organising a mathematical olympiad for 9th grade students

Abstract

The aim of the research is to present an organisational-measuring and career guidance tool for organising a mathematical olympiad in the remote format to the pedagogical community. The scientific novelty of the research lies in implementing the idea of synthesising the career guidance and control-forming nature of the developed web resource. The paper focuses on a number of topics from the school mathematics course, the knowledge of which is the basis for the successful completion of test tasks. The technical tools underlying the creation of web application attributes have been described and the software requirements have been specified. Access to parts of the application has been determined depending on the user’s status. Detailed instructions to ensure correct operation of the application aimed at schoolchildren have been developed. The created web application allows conducting subject olympiads for schoolchildren and also suggests the possibility of further additions and modifications. As a result, the researchers have created a resource the functionality of which is aimed both at increasing schoolchildren’s motivation of studying mathematics and at attracting potential applicants to the main university training programmes.

References

  1. Абрамова О. Ф., Круподеров Д. Д. Обзор web-систем для проведения олимпиад в дистанционном формате // NovaInfo. 2016. Вып. 47.
  2. Алексеевнина А. К., Буслова Н. С. Методика проведения и подготовки к участию в дистанционных олимпиадах // История и педагогика естествознания. 2022. № 1.
  3. Андрианова Г. А., Хуторской А. В., Кулешова Г. М. Дистанционные эвристические олимпиады в начальном, основном и профильном обучении // Смыслы и цели образования: инновационный аспект: сб. науч. тр. / под ред. А. В. Хуторского. М.: Научно-внедренческое предприятие «ИНЭК», 2007.
  4. Венцель С. В., Жученко В. С. Опыт проведения пилотной онлайн-олимпиады «Основы защиты персональных данных» для школьников: проблемы и перспективы // ОБЗОР. НЦПТИ. 2020. Вып. 2 (21).
  5. Зубова С. П., Лысогорова Л. В. Математические олимпиады в современных условиях // Самарский научный вестник. 2013. № 3 (4).
  6. Карлов И. А., Ковалев В. О., Кожевников Н. А., Патаракин Е. Д., Фрумин И. Д., Швиндт А. Н., Шонов Д. О. Экспресс-анализ цифровых образовательных ресурсов и сервисов для организации учебного процесса школ в дистанционной форме / Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Институт образования. М.: НИУ ВШЭ, 2020.
  7. Келдибекова А. О. Роль информационных технологий в управлении процессом организации математических олимпиад школьников // Международный научно-исследовательский журнал. 2018. № 5 (71).
  8. Куламихина И. В., Пестова Е. В., Лебеденко О. Н. Онлайн-олимпиада как эффективная форма внеаудиторной работы обучающихся // Концепт. 2018. № V7.
  9. Подаева Н. Г., Подаев М. В. Использование дистанционных образовательных технологий в работе с одарёнными детьми при обучении математике // Continuum. Математика. Информатика. Образование. 2016. Вып. 4 (4).
  10. Шумакова Е. О., Шарафутдинова А. М. Использование электронных образовательных ресурсов при подготовке школьников к олимпиадам по математике // Современные наукоемкие технологии. 2022. № 11.

Author information

Olesya Vladimirovna Kamozina

PhD

Bryansk State University of Engineering and Technology

Olga Valentinovna Okhlupina

PhD

Bryansk State University of Engineering and Technology

Daniil Sergeevich Anishchenko

Bryansk State University of Engineering and Technology

Nikolay Pavlovich Ryabtsev

Bryansk State University of Engineering and Technology

About this article

Publication history

  • Received: March 5, 2023.
  • Published: April 28, 2023.

Keywords

  • олимпиада по математике
  • школьники
  • веб-приложение
  • организационно-измерительный и профориентирующий инструмент
  • удалённый формат
  • mathematical olympiad
  • schoolchildren
  • web application
  • organisational-measuring and career guidance tool
  • remote format

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)