• Original research article
  • April 28, 2023
  • Open access

Typology of pedagogical interaction between educational process subjects at university: A polysubject approach

Abstract

The aim of the study is to build a typology of pedagogical interaction between teachers and students at university, to identify the characteristics of the interaction types that are of polysubject nature. The professional training of a future specialist at university is considered by the authors in the context of pedagogical interaction between education subjects based on a polysubject approach. The typology of pedagogical interaction between the subjects of the educational process at university is built using a three-dimensional spatial model that includes a system of basic relations between interaction subjects (attitude to themselves, to others and to joint activities), which can be represented as axes of a certain coordinate system: “individualism – collectivism”, “egoism – altruism”, “reactivity – proactivity”. This constitutes the scientific novelty of the study. As a result, it has been determined that within the framework of this model, the space of pedagogical interaction exists within roughly divided subspaces, i.e. its types: self-affirmation, leadership, use, rivalry, agreement, dialogue/polylogue, mentorship/guardianship, cooperation/partnership. The types of interaction that are polysubject are dialogue/polylogue, cooperation/partnership. Polysubject interaction is based on the humanistic idea of co-existence, co-operation and co-creativity of students and teachers. The training of a future specialist at university is considered as a dialogical, polyphonic process focused on self-development, self-accomplishment, self-realisation and self-actualisation of education subjects in polysubject interaction, as a process of co-development of a teacher and a student.

References

  1. Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни. М.: Мысль, 1991.
  2. Асташова Н. А. Диалогический подход в науке и образовании // Актуальные проблемы педагогики и образования: сб. науч. ст. междунар. науч.-практ. конф. Брянск, 2021.
  3. Батракова И. С., Глубокова Е. Н., Писарева С. А., Тряпицына А. П. Изменения педагогической деятельности преподавателя вуза в условиях цифровизации образования // Высшее образование в России. 2021. Т. 30. № 8-9.
  4. Белухин Д. А. Личностно-ориентированная педагогика. М.: Изд-во Московского психолого-социального института, 2005.
  5. Вачков И. В. Полисубъектное взаимодействие в образовательной среде // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2014. Т. 11. № 2.
  6. Венкова З. Л. Полисубъектный подход к организации образовательных инноваций: методологический и содержательный аспект // Пермский педагогический журнал. 2021. № 12.
  7. Вербицкий А. А., Бакшаева Н. А. Психология мотивации студентов: уч. пос. М.: Юрайт, 2019.
  8. Витвицкая Л. А. Реализация студентоцентрированного сетевого взаимодействия в образовательном процессе университета // Актуальные задачи фундаментальных и прикладных исследований: мат. междунар. науч.-практ. конф. Оренбург: Изд-во Оренбургского государственного университета, 2018.
  9. Гидлевский А. В., Максименко Л. А. Альтруизм и эгоизм как базовые детерминанты бытия человека // Фундаментальные исследования. 2014. № 6.
  10. Губаренко И. В., Коваленко В. И., Коваленко О. В., Соколова О. А. Системные параметры полисубъектности в образовательном результате непрерывного образования специалиста // Многоуровневая система непрерывного профессионального образования в социокультурной сфере: сб. мат. II междунар. науч.-практ. on-line конф. Белгород, 2020.
  11. Иванова С. П. Полисубъектное взаимодействие в социально-педагогической среде как фактор развития профессионально-личностной компетентности учителя // Вестник Псковского государственного университета. Серия «Социально-гуманитарные и психолого-педагогические науки». 2013. № 3.
  12. Казачкова Т. Б. Феномен полисубъектного взаимодействия в системе постдипломного образования // Постдипломное образование: проблемы развития личности: мат. VIII междунар. науч.-практ. конф. кафедры педагогики и андрагогики. СПб., 2009.
  13. Коротаева Е. В. Образовательные технологии в педагогическом взаимодействии. М.: Юрайт, 2020.
  14. Кролевецкая Е. Н. Полисубъектное взаимодействие как основа профессиональной подготовки будущих педагогов в вузе // Современные наукоемкие технологии. 2022. № 12-2.
  15. Ляудис В. Я. Формирование учебной деятельности студентов. М.: Изд-во Московского государственного университета, 1989.
  16. Недбаева С. В., Цыганкова К. С. Коммуникативная компетентность учителя как условие преобразующего диалога // Диалогическая культура педагога: мат. всерос. науч.-практ. конф. с междунар. уч. Армавир, 2019.
  17. Педагогическая поддержка ребенка в образовании: уч. пос. / под ред. В. А. Сластенина, И. А. Колесниковой. М.: Academia, 2006.
  18. Шаршов И. А. Профессионально-творческое саморазвитие: методология, теория, практика: монография. М. – Тамбов, 2005.
  19. Triandis H. C. Individualism‐Collectivism and Personality // Journal of Personality. 2001. Vol. 69 (6). https://doi.org/10.1111/1467-6494.696169

Author information

Elena Nikolaevna Krolevetskaya

PhD

Belgorod National Research University

Ilya Fedorovich Isaev

Dr

Belgorod National Research University

Fyodor Ivanovich Sobyanin

Dr

Belgorod National Research University

About this article

Publication history

  • Received: March 12, 2023.
  • Published: April 28, 2023.

Keywords

  • типология педагогического взаимодействия
  • высшая школа
  • полисубъектный подход
  • полисубъектное взаимодействие
  • субъекты образовательного процесса
  • typology of pedagogical interaction
  • higher education
  • polysubject approach
  • polysubject interaction
  • educational process subjects

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)