• Original research article
  • April 28, 2023
  • Open access

Neuropsychological approach in the correction of speech auditory agnosia in preschool children

Abstract

The study aims to substantiate the relevance of using a neuropsychological approach in the formation of auditory gnosis in preschool children with speech disorders in modern speech therapy practice. The paper summarises the results of Russian research in the field of neuroscience on the structure and functioning of brain systems that ensure the perception and implementation of speech activities; determines the goals, objectives, stages of a pedagogical experimental work to overcome speech auditory agnosia in preschool age. The authors analysed the ontogenesis and symptoms of auditory gnosis disorders in children, justified the need to overcome these disorders in preschool age in game activities. The scientific novelty of the study lies in the fact that the relationship between auditory disorders and the main modern causes of systemic speech disorders in preschool children has been determined, the use of a neuropsychological approach in auditory gnosis formation has been tested, which is reflected in the authors’ complex of special speech therapy games. The multifunctionality of the games of this complex is realised in the normalisation of auditory gnosis simultaneously with finger and articulatory praxis, which increases the effectiveness of corrective action. The results of the experimental work convincingly prove the effectiveness of a neuropsychological approach in the correction of speech auditory agnosia in preschool children.

References

  1. Ахутина Т. В. Методы нейропсихологического обследования детей. М.: В. Секачев, 2016.
  2. Баулина М. Е. Нейропсихология. М.: Владос, 2020.
  3. Белоусова М. В., Меркулова В. А. Сенсорная алалия: речевой онтогенез, клинические проявления, подходы к диагностике и коррекции // Практическая медицина. 2016. № 8 (100).
  4. Бельтюков В. И. Взаимодействие анализаторов в процессе восприятия и усвоения устной речи (в норме и патологии): монография. М.: Педагогика, 1977.
  5. Большакова С. Е. Алалия. Работа на начальном этапе. Формирование навыков базового уровня. М.: Грифон, 2019.
  6. Визель Т. Г. Основы нейропсихологии. М.: АСТ, 2022.
  7. Визель Т. Г. Особенности коррекционной работы при нарушениях восприятия речи на слух // Самарский научный вестник. 2018. Т. 7. № 1 (22).
  8. Воробьева В. К. Методика развития связной речи у детей с системным недоразвитием речи. М.: ACT; Астрель, 2006.
  9. Глухов В. П. Комплексный подход к формированию связной речи у детей дошкольного возраста с нарушениями речевого и познавательного развития: монография. М.: В. Секачев, 2014.
  10. Каше Г. А. Подготовка к школе детей с недостатками речи. М.: Просвещение, 1985.
  11. Ковшиков В. А. Экспрессивная алалия и методы ее преодоления. М.: Каро, 2018.
  12. Когнитивные исследования: сб. науч. тр. М.: Изд-во Института психологии Российской академии наук, 2012. Вып. 5 / отв. ред. А. А. Кибрик, Т. В. Черниговская, А. В. Дубасова.
  13. Корнев А. Н. Основы логопатологии детского возраста: клинические и психологические аспекты. СПб.: Речь, 2006.
  14. Королева И. В. Слуховая агнозия, сенсорная алалия, слуховая нейропатия у детей – новые возможности диагностики и реабилитации // Центральные механизмы речи: сб. мат. X всерос. науч.-практ. конф. им. проф. Н. Н. Трауготт. СПб.: ВВМ.
  15. Кушнир И. С., Цветков А. В. Нейрологопедия: диагностика и коррекция тяжелых нарушений речи у дошкольников. М.: КОМ, 2022.
  16. Лалаева Р. И. Логопедическая работа в коррекционных классах. М.: ВЛАДОС, 1998.
  17. Левина Р. Е. Основы теории и практики логопедии. М.: Альянс, 2014.
  18. Лурия А. Р. Основы нейропсихологии. М.: Академия, 2003.
  19. Лурия А. Р. Письмо и речь: нейролингвистические исследования. М.: Академия, 2002.
  20. Лынская М. И. Значение сенсорного воспитания в работе с детьми, страдающими алалией // Проблемы современного образования. 2013. № 2.
  21. Микадзе Ю. В. Нейропсихология детского возраста. СПб.: Питер, 2022.
  22. Орфинская В. К. Принципы построения дифференцированной методики обучения алаликов на основе лингвистической классификации форм алалии // Логопедия. Методическое наследие: пос. для логопедов и студ. дефектол. фак. пед. вузов / под ред. Л. С. Волковой: в 5-ти кн. М.: ВЛАДОС, 2007. Кн. III. Системные нарушения речи. Алалия. Афазия.
  23. Павлова Н. В. Нейрологопедическая коррекция сенсорной алалии методом звуковых модуляций // Комплексное сопровождение детей с ограниченными возможностями здоровья: сб. ст. междунар. науч.-практ. конф. Чебоксары, 2016.
  24. Пятница Т. В. Логопедия в таблицах, схемах, цифрах. Ростов н/Д: Феникс, 2019.
  25. Савельева Н. А. Нейропсихологические и нейрофизиологические основы речевого дизонтогенеза у детей (проспективное исследование): дисс. … к. мед. н. Пермь, 2015.
  26. Соботович Е. Ф. Речевое недоразвитие у детей и пути его коррекции. М.: Классик-Стиль, 2003.
  27. Трауготт Н. Н. Как помочь детям, которые плохо говорят (Моторная и сенсорная алалия). СПб.: СМАРТ, 1994.
  28. Филичева Т. Б., Туманова Т. В., Нищева Н. В. Комплексное обследование речевого и психомоторного развития дошкольника. Диагностический альбом (6-7 лет). СПб.: ДЕТСТВО-ПРЕСС, 2022.
  29. Хомская Е. Д. Нейропсихология. СПб.: Питер, 2021.
  30. Храковская М. Г. Афазия. Агнозия. Апраксия. Методики восстановления. СПб.: Нестор-История, 2017.
  31. Цветкова Л. С. Актуальные проблемы нейропсихологии детского возраста. Воронеж: МОДЭК, 2006.
  32. Четверушкина Н. С. Слоговая структура слова: системный метод устранения нарушений. М.: НКЦ, 2022.
  33. Швачкин Н. Х. Возрастная психолингвистика. М.: Лабиринт, 2004.

Author information

Larisa Anatolievna Borovtsova

PhD

Tambov State University named after G. R. Derzhavin

Svetlana Nikolaevna Isaeva

PhD

Tambov State University named after G. R. Derzhavin

Viola Mihailovna Melekhova

PhD

Tambov State University named after G. R. Derzhavin

About this article

Publication history

  • Received: March 5, 2023.
  • Published: April 28, 2023.

Keywords

  • нейропсихологический подход
  • слуховая агнозия
  • комплекс логопедических игр
  • дети дошкольного возраста
  • neuropsychological approach
  • auditory agnosia
  • complex of speech therapy games
  • preschool children

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)