• Original research article
  • April 28, 2023
  • Open access

Role of piano cycles by modern Russian composers for children in the development of musical interest among students of Chinese music schools

Abstract

The aim of the study is to determine the pedagogical potential of works written by modern Russian composers for piano in the process of teaching children at a music school in China. The paper analyses the educational orientation and artistic value of piano works by Russian composers for the effective inclusion of a wealth of musical material created by Romantic composers in the process of teaching young pianists in China. The appropriateness of including works of piano music by contemporary Russian composers for children in the pedagogical repertoire of Chinese music schools is discussed as a working hypothesis. The scientific novelty of the study lies in substantiating the effectiveness of applying the integrated approach, which consists in the unity of the performing and emotional-cognitive aspects of piano skills formation to develop musical interests of students at the Wuhan School of Arts. As a result, it has been proved that the inclusion of piano cycles by modern Russian composers for children in the educational process of a school of music arts is an effective factor in the development of students’ musical interest.

References

  1. Алексеев А. Д. Методика обучения игре на фортепиано. СПб.: Лань; Планета музыки, 2018.
  2. Баренбойм Л. А. Вопросы фортепианной педагогики и исполнительства. Л.: Музыка, 1969.
  3. Ван Ин. Претворение национальных традиций в фортепианной музыке китайских композиторов XX-XXI веков: автореф. дисс. … к. иск. СПб., 2009.
  4. Вэй Тингэ. Посещение Дин Шан Дэ – ранний период фортепианного обучения в Шанхайской консерватории. Ранние фортепианные произведения Дин Шан Дэ // Китайская музыка. 1982. № 4.
  5. Кабалевский Д. Б. Как рассказывать детям о музыке? М.: Просвещение, 2005.
  6. Мельник Л. С. Влияние детского фортепианного репертуара Сергея Баневича на развитие образного мышления учащихся ДМШ // XIX Царскосельские чтения: мат. междунар. науч. конф. / под общ. ред. В. Н. Скворцова; отв. ред. Л. М. Кобрина. СПб.: Изд-во Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина, 2015.
  7. Мозгот В. Г., Чжан Чэнхань, Сян Лянь. Синтез национального и европейского в исполнительском искусстве Китая в конце ХХ – начале ХХI века // Бюллетень международного центра «Искусство и образование». 2021. № 5.
  8. У На. Фортепианная музыка Дин Шан Дэ: сопряжение китайской национальной традиции с современными приемами европейского письма: дисс. … к. иск. СПб., 2009.
  9. Хуан Чжулин. Пути развития детской музыки в Китае: дисс. … к. иск. Харьков, 2009.
  10. Чэнь Шуюнь. Фортепианное творчество китайских композиторов XX – начала XXI века: основные стилевые направления: дисс. … к. иск. Н. Новгород, 2020.
  11. Яо Вэньцзяо. Любительское музицирование как этап допрофессионального освоения фортепианного искусства в Китайской Народной Республике: автореф. дисс. … к. пед. н. СПб., 2022.

Author information

Jiabo Zhao

Herzen State Pedagogical University of Russia, St. Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: March 9, 2023.
  • Published: April 28, 2023.

Keywords

  • детская фортепианная музыка
  • обучающиеся китайских музыкальных школ
  • развитие эмоциональной сферы
  • музыкальный интерес
  • современные российские композиторы
  • children’s piano music
  • students of Chinese music schools
  • emotional sphere development
  • musical interest
  • modern Russian composers

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)