Mentoring as a resource of developing the future teacher’s culture of professional self-organization
Abstract
The purpose of the research is to define the features of using mentoring for the development of professional self-organization of pedagogical university students. In the article the essence of the professional self-organization culture of a future teacher is revealed. The mentoring practice is presented as its development resource; the pedagogical means of mentoring practice that increase the professional self-organization culture of a future teacher such as pedagogical reading, time-management methods, technology of pedagogical test are described. The scientific novelty consists in the extending of pedagogical knowledge about the possibilities of developing professional self-organization culture of a future teacher with the help of mentoring resources; the essence and content of pedagogical reading, time-management methods and technology of pedagogical test are introduced with the pedagogical means of mentoring practice aimed at the development of professional self-organization culture of a future teacher. As the result, it is proved that a curator can actively use the mentoring practice in pedagogical university to develop professional self-organization culture of a future teacher with the help of pedagogical reading, time-management methods and technology of pedagogical test.
References
- Амирова С. С. Самоорганизация обучающегося и обучаемого в учебно-воспитательном процессе непрерывного профессионального образования: автореф. дисс. … д. пед. н. Казань, 1995.
- Долгушева А. Н., Кадневский В. М., Сергиенко Е. И. Наставничество как педагогический феномен: история и современность // Вестник Омского университета. 2013. № 4.
- Еремина А. А. Роль наставника в формировании профессиональных компетенций молодого учителя // ИНСАЙТ. 2022. № 4 (12).
- Илалтдинова Е. Ю., Фролова С. В. Проектирование воспитательного пространства образовательной организации // Современные проблемы науки и образования. 2016. № 6.
- Ишков А. Д. Связь компонентов самоорганизации и личностных качеств студентов с успешностью в учебной деятельности: автореф. дисс. ... к. психол. н. М., 2004.
- Круглова И. В. Наставничество как условие профессионального становления молодого учителя: дисс. ... к. пед. н. М., 2007.
- Куликова С. С. Формирование умений самоорганизации будущих педагогов в условиях информатизации образовательной деятельности: автореф. дисс. … к. пед. н. СПб., 2008.
- Мечик И. А., Пудовкина Н. В. Технология продуктивного чтения в профессиональной подготовке бакалавра педагогики // Молодой ученый. 2016. № 5.6 (109.6).
- Низамова Ч. И. Развитие самоорганизации студентов в учебной деятельности с применением технологии тайм-менеджмента: автореф. дисс. … к. пед. н. Казань, 2021.
- Осипова Т. Ю. Функциональные векторы педагогического наставничества // Концепт. 2015. № 3.
- Полонников А. А., Король Д. Ю., Корчалова Н. Д. Образовательное чтение: опыт дидактического исследования // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2020. № 1 (207).
- Пшеничная В. В. Роль наставника в развитии профессиональных компетенций молодых педагогов // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2017. № 4 (08).
- Реунова М. А. Педагогическая технология «тайм-менеджмент» как средство самоорганизации учебной деятельности студента университета: автореф. дисс. … к. пед. н. Оренбург, 2013.
- Сметанкина Н. Н. Профессионально-специализированное чтение: его особенности и место в процессе обучения // Высшее образование сегодня. 2018. № 3.
- Тарасова Н. В., Пастухова И. П., Чигрина С. Г. Индивидуальная программа развития и система наставничества как инструменты наращивания профессиональных компетенций педагогов. Рекомендации для руководящих и педагогических работников общеобразовательных организаций. М.: Перспектива, 2020.
- Уваров Е. А. Психология самоорганизации личности как субъекта двигательной активности: автореф. дисс. … д. психол. н. СПб., 2007.
- Шемереко А. С. Развитие самоорганизации у детей старшего дошкольного возраста в процессе физкультурно-оздоровительной деятельности: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2020.
- Glaser E. M. An Experiment in the Development of Critical Thinking. N. Y.: Teacher’s College, Columbia University, 1941.
- Golding C. Educating for Critical Thinking: Thought-Encouraging Questions in a Community of Inquiry // Higher Education Research & Development. 2011. Vol. 30. Iss. 3.
- Halpern D. F. Thought and Knowledge: An Introduction to Critical Thinking. 5th ed. N. Y.: Psychology Press, 2014.
- Lipman M. Education for Critical Thinking // Philosophy of Education: An Anthology / ed. by R. Curren. Maiden: Blackwell Publishing Ltd, 2007.
- Mulnix J. W. Thinking Critically about Critical Thinking // Educational Philosophy and Theory. 2012. Vol. 44. No. 5.
Author information
About this article
Publication history
- Received: March 26, 2023.
- Published: May 19, 2023.
Keywords
- практика наставничества
- куратор
- педагогические средства практики наставничества
- культура профессиональной самоорганизации
- студенты педагогических вузов
- mentoring practice
- curator
- pedagogical means of mentoring practice
- culture of professional self-organization
- pedagogical university students
Copyright
© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC