• Original research article
  • June 19, 2023
  • Open access

Methodological debates as an effective pedagogical technology for the development of universal competencies of future teachers

Abstract

The study aims to test the effectiveness of organizing methodological debates for the development of universal competencies of future teachers. The paper reveals the didactic potential of methodological debates, describes the features of their preparation and conduct. The experience of conducting methodological debates in the process of training students in the education program 44.03.05 “Pedagogical education”, program specialization “Mathematics, computer science” is presented. The scientific novelty of the study lies in formulating the notion of “methodological debates”, shedding light on their capabilities for the development of universal competencies of future teachers. As a result, a step-by-step methodology for conducting methodological debates for the development of universal competencies of future teachers has been developed; the functions of the main participants in methodological debates have been described; the criteria and indicators for assessing the quality of performance of the participants in methodological debates have been determined; the author’s variant of conducting methodological debates on the topic “Functional literacy of students – is it a relevant educational result?” with a description of students’ activities at each organizational stage has been proposed.

References

  1. Баркова Н. Н., Карпенко А. В. Дискуссии и дебаты как методы профессионального обучения студентов педагогического университета // Проблемы современного образования. 2019. № 6.
  2. Бартошевич И. А. Дебаты как средство формирования творческих способностей будущего учителя иностранного языка // Актуальные проблемы педагогических исследований: мат. XVI аспирантских чтений. Мн., 2020.
  3. Букаты Е. М. Дебаты в учебной деятельности студентов-филологов // Сибирский педагогический журнал. 2015. № 5.
  4. Ваганова О. И., Карпова М. А., Смирнова Ж. В. Методы реализации технологии дискуссионного обучения // Инновационная экономика: перспективы развития и совершенствования. 2018. Т. 1 (33). № 7.
  5. Вахрушева Л. Н., Савинова С. В. Дебаты как форма подготовки студентов к выполнению профессиональных функций // Перспективы науки и образования. 2019. № 4 (40).
  6. Гусева С. Г. Организация и проведение дебатов на английском языке со студентами языкового профиля // Концепт. 2016. № S19.
  7. Калинкина Е. Г., Наумов С. А. Формат дебатов Карла Поппера с элементами политического кейса: метод. пособие. СПб., 2002.
  8. Кларин М. В. Технологии дискуссии в образовательном процессе // Народное образование. 2015. № 5.
  9. Лапшова А. В., Воронин И. Р. Технология дебатов как условие эффективного обучения студентов // Инновационная экономика: перспективы развития и совершенствования. 2020. № 2 (44).
  10. Лобанов В. В. Образовательное событие как педагогическая категория // Образование и наука. 2015. № 1 (1).
  11. Пинская М. А., Пономарева А. А., Косарецкий С. Г. Профессиональное развитие и подготовка молодых учителей в России // Вопросы образования. 2016. № 2.
  12. Прохорова М. П., Ваганова О. И. Технология образовательного события в российской и зарубежной образовательной практике // Вестник Мининского университета. 2019. Т. 7. № 4.
  13. Ромадина О. Г., Соловьева М. С. Дебаты как средство формирования профессиональных компетенций бакалавров в сфере педагогического образования // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2016. № 12 (177).
  14. Рындак В. Г., Жирнова А. И. Речевая креативность будущего учителя: теория и опыт России и Китая // Известия Российской академии образования. 2021. № 1-2.
  15. Толстенева А. А., Шкунова А. А., Лагунова М. В. К вопросу о реализации образовательного события в инновационных образовательных пространствах университета // Современные проблемы науки и образования. 2020. № 6.
  16. Тумашева О. В. Социально-профессиональное партнерство в подготовке педагогических кадров: региональные практики // Высшее образование в России. 2021. Т. 30. № 7.
  17. Федоров О. Д., Журавлева О. Н., Полякова Т. Н. Образовательные стратегемы проектирования дополнительных профессиональных программ для педагогов: выбор приоритетов // Вопросы образования. 2018. № 2.
  18. Шамшурин А. А. Дебаты: философско-педагогическая интерпретация: учеб. пособие / под ред. Н. Б. Поляковой. Ижевск: Удмуртский университет, 2020.
  19. Castro-Fernández B., Jiménez-Esquinas G., López-Facal R. Teacher Training via Debate on the Way of St. James as Controversial Heritage // Frontiers in Education. 2022. Vol. 6. DOI: 10.3389/feduc.2021.823122
  20. Vaganova O. I., Tsyganova L. V., Chelnokova E. A., Lapshova A. V., Turchina L. A. Technology “Debate” as a Tool for Communicative Competence Development // Amazonia Investiga. 2020. Vol. 9. No. 27.

Author information

Olga Viktorovna Tumasheva

PhD

Krasnoyarsk State Pedagogical University named after V. P. Astafiev

Maria Vladimirovna Soldaeva

PhD

Russian State Pedagogical University named after A. I. Herzen, St. Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: April 14, 2023.
  • Published: June 19, 2023.

Keywords

  • методические дебаты
  • подготовка будущего учителя
  • подходы к подготовке педагогических кадров
  • педагогическая технология
  • methodological debates
  • training of future teachers
  • approaches to teaching staff training
  • pedagogical technology

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)