• Original research article
  • July 13, 2023
  • Open access

The potential for the holistic development of research culture among technical university students based on generalized competencies

Abstract

The aim of the study is to reveal the potential for the holistic development of research culture among technical university students based on the analysis of the existing educational standards of higher education. The paper substantiates the need for research culture formation among technical university students as a way to improve their professional competence in solving research and innovation tasks, presents the results of analysing the educational standards of higher education in areas of training related to engineering, technology and technical sciences, which reflect certain aspects of the development of students’ research culture in terms of the mastery of universal and general professional competencies. The scientific novelty of the study lies in identifying contradictions in the system of engineering and technical personnel training due to the lack of an integral system for research culture formation among students. As a result of the study, the generalized competencies reflecting aspects of research culture development among students in engineering and technical fields were formulated. It was found that the generalized competencies characterizing the holistic development of research culture among technical university students are presented fragmentarily. The paper outlined the directions for improving the system of engineering and technical personnel training based on research culture formation.

References

  1. Волегжанина И. С. Становление и развитие профессиональной компетентности будущего инженера в научно-образовательном комплексе: дисс. … д. пед. н. Красноярск, 2020.
  2. Горшкова О. О. Формирование исследовательской компетенции студентов в контексте задач профессиональной деятельности инженера // Высшее образование сегодня. 2018. № 5.
  3. Гришаева Ю. М., Спирин И. В., Шумилов Ю. В. Экологическая культура и ее роль в развитии человеческого капитала в профессиональном образовании // Астраханский вестник экологического образования. 2020. № 5 (59).
  4. Гуружапов В. А. О феноменологии постановки и решения учебной задачи в развивающем обучении: попытка интеграции идей В. В. Давыдова и Дж. Дьюи // Культурно-историческая психология. 2006. Т. 2. № 2.
  5. Данилаев Д. П., Маливанов Н. Н. Функционал преподавателя технического вуза: целевые ориентиры // Высшее образование в России. 2023. № 3.
  6. Доронин А. М., Полянская С. Б., Хлопова Т. П., Романов Д. А. Культура мыслительной деятельности как биопсихосоциальный феномен // Успехи современного естествознания. 2007. № 10.
  7. Жанбурбаева М. А. Структура учебно-исследовательской деятельности // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 4 (83).
  8. Замятина О. М., Денчук Д. С., Садченко В. О. Инженерное изобретательство как основной компонент подготовки технических специалистов // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 5.
  9. Иванов В. В. Глобализация 4.0: предпосылки и перспективы // Вопросы философии. 2022. Т. 8.
  10. Ивлиева И. А. Развитие исследовательской культуры будущих менеджеров социально-культурной деятельности в образовательном пространстве вуза // Культура и образование: научно-информационный журнал вузов культуры и искусств. 2018. № 4 (31).
  11. Карпов А. О. Социализация и исследовательское поведение научного типа // Школьные технологии. 2015. № 4.
  12. Колягин Ю. М. Задачи в обучении математике: в 2-х ч. М.: Просвещение, 1977. Ч. I. Математические задачи как средство обучения и развития учащихся.
  13. Лебедева Н. А., Гришаева Ю. М. Исследовательская культура как базис для подготовки специалистов-новаторов в сфере электроэнергетики // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 7. Вып. 9.
  14. Манхейм К. Избранное: диагноз нашего времени / пер. с нем. и англ. М.: РАО Говорящая книга, 2010.
  15. Одинцова Л. А., Борисенко О. В. Организация исследовательской деятельности студентов как фактор освоения профессиональных компетенций // Современные проблемы науки и образования. 2019. № 2.
  16. Столяр А. А. Педагогика математики. М., 1986.
  17. Чубик П. С., Чучалин А. И., Соловьев М. А., Замятина О. М. Подготовка элитных специалистов в области техники и технологий // Вопросы образования. 2013. № 2.
  18. Ponte J. P., Mata-Pereira J., Henriques A., Quaresma M. Designing and using exploratory tasks. 2013. URL: www.researchgate.net/publication/259579908_Designing_and_using_exploratory_tasks

Author information

Nataliya Aleksandrovna Lebedeva

PhD

National Research University “Moscow Power Engineering Institute”

About this article

Publication history

  • Received: May 17, 2023.
  • Published: July 13, 2023.

Keywords

  • исследовательская культура студентов
  • профессиональная подготовка инженерно-технических кадров
  • инженерно-техническое образование
  • решение исследовательских и инновационных задач
  • research culture of students
  • professional training of engineering and technical personnel
  • engineering and technical education
  • solving research and innovation tasks

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)