• Original research article
  • July 13, 2023
  • Open access

The model for the formation of the pedagogical readiness to participate in the inclusive educational process at school among parents of preschool-aged children

Abstract

The study aims to substantiate the necessity and potential of forming the pedagogical readiness to participate in the inclusive educational process at school among parents of preschool-aged children. The paper presents a model for the formation of the pedagogical readiness to participate in the inclusive educational process at school among parents of preschool-aged children; describes the blocks of the model – methodological, organizational and content-related, performance-evaluative; presents empirical data confirming the effectiveness of the formation of the pedagogical readiness to participate in the inclusive educational process at school among parents of preschool-aged children in accordance with the proposed model. The scientific novelty of the study is determined by the enrichment of the theory of inclusive education by substantiating and developing the model for the formation of the pedagogical readiness to participate in the inclusive educational process at school among parents of preschool-aged children as a theoretical guideline for building interaction with parents of preschoolers in the context of their pedagogical readiness formation considered in this study as an integral personal parameter; by recording facts proving the possibility of increasing the level of formation of this readiness based on the developed scientific and methodological support in the form of the author’s program and its components – the constituents of the model. As a result, the author comes to the conclusion that the formation of the pedagogical readiness to participate in the inclusive educational process at school among parents of preschool-aged children is possible, but cannot be limited to the parents’ mastery of only the procedural side of the activity. Purposeful work is needed to develop their personal qualities and positive parental attitudes related to the acceptance of the value of inclusion and the child in it, changing the parental mentality.

References

  1. Адеева Т. Н. Проблема психологической готовности родителей различных категорий детей к инклюзивному образованию // Сибирский педагогический журнал. 2016. № 4.
  2. Арнаутова Е. П. В помощь воспитателям ДОУ в работе с родителями. М.: Школьная пресса, 2012.
  3. Ахметова Д. З., Челнокова Т. А. Инклюзивная педагогика. Казань: Познание, 2019.
  4. Бучилова И. А., Леханова О. Л., Колотилова Т. В. Психолого-педагогическое сопровождение родителей, имеющих детей с ограниченными возможностями здоровья, в условиях инклюзивного образования // Гуманитарный трактат. 2016. № 2.
  5. Быстрова Н. Н. Компетентность родителей как результат компетентной работы специалистов системы образования // Мир. 2011. № 4-2 (29).
  6. Выготский Л. С. Основы дефектологии: учебник для вузов. СПб.: Лань, 2003.
  7. Глухова Е. С., Литвина С. А. Проблемы психологической готовности участников образовательного процесса к введению инклюзивного образования // Психология обучения. 2013. № 1.
  8. Гуткина Н. И. Психологическая готовность к школе в контексте проблемы преемственности между дошкольным и школьным образованием // Психологическая наука и образование. 2010. № 3.
  9. Касаткин П. И. Аксиология образования: архитектоника современного образовательного пространства: монография / науч. ред. М. М. Лебедева. М.: МГИМО-Университет, 2018.
  10. Кирьякова А. В., Ольховая Т. А. Реализация аксиологического подхода в университетском образовании // Высшее образование в России. 2010. № 5.
  11. Кузьмина О. С. Подготовка педагогов к работе в условиях инклюзивного образования: дисс. … к. пед. н. Омск, 2015.
  12. Лебедева К. М. Модель формирования педагогической компетентности родителей воспитанников дошкольного образовательного учреждения // Казанский педагогический журнал. 2016. № 2-1 (115).
  13. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. Изд-е 2-е. М., 1977.
  14. Малофеев Н. Н. Концепция развития образования детей с ОВЗ: основные положения // Альманах Института коррекционной педагогики. 2019. № 36.
  15. Назарова Н. М. Инклюзивное обучение: историческая динамика и перспективы // Педагогика. 2015. № 9.
  16. Немов Р. С., Кирпичник А. Г. Путь к коллективу. М.: Просвещение, 1988.
  17. Нигматов З. Г., Ахметова Д. З., Челнокова Т. А. Инклюзивное образование: история, теория, технология. Казань: Познание (Институт ЭУП), 2014.
  18. Нисская А. К. Проблема перехода к обучению в школе: обзор международных практик подготовки детей, организации преемственности образовательного содержания, взаимодействия родителей и образовательных организаций // Современное дошкольное образование. 2019. № 1 (91).
  19. Овчарова Р. В. Психологическое сопровождение родительства. М.: Изд-во Института психотерапии, 2005.
  20. Попов А. А. Различные подходы к изучению понятия преемственности // Педагогическое мастерство: мат. VII междунар. науч. конф. (г. Москва, ноябрь 2015 г.). М.: Буки-Веди, 2015.
  21. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. М. – СПб.: Питер, 2012.
  22. Сунцова А. С. Опыт подготовки будущих педагогов к деятельности в условиях инклюзивного образования // Гуманитарные науки. 2018. № 2 (42).
  23. Ткачева В. В. Технологии психологического изучения семей, воспитывающих детей с отклонениями в развитии. М.: Изд-во УМО (Психология), 2006.
  24. Тряпицына А. П. Новая школа и новый учитель // Вестник Герценовского университета. 2010. № 3.
  25. Чердынцева Е. В. Технологии формирования психолого-педагогической компетентности родителей младших школьников // Начальная школа плюс: До и После. 2013. № 4.
  26. Шалагинова К. С. Психолого-педагогическое сопровождение родителей при переходе к инклюзивному образованию. 2011. URL: https://psyjournals.ru/nonserialpublications/inclusive_edu/contents/44071
  27. Шевцова Т. А. Когнитивный компонент педагогической готовности родителей детей дошкольного возраста к участию в инклюзивном образовательном процессе школы // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 7. Вып. 11. DOI: 10.30853/ped20220187
  28. Щербакова А. И. Аксиологическая подготовка учителя музыки на современном этапе: автореф. дисс. … д. пед. н. М., 2004.
  29. Щукина Г. И. Роль деятельности в учебном процессе: книга для учителя. М.: Просвещение, 1986.
  30. Щуркова Н. Е. Профессиональное обеспечение ценностно-ориентированного воспитания // Сибирский педагогический журнал. 2007. № 4.

Author information

Tatiana Alexandrovna Shevtsova

Vyatka State University; Center for Social Services of the Population in the Municipality of Labytnangi

About this article

Publication history

  • Received: May 15, 2023.
  • Published: July 13, 2023.

Keywords

  • дошкольная образовательная организация
  • общеобразовательная организация
  • педагогическая готовность родителей дошкольников
  • модель формирования педагогической готовности
  • инклюзивный образовательный процесс
  • модульная программа для родителей
  • preschool education organization
  • general education organization
  • pedagogical readiness of parents of preschool-aged children
  • model for pedagogical readiness formation
  • inclusive educational process
  • modular program for parents

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)