Selection of pedagogical tools based on the efficiency indicators for methodological practices of teaching mathematics to middle school students with academic failure risks
Abstract
The aim of the study is to substantiate that in order to implement efficient methodological practices of teaching mathematics to middle school students with academic failure risks, it is necessary to refer to certain indicators for the selection of appropriate pedagogical tools. The paper considers the parameters of assessing the efficiency of pedagogical tools for teaching mathematics offered in scientific-pedagogical literature. The scientific novelty of the study lies in the formulation of the notion of a “methodological practice of teaching mathematics” and the identification of the efficiency indicators for methodological practices of teaching mathematics to students with academic failure risks. As a result, the efficiency indicators for methodological practices of teaching mathematics to students with academic failure risks, which are proposed as guidelines for the selection of appropriate pedagogical tools, were identified and characterized.
References
- Авазова Э. Т., Раимжанова А. Т. Инновационные методы обучения в современной школе // Журнал педагогических исследований. 2022. Т. 7. № 3.
- Адаскина А. А. Изучение феномена математической тревожности в зарубежной психологии // Современная зарубежная психология. 2019. Т. 8. № 1. DOI: 10.17759/jmfp.2019080103
- Афанасьева О. П., Никифорова И. Н., Чесновицкая Е. А. Теоретические подходы к изучению проблемы успешности учебной деятельности подростков в современной общеобразовательной школе // Преподаватель XXI век. 2022. № 3-1.
- Волегжанина И. С. Педагогический инструментарий становления и развития профессиональной компетентности будущего инженера в научно-образовательном комплексе // Педагогический журнал. 2020. Т. 10. № 1А. DOI: 10.34670/AR.2020.1.46.131
- Егупова М. В., Мошура Ю. В. Задачи практического приложения геометрии как средство достижения метапредметных образовательных результатов // Математика в школе. 2020. № 2.
- Картушина Н. В. Теоретические аспекты оценки эффективности деятельности педагога. Критерии и показатели оценивания // Образование. Наука. Научные кадры. 2020. № 4.
- Кириченко Д. В., Галагузова Ю. Н. Геймификация в работе учителя общеобразовательной школы: опыт и перспективы // Педагогическое образование в России. 2022. № 3.
- Кислякова М. А. Неуспеваемость учащихся по математике как психолого-педагогический феномен // Наука и школа. 2021. № 3.
- Клячко Т. Л., Семионова Е. А., Токарева Г. С. Успешность и неуспешность школьников: ожидания родителей, оценка учителей // Вопросы образо¬вания. 2019. № 4. DOI: 10.17323/1814-9545-2019-4-71-92
- Малышев И. Г. Дежавю // Математика в школе. 2022. № 7.
- Тавстуха О. Г., Ганаева Е. А., Муратова А. А., Шавшаева Л. Ю., Матвиевская Е. Г. Обзор исследований способов преодоления учебной неуспешности учащихся // Science for Education Today. 2022. Т. 12. № 6.
- Токтарова В. И., Федорова С. Н. Оценка результативности обучения математике в адаптивной системе: критерии и показатели // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2020. № 6 (212).
- Тумашева О. В. Формирование функциональной грамотности учащихся на уроках математики: размышления о новых целевых ориентирах // Математика в школе. 2021. № 5.
- Тумашева О. В., Шашкина М. Б. Биконтекстные задания как инструмент формирования и мониторинга читательской грамотности при обучении математике // Математика в школе. 2020. № 6.
- Тумашева О. В., Шашкина М. Б. Фиаско ОГЭ по математике 2021 года: какие уроки следует извлечь? // Математика в школе. 2022. № 1.
- Шакирова Г. Р. Формирование ключевых компетенций для преодоления учебной неуспешности школьников // Проблемы современного педагогического образования. 2022. № 75-1.
- Шакирова Г. Р., Фатыхова Р. М. Классификация причин учебной неуспешности и неуспеваемости // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия «Гуманитарные науки». 2022. № 2-2. DOI: 10.37882/2223-2982.2022.02-1.39
- Ясюкова Л. А. Как развиваются и как не развиваются математические способности: анализ методик обучения математике в современной школе // Школьные технологии. 2022. № 3.
- Asli A., Zsoldos-Marchis I. Teaching applications of Mathematics in other disciplines: Teachers’ opinion and practice // Acta Didactica Napocensia. 2021. Vol. 14 (1). DOI: 10.24193/adn.14.1.11
- Benavides-Varela S., Callegher C. Z., Fagiolini B., Leo I., Altoè G., Lucangeli D. Effectiveness of digital-based interventions for children with mathematical learning difficulties: A meta-analysis // Computers & Education. 2020. Vol. 157. DOI: 10.1016/j.compedu.2020.103953
- Furner J., Gonzalez-DeHass A. How do students’ mastery and performance goals relate to math anxiety? // Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. 2011. Vol. 7 (4). DOI: 10.12973/ejmste/75209
- Ibragimov G. I., Kalimullina A. A. Descriptors derived from feedback on teaching Mathematics in school // Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. 2021. Vol. 17 (10). DOI: 10.29333/ejmste/11185
- Senthamarai S. Interactive teaching strategies // Journal of Applied and Advanced Research. 2018. Vol. 3 (S1). DOI: 10.21839/jaar.2018.v3iS1.166
Funding
The reported study was funded by the Krasnoyarsk Regional Science Foundation, research project No. 2023021409292 “Efficient methodological practices of teaching mathematics that ensure the achievement of metasubject results by students with academic failure risks”.
Author information
About this article
Publication history
- Received: May 19, 2023.
- Published: July 13, 2023.
Keywords
- методические практики обучения математике
- учащиеся с рисками учебной неуспешности
- обучение в школе
- учитель математики
- педагогический инструментарий
- methodological practices of teaching mathematics
- students with academic failure risks
- school education
- mathematics teacher
- pedagogical tools
Copyright
© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC