• Review
  • July 13, 2023
  • Open access

Neurodigital technologies in inclusive education: A theoretical review

Abstract

The aim of the paper is to present an overview of psychological and pedagogical research in the field of creation, application and improvement of neurodigital educational technologies in the context of modern inclusive education. The paper identifies and summarizes the main areas of research and problems of the neurodigitalization of inclusive education, identifies ways to solve these problems, the priority areas for further research and development. The scientific novelty of the study is associated with an attempt to comprehend in an integrative manner the existing areas of psychological and pedagogical research in the field of the neurodigitalization of inclusive education, consider the advantages and disadvantages of “neurodigital education” as one of the inclusive practices, highlight the system of success factors for the neurodigitalization of inclusive education. As a result, it has been shown that at present, it is possible to outline several leading areas in the psychological and pedagogical research on the neurodigitalization of inclusive education, as well as the prospects for the development of “neurodigital pedagogy” as a science and practice, determine ways to overcome the weaknesses and barriers to the development of inclusive education in terms of elaborating, implementing and improving neurodigital technologies.

References

  1. Алёхина С. В. Инклюзивное образование: история и современность. М.: Первое сентября, 2013.
  2. Арпентьева М. Р. Проблемы безопасности в Интернете: цифровая беспризорность как причина цифровой зависимости и цифровой преступности // Вестник Прикамского социального института. 2017. № 3 (78).
  3. Ахметова Д. З., Артюхина Т. С., Бикбаева М. Р., Сахнова И. А., Сучков М. А., Зайцева Э. А. Цифровизация и инклюзивное образование // Высшее образование в России. 2019. Т. 29. № 2.
  4. Ахметова Д. З., Челнокова Т. А. Инклюзивная педагогика. Казань: Познание, 2019.
  5. Владимиров Н. М., Доровских И. Г., Меньшиков П. В., Арпентьева М. Р. Нейрообразование и проблемы субъектности инклюзии // Специальное образование. 2022. № 1 (65).
  6. Евреева Т. С., Назаренко А. В. Использование цифровых технологий в инклюзивном образовании // Современные информационные технологии. 2022. № 35 (35).
  7. Зеер Э. Ф. Нейродидактика – инновационный тренд персонализированного образования // Профобразование и рынок труда. 2021. № 4.
  8. Иовлев Б. В., Новожилова М. Ю., Червинская К. Р., Щелкова О. Ю. Методологические аспекты изучения эффективности компьютерной психодиагностики // Вестник Санкт-Петербургского университета. Международные отношения. 2006. № 2.
  9. Лошкарева О. Н. Нейроинтерфейсные технологии в современной системе инклюзивного образования // Социальное развитие детей в мультикультурном мире: мат. междунар. науч.-практ. конф. (г. Елец, 28 февраля 2023 г.) / сост. И. В. Сушкова. Елец: Изд-во Елецкого государственного университета им. И. А. Бунина, 2023.
  10. Малиничев Д. М., Арпентьева М. Р. Инновации цифровизации // Специальное образование. 2022. № 4 (68).
  11. Мамбеталина А. С., Рыскулова М. М., Жумагалиева З. Н. Применение нейропедагогического подхода в процессе обучения в Казахстане и в зарубежных странах // Педагогика. 2019. Т. 2. № 5.
  12. Рындак В. Г. Теория и опыт цифровизации в системе инклюзивного образования // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия «Психолого-педагогические науки». 2021. № 4.
  13. Сибгатуллина-Денис И., Шарафуллина Ж. В. Асинхронности возможностей цифрового образования для инклюзивных систем // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия «Педагогика. Психология. Философия». 2020. № 4.
  14. Степанова Г. А., Малиничев Д. М., Хотеева Р. И., Арпентьева М. Р. Нейроцифровые технологии и этические проблемы модернизации инклюзивного образовании // Психопедагогика в правоохранительных органах. 2022. № 2.
  15. Целоева Д. М., Мальсагова М. Х., Мамиева З. М. Нейродидактические основы инклюзивного образования // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 4 (83).
  16. Шадчин И. В. Инклюзивное профессиональное образование в условиях его цифровизации // Инновационное развитие профессионального образования. 2020. № 4 (28).
  17. Шумилова Е. А. Цифровизация инклюзивного образовательного пространства // Вестник Челябинского государственного университета. Образование и здравоохранение. 2021. № 1 (13).
  18. Abbott C. E-inclusion. Bristol: Futurelab Education, 2007.
  19. Bates A. W. Teaching in a digital age. Vancouver: T. Bates, 2019.
  20. Borup J., Stevens M. Factors influencing teacher satisfaction at an online charter school // Journal of Online Learning Research. 2016. No. 2 (1).
  21. Chojak M. Neuropedagogy as a scientific discipline // Neuropedagogy as a Scientific Field. 2019. Vol. 12.
  22. Doukakis Sp., Alexopoulos E. C. The role of educational neuroscience in distance learning. Cham: Springer, 2021.
  23. García-Peñalvo F. J., Corell A., Abella-García V., Grande M. Online assessment in higher education in the time of COVID-19 // Education in the Knowledge Society. 2020. Vol. 21. https://doi.org/10.14201/eks.23013
  24. Giannopoulou P., Papalaskari M. A., Doukakis S. Neuroeducation and computer programming: A review // Advances in Experimental Medicine and Biology / ed. by P. Vlamos. Cham: Springer, 2020. Vol. 1194.
  25. González-Grandón X. A. Ecology of the brain // Philosophia / ed. by Th. Fuchs. Oxford: Oxford University Press, 2021. Vol. 149.
  26. Hamburg I., Bucksch S. Inclusive education and digital social innovation // Advances in Social Sciences Research Journal. 2017. Vol. 4. No. 5
  27. Horstkötter D. Self-control enhancement in children, ethical and conceptual aspects // Shaping Children / ed. by S. K. Nagel. Switzerland: Springer, 2019.
  28. Hruby G. Three requirements for justifying an educational neuroscience // The British Journal of Educational Psychology. 2012. Vol. 82.
  29. Jiménez Y., Vivanco O., Castillo D., Torres P., Jiménez M. Artificial intelligence in neuroeducation. Cham: Springer, 2021.
  30. Lee H. W., Juan C. H. What can cognitive neuroscience do to enhance our understanding of education and learning? // Journal of Neuroscience and Neuroengineering. 2013. Vol. 2 (4).
  31. McKay S. M., Smith S. Towards a neuroscience-informed coaching practice // Positive Psychology Coaching in the Workplace / ed. by W. A. Smith, I. Boniwell, S. Green. Cham: Springer, 2021.
  32. Mercier J., Charland P. An agenda for neuroeducation: Relating psychophysiological and behavioral data across time scales of learning // Neuroeducation. 2013. Vol. 2 (1).
  33. Miller R. Neuroeducation // Journal of Mental Health Counseling. 2016. Vol. 38 (2).
  34. Neuro-Systemic Applications in Learning / ed. by K. A. Thomas, J. V. Kureethara, S. Bhattacharyya. Cham: Springer, 2021.
  35. Pallarés-Domínguez D. Moral neuroeducation proactive epigenesis and poverty // Moral Neuroeducation for a Democratic and Pluralistic Society / ed. by P. Calvo, J. Gracia-Calandín. Switzerland: Springer, 2019.
  36. Pallarés-Domínguez D. Neuroeducación en diálogo: neuromitos en el proceso de enseñanza-prendizaje y en la educación moral // Pensamiento. Revista de investigación e información filosófica. 2016. Vol. 72 (273).
  37. Rangaswami S. Nature, nurture and the learning brain // Neuro-Systemic Applications in Learning / ed. by K. A. Thomas, J. V. Kureethara, S. Bhattacharyya. Cham: Springer, 2021.
  38. Reconceptualising Information Processing for Education / ed. by G. Woolcott. Singapore: Springer Nature Singapore Pte Ltd., 2020.
  39. Rodgers D. L., Hales R. L. Brain-based learning // Comprehensive Healthcare Simulation / ed. by L. Johnston, L. Su. Cham: Springer, 2021.
  40. Salas-Pilco S. Z., Xiao K., Oshima J. Artificial intelligence and new technologies in inclusive education // Sustainability. 2022. Vol. 14 (20).
  41. Schmied A., Varma S., Dubinsky J. M. Acceptability of neuroscientific interventions in education // Science and Engineering Ethics. 2021. Vol. 27.
  42. Serna R. W., Begum M., Yanco H. A. Are robots ready to deliver autism interventions? // International Journal of Social Robotics. 2016. No. 2.
  43. Shumilova E. A., Kuzma L. P., Makuha L. S. Digital tools for assessing educational achievements by students with disabilities in an inclusive educational environment // Perspectives of Science and Education. 2022. No. 6 (60).
  44. Yurinova E. A., Byrdina O. G., Dolzhenko S. G. Transprofessional competences of school teachers in the digital environment // Education and Information Technologies. 2021. No. 8.
  45. Zeer E. F., Zinnatova M. V., Tretyakova V. S., Bukovey T. D. Trans-professionalism as a predictor of adaptation of a person to digital professional future // Elementary Education Online. 2020. Vol. 19 (4).
  46. Zocchi M., Pollack C. Educational neuroethics // Mind, Brain, and Education. 2013. Vol. 7 (1).

Author information

Dmitriy Mikhailovich Malinichev

PhD

Moscow Financial and Industrial University “Synergy”

Mariam Ravilievnа Arpentieva

Dr

Center for Psychological and Pedagogical, Medicо-Social Support “Assistance”, Kaluga

Raisa Ivanovna Khoteeva

PhD

K. E. Tsiolkovski Kaluga State University

Svetlana Vladimirovna Koptyaeva

Kaluga Regional Children’s Library

About this article

Publication history

  • Received: May 19, 2023.
  • Published: July 13, 2023.

Keywords

  • инклюзивное образование
  • нейроцифровые технологии
  • цифровизация инклюзивного образования
  • нейроинтерфейсы
  • подготовка педагогов
  • inclusive education
  • neurodigital technologies
  • digitalization of inclusive education
  • neural interfaces
  • teacher training

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)