• Original research article
  • September 12, 2023
  • Open access

Integrated learning as a promising form of organising literary education at a university

Abstract

The aim of the research is to characterise the main factors in the design of the educational process at the faculty of philology of a pedagogical university taking into account the dominant aspects of future teachers’ professional training. The paper considers interdisciplinary integration as an important trajectory for the effective acquisition of professional competencies and personal self-realisation by philology students in the process of studying literary disciplines. Special attention is paid to the conditions for the formation of literary competence in the aspect of integrating subject, technological and information-resource training, which meets the requirements of the Federal State Educational Standard of Higher Education for the competencies of future teachers. The scientific novelty of the work lies in determining the pedagogical conditions for the successful implementation of interdisciplinary integration as a meaningful complementarity of different academic disciplines in the training of future teachers and philologists at a university. As a result, it has been proved that interdisciplinary integration implemented in the teaching of literary disciplines at a university can become a fundamental methodological principle that resolves the contradiction between the separate subject training of a particular discipline and the formation of a holistic view of the profession without losing the quality of education.

References

  1. Анисимов В. И. Интеграция содержания литературного образования в педагогическом вузе: системные основания, принципы и приемы. Мозырь: Мозырский государственный педагогический университет им. И. П. Шамякина, 2008.
  2. Беккулиева Б. М. Междисциплинарная интеграция в высшей школе // Экономика и социум. 2019. № 5 (60).
  3. Бирюкова О. И. Информационно-образовательные ресурсы в формировании литературоведческой компетенции студентов-филологов // Гуманитарные науки и образование. 2022. Т. 13. № 4 (52).
  4. Браже Т. Г. Интеграция предметов в современной школе // Литература в школе. 1996. № 5.
  5. Гончар А. И., Медведева Л. Г., Надеждина Е. Ю., Шатурная Е. А. Междисциплинарная интеграция в обучении иностранному языку студентов неязыковых факультетов // Приоритетные направления развития науки и образования: сб. ст. междунар. науч.-практ. конф. Пенза: Наука и просвещение, 2018.
  6. Данилюк А. Я. Теория интеграции образования. Ростов н/Д: Ростовский государственный педагогический университет, 2004.
  7. Дик Ю. И. Интеграция учебных предметов // Советская педагогика. 1987. № 9.
  8. Зимняя И. А., Земцова Е. В. Интегративный подход к оценке единой социальной социально-профессиональной компетентности выпускников вузов // Высшее образование сегодня. 2008. № 5.
  9. Клепиков В. Н. Интеграционные процессы в современном образовании // Школьные технологии. 2014. № 5.
  10. Кормилицына Т. В. Методы и средства активного обучения в аспекте новой цифровой педагогики // Гуманитарные науки и образование. 2022. Т. 13. № 2 (50).
  11. Криворотова Т. А. Интеграция как фактор развития нового качества образования // Экономика. Право. Образование: региональный аспект: сб. науч. ст., тез., докл. Н. Новгород, 2010.
  12. Максимова В. Н. Интеграция в системе образования. СПб.: ЛОИРО, 1999.
  13. Позднева С. П. Междисциплинарность как тотальный феномен познания XXI века: становление междисциплинарного словаря науки // Известия Саратовского университета. Серия «Философия. Психология. Педагогика». 2009. Т. 9.
  14. Скаткин М. Н. Проблемы современной дидактики. М.: Педагогика, 1984.
  15. Титовец Т. Е. Междисциплинарная интеграция в специализирующей и генерализирующей моделях содержания педагогического образования // Интеграция образования. 2008. № 2.
  16. Тюнников Ю. С., Крылова В. В. Междисциплинарная интеграция в системе подготовки педагогов к обеспечению преемственности в образовании // Инновационная деятельность в дошкольном образовании: мат. XI междунар. науч.-практ. конф. (г. Москва, г. Пушкино, 4-5 апреля 2018 г.) / под общ. ред. Г. П. Новиковой. Ярославль – Москва: Канцлер, 2018.
  17. Федорец Г. Ф. Проблемы интеграции в теории и практике обучения (пути развития). Л.: Ленинградский государственный педагогический институт имени А. И. Герцена, 1990.
  18. Чапаев Н. К. Структура и содержание теоретико-методологического обеспечения педагогической интеграции: дисс. … д. пед. н. Екатеринбург, 1998.
  19. Шестакова Л. А. Теоретические основания междисциплинарной интеграции в образовательном процессе вузов // Вестник Московского университета им. С. Ю. Витте. Серия 3 «Педагогика. Психология. Образовательные ресурсы и технологии». 2013. № 1 (2).

Funding

The reported study was funded under a grant for conducting research on priority areas of scientific activity of partner universities in networking (Chuvash State Pedagogical University and Mordovian State Pedagogical University) on the topic “The subject field of an academic discipline in the aspect of interdisciplinary integration”.

Author information

Olga Ivanovna Biryukova

Dr

Mordovian State Pedagogical University, Saransk

About this article

Publication history

  • Received: August 4, 2023.
  • Published: September 12, 2023.

Keywords

  • междисциплинарная интеграция
  • литературоведение
  • интегрированное обучение
  • цифровая дидактика
  • interdisciplinary integration
  • literary studies
  • integrated learning
  • digital didactics

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)