• Original research article
  • September 13, 2023
  • Open access

Continuity in the formation of professional foreign language competence of researchers at advanced training courses

Abstract

The aim of the study is to present a mechanism for implementing the concept of six-year continuous training of researchers in English, which proposes a step-by-step approach to professional foreign language competence formation. The paper develops English language training programmes for researchers with continuity in the formation and development of professional foreign language competence, presents the practical evaluation of these programmes within the framework of advanced training courses implemented at the Department of Foreign Languages of the Faculty of Personnel Training at the Federal Research Centre “Krasnoyarsk Science Center, Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences” and also confirms the expediency and success of an integrated approach to teaching adults a foreign language. The novelty of this work consists in combining all aspects of the English language, including spheres, topics and situations of communication, language knowledge and skills, speech skills and formulas aimed at achieving communicative goals, working with foreign language texts in oral and written form, as well as academic discourse, into a single integrative six-year course with the consistent introduction of a scientific component and its expansion at all stages of training. It is the first time that this approach is being implemented within the framework of advanced training programmes for scientific personnel. The continuity between the programmes in the formation and development of the speech, linguistic and socio-cultural competencies suggests that this training system is a kind of unified “English language school for researchers”. The proposed programmes are designed taking into account the professional needs, interests and peculiarities of adult students. The training is based on the principles of the communicative, linguoculturological and individual approaches within the framework of subject-to-subject relations between the teacher and the students. As a result of mastering these programmes, scholars have written academic papers that have been published in high-ranking Q1 and Q2 foreign journals (Web of Science, Scopus), presented oral reports at international scientific conferences and symposiums held in various countries of Europe and Asia, won international grants for research and continue to conduct successful scientific activity in international laboratories.

References

  1. Абрамова И. Е., Ананьина А. В. Системный подход к обучению академическому письму: практический опыт // Высшее образование в России. 2021. Т. 30. № 7.
  2. Вершловский С. Г. Образование взрослых в России: вопросы теории // Новые знания. 2004. № 3.
  3. Виноградова Т. Н., Гурьева Т. С., Кабанова Н. А. Из опыта обучения иностранному (английскому) языку в магистратуре технических вузов // Современное образование: содержание, технологии, качество. 2020. Т. 1.
  4. Дмитриенко Г. А. Влияние принципов андрагогики на организацию процесса обучения иностранному языку // Педагогика и психология: теория и практика. 2021. Т. 3 (23).
  5. Заруцкая Ж. Н., Кисель О. В., Савинова Ю. А. Некоторые аспекты технологии обучения взрослых иностранному языку // Мир науки, культуры, образования. 2016. № 3 (58).
  6. Змеёв С. И. Применение андрагогических принципов обучения в подготовке и повышении квалификации специалистов // Человек и образование. 2014. № 1 (38).
  7. Киуру К. В., Попова Е. В., Агапов А. И. Концепция Longlife Learning как проблема современного образования // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 64 (1).
  8. Коган Е. А. Оценка владения английским языком у студентов технических вузов // Перспективы науки и образования. 2020. № 1 (43). https://doi.org/10.32744/pse.2020.1.15
  9. Лазарева А. С., Агеева Н. В. Психологические барьеры при обучении взрослых устной иноязычной речи в корпоративном формате обучения // Язык и культура. 2022. № 58. https://doi.org/10.17223/19996195/58/11
  10. Лобанов Н. А., Ломакина Т. Ю. Модельный закон «Об образовании взрослых»: из истории непрерывного образования // Отечественная и зарубежная педагогика. 2019. Т. 1. № 3 (60). https://doi.org/10.24411/2224-0772-2019-10018
  11. Лысенко Н. Е. Экспериментальный анализ эффективности деловой игры и метода кейс-стади по сравнению с традиционными методами обучения в неязыковом вузе // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 5. Вып. 5. https://doi.org/10.30853/ped200134
  12. Меирбеков А. К., Бегайдарова А. Е. Проблемы, с которыми сталкиваются учителя при обучении английскому языку в средних школах // Современные наукоемкие технологии. 2021. № 9. https://doi.org/10.17513/snt.38838
  13. Нечипас А. В. Мониторинг уровня владения иностранным языком выпускников общеобразовательных школ // Столыпинский вестник. 2022. № 3.
  14. Никульшина Н. Л., Мильруд Р. П. Курс английского языка для научных исследователей: теоретические и практические объекты проектирования // Вестник Тамбовского государственного технического университета. 2003. Т. 9. № 3.
  15. Попова Л. В. Обучение молодых ученых написанию научно-исследовательской статьи на английском языке // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 7. Вып. 9. https://doi.org/10.30853/ped20220137
  16. Сафонова В. В. Социокультурный подход к обучению иностранному языку как специальности: дисс. … д. пед. н. М., 1992.
  17. Слесаренко И. В. Выпускная аттестационная работа как практико-ориентированный результат обучения сотрудников университета английскому языку // Высшее образование сегодня. 2020. № 3. https://doi.org/10.25586/RNU.HET.20.03.P.39
  18. Харченко Г. А. Преемственность в обучении иностранному языку в системе «Школа – вуз – работа» // Гуманитарные науки. Вестник Финансового университета. 2015. № 3 (19).
  19. Худякова А. П., Павлова О. В., Набокова А. А. К вопросу об обучении английскому языку студентов пожилого возраста в аспекте lifelong learning // Инновационное развитие профессионального образования. 2022. № 3 (35).
  20. Швецова О. А. Преемственность как научная и социальная проблема при обучении английскому языку бакалавриат-магистратура // Вестник педагогических наук. 2021. № 5.
  21. Burgess S., Pallant A. Teaching Academic Writing in Europe: Multilingual and Multicultural Contexts // Supporting Research Writing. Roles and Challenges in Multilingual Settings / ed. by V. Matarese. Oxford: Chandos Publishing, 2013. https://doi.org/10.1016/B978-1-84334-666-1.50002-3
  22. Huang J. C. What Do Subject Experts Teach about Writing Research Articles? An Exploratory Study // Journal of English for Academic Purposes. 2017. Vol. 25. https://doi.org/10.1016/j.jeap.2016.10.004
  23. Kearsley G. Andragogy (Malcolm Knowles). 2010. https://www.instructionaldesign.org/theories/andragogy/
  24. Kersh N., Dobrydina T., Usvyat N. Spaces of Adult Language Learning: Lifelong Language Learning in, for and through the Workplace. Cham: Springer, 2022. https://doi.org/10.1007/978-3-030-98566-0_4
  25. Knowles M. S. The Modern Practice of Adult Education: From Pedagogy to Andragogy. Chicago: Association Press, 1980.
  26. Wang V. C. X., Storey V. A. Andragogy and Teaching English as a Foreign Language in China // The Reference Librarian. 2015. Vol. 56. No. 4.https://doi.org/10.1080/02763877.2015.1057680

Author information

Natalia Vladimirovna Mikhailenko

Krasnoyarsk Science Center, Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences

Yulia Olegovna Zharkova

Krasnoyarsk Science Center, Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences

About this article

Publication history

  • Received: August 2, 2023.
  • Published: September 13, 2023.

Keywords

  • английский язык для научных сотрудников
  • программы повышения квалификации
  • иноязычная коммуникативная компетенция
  • обучение взрослых
  • академический дискурс
  • непрерывное обучение
  • English for researchers
  • professional development programmes
  • foreign language communicative competence
  • adult education
  • academic discourse
  • lifelong learning

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)