• Original research article
  • September 13, 2023
  • Open access

Technology of training future foreign language teachers on how to use the techniques for correcting students’ errors in foreign language oral speech (by the example of the German language)

Abstract

The study aims to substantiate the need to develop and implement the authors’ technology of training future foreign language teachers on how to use the techniques for correcting students’ errors in foreign language oral speech. The paper sheds light on the approaches of Russian and foreign methodology experts to the issue of error correction in the process of foreign language teaching. The scientific novelty of the study lies in developing an algorithm for correcting errors made by secondary school students in oral foreign language speech in German language teaching, which allows, taking into account the type of the error and the specific educational situation, to choose the subject, time, method and technique of correction. As a result, the technology of training future foreign language teachers on how to use this algorithm was presented, the techniques for correcting students’ errors in oral foreign language speech in German language teaching were determined.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь академических терминов и понятий. М.: ИКАР, 2009.
  2. Алхазишвили А. А. Основы овладения устной иностранной речью. М.: Просвещение, 1988.
  3. Артёмов В. А. Психология обучения иностранным языкам. М.: Изд-во Московского университета, 1969.
  4. Ершова Т. А. Развитие профессионально-коммуникативных умений иноязычной письменной обратной связи у будущих учителей и преподавателей иностранных языков: дисс. … к. пед. н. Тамбов, 2021.
  5. Кечерукова М. А. Понятие «ошибка» в иноязычной речи обучаемых в отечественной и зарубежной теории и практике // Научный диалог. 2018. № 12.
  6. Кирюшина О. В. Специфика контроля и методические приемы коррекции ошибок в обучении иностранному языку // Мир науки. Педагогика и психология. 2021. № 2.
  7. Мильруд Р. П., Кондакова Н. Н. Теории ошибок в методике обучения иностранному языку // Психолого-педагогический журнал «Гаудеамус». 2005. № 1 (7).
  8. Миролюбов А. А. Актуальные вопросы обучения иностранному языку в средней школе // Современные проблемы методики преподавания иностранных языков. Актуальные вопросы обучения иностранному языку в средней школе: сборник. М.: Высшая школа, 1975. Вып. 7.
  9. Склизков Ю. А. Совершенствование грамматической стороны иноязычной монологической речи студентов III курса языкового факультета (на материале немецкого языка): автореф. дисс. … к. пед. н. Л., 1974.
  10. Цейтлин С. Н. Речевые ошибки и их предупреждение. М.: Просвещение, 1982.
  11. Чикнаверова К. Г. Интерпретация и коррекция ошибок в речи изучающих иностранный язык. Обзор зарубежных исследований // Казанский педагогический журнал. 2018. № 3.
  12. Kleppin K. Fehler und Fehlerkorrektur. Berlin: Langenscheidt, 1998.
  13. Kleppin K. Fehler und Fehlerkorrektur. München: Langenscheidt, 2004.
  14. Lochtman K. Die mündliche Fehlerkorrektur im DaF-Unterricht // German as a Foreign Language. 2003. Iss. 3.
  15. Storch G. Deutsch als Fremdsprache – Eine Didaktik: Theoretische Grundlagen und praktische Unterrichtsgestaltung. München: Fink, 2001.

Author information

Svetlana Jurievna Poluykova

PhD

Omsk Pedagogical State University

Nadezhda Michailovna Kiseleva

PhD

Omsk Pedagogical State University

Nadezhda Nikolaevna Chicherina

PhD

Omsk Pedagogical State University

About this article

Publication history

  • Received: August 1, 2023.
  • Published: September 13, 2023.

Keywords

  • технология обучения будущих учителей
  • иноязычная устная речь
  • приемы коррекции ошибок
  • алгоритм коррекции ошибок
  • обучение немецкому языку
  • technology of teacher training
  • foreign language oral speech
  • error correction techniques
  • error correction algorithm
  • German language teaching

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)