• Original research article
  • September 14, 2023
  • Open access

Speech therapy support for the development of the syntactic component of language ability in grade schoolers with severe speech disorders

Abstract

The research aims to substantiate the need to identify the features of the formation of the syntactic component of language ability in grade schoolers with severe speech disorders. The paper deals with both theoretical and practical issues of the development of syntactic operations in grade schoolers with severe speech disorders: its level organization is presented (the conceptual, semantic levels, the level of formal grammatical structuring); the features of disorders in 3rd-grade and 4th-grade students with dysarthria and motor alalia are described at each level according to the results of the ascertaining stage of the study; a step-by-step system of speech therapy work is proposed; the continuity in the implementation of the content of speech therapy work in the activities of grade school teachers, speech therapy teachers is substantiated. The scientific novelty of the research lies in developing the authors’ methodology for speech therapy work on the development of the conceptual, semantic levels and the level of formal grammatical structuring in grade schoolers with severe speech disorders. As a result, the authors’ methodology for the study of students’ operations at the three syntactic levels in oral and written speech was practically evaluated, data on the features of operations at each syntactic level of grade schoolers with severe speech disorders (with dysarthria and motor alalia) were experimentally obtained, which allowed creating the authors’ methodology for speech therapy work with grade schoolers with severe speech disorders.

References

  1. Апресян Ю. Д. Синтаксис и семантика в синтаксическом описании // Единицы разных уровней грамматического строя языка и их взаимодействие / под ред. В. Н. Ярцевой, Н. Ю. Шведовой. М.: Просвещение, 1969.
  2. Арутюнова Н. Д. Синтаксис // Общее языкознание. Внутренняя структура языка / под ред. Б. А. Серебренникова. М., 1972.
  3. Ахутина Т. В. Нейролингвистический анализ синтаксиса. М., 2007.
  4. Ахутина Т. В., Наумова Т. Н. Смысловой и семантический синтаксис: детская речь и концепция Л. С. Выготского. М., 1983.
  5. Аяпова Т. Т. Развитие синтаксиса речи детей: автореф. дисс. … к. филол. н. Алма-Ата, 1988.
  6. Бабина Г. В. Системный подход в формировании грамматического строя речи у учащихся школы для детей с тяжелыми нарушениями речи. М., 1990.
  7. Выготский Л. С. Собрание сочинений: в 6-ти т. М., 1982. Т. 2. Проблемы общей психологии / под ред. В. В. Давыдова.
  8. Грибова O. E. «Онтогенетический принцип» в логопедии // Психолингвистика и современная логопедия / под ред. Л. Халиловой. М., 1997.
  9. Заимцян Д. Р. Формирование глубинных и поверхностных синтаксических структур языка у детей младшего школьного возраста с недоразвитием речи: автореф. дисс.. к. пед. н. М., 2013.
  10. Кузь Н. А. Диагностика и коррекция нарушений письма обучающихся с задержкой психического развития: учеб.-метод. пособие. Новосибирск, 2020.
  11. Кузь Н. А. Условия проектирования коррекционных программ для детей с нарушениями письменной речи в системе начального общего образования // Вестник педагогических инноваций. 2016. № 2 (42).
  12. Леонтьев А. А. Основы психолингвистики. М., 1997.
  13. Лурия А. Р., Цветкова Л. С. Нейропсихологический анализ предикативной структуры высказываний // Теория речевой деятельности / под ред. А. А. Леонтьева. М., 1968.
  14. Микляева Н. В. Развитие языковой способности у детей с общим недоразвитием речи // Дефектология. 2001. № 2.
  15. Моисеенко Е. М. Формирование синтаксической структуры предложения у дошкольников с общим недоразвитием речи: автореф. дисс. … к. пед. н. СПб., 2002.
  16. Подзорова С. В. Формирование универсальных учебных действий в процессе изучения раздела «Синтаксис» в начальной школе // Символ науки. 2015. № 6.
  17. Саввиди М. И. Логопедическая работа по формированию метаязыковой деятельности у учащихся начальных классов с тяжелыми нарушениями речи // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 7. Вып. 8. https://doi.org/10.30853/ped20220130
  18. Фур Е. П., Яковлев С. Б. Методическая работа по развитию синтаксического компонента языковой способности у обучающихся с тяжелыми нарушениями речи в 3-4 классе // Специальное образование. 2019. № 4 (56).
  19. Фур Е. П., Яковлев С. Б. Развитие операций смыслового синтаксирования отдельных и связных высказываний у младших школьников с тяжелыми нарушениями речи // Специальное и инклюзивное образование в цифровую эпоху: сб. науч.-метод. тр. с междунар. участием / Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена. СПб., 2021.
  20. Шахнарович А. М. Проблема формирования языковой способности // Кубрякова Е. С., Шахнарович А. М., Сахарный Л. В. Человеческий фактор в языке. Язык и порождение речи. М., 1991.
  21. Яковлев С. Б. Коррекция синтаксических аграмматизмов в письме учащихся младших классов с задержкой психического развития // Территория детства ребенка с особыми образовательными потребностями: мат. XXII междунар. конф. «Ребенок в современном мире. Территория детства» (г. Санкт-Петербург, 21-23 октября 2015 г.). СПб., 2015.
  22. Яковлева Н. Н. Оценка внимания у школьников четвертых классов с дисграфией, обучающихся по основной общеобразовательной программе и адаптированной основной общеобразовательной программе // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 7. Вып. 6. https://doi.org/10.30853/ped20220105

Author information

Ekaterina Petrovna Fur

Novosibirsk State Pedagogical University

Nataliya Alexandrovna Kuz

PhD

Novosibirsk State Pedagogical University

Sergei Borisovich Yakovlev

PhD

Herzen State Pedagogical University of Russia, St. Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: August 1, 2023.
  • Published: September 14, 2023.

Keywords

  • языковая способность
  • смысловое синтаксирование
  • семантическое синтаксирование
  • формально-грамматическое синтаксирование
  • тяжелые нарушения речи у младших школьников
  • метапредметные действия (универсальные учебные действия)
  • language ability
  • conceptual level of syntax
  • semantic level of syntax
  • level of formal grammatical structuring
  • severe speech disorders in grade schoolers
  • metadisciplinary activities (universal learning activities)

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)