• Original research article
  • September 14, 2023
  • Open access

Civic identity formation among grade schoolers through the implementation of the extracurricular activities programme of literary orientation

Abstract

The aim of the research is to substantiate the need to implement a programme of civic identity formation among grade schoolers in the process of working with the short stories, novellas, poems by Russian writers in extracurricular activities. The paper discusses the importance of increasing the role of patriotic education among modern grade schoolers due to the need for society consolidation, as well as the unstable foreign political situation, aggressive information influence and the presence of military conflicts. The need to search for new forms and methods in extracurricular activities in order to create the basis of spiritual, moral and socio-cultural foundations starting from grade school is determined. The scientific novelty of the research lies in developing the programme of extracurricular activities of literary orientation that contributes to the effective civic identity formation in grade school. The programme of extracurricular activities is proposed as a result of analyzing the data of an experimental study and the identification of an insufficient level of civic identity formation among grade schoolers. During the implementation of the programme, works of Russian literature, including Siberian literature, will be studied, which will allow forming personal competencies, fostering civic and patriotic qualities, and expanding the reading experience of students.

References

  1. Асмолов А. Г., Карабанова О. А., Гусельцева М. С. Формирование гражданской идентичности как ключевая задача образования в социокультурной модернизации России: монография / под науч. ред. А. Г. Асмолова. М.: ФИРО, 2012.
  2. Асмолов А. Г., Карабанова О. А., Марциновская Т. Д. Как рождается гражданская идентичность в мире образования: от феноменологии к технологии: монография: в 2-х ч. / под ред. А. Г. Асмолова. М., 2011. Ч. 1.
  3. Богатенкова Я. А. Патриотическое воспитание младших школьников на уроках литературного чтения // Образование и воспитание. 2020. № 2 (28).
  4. Гришина Е. А. Идентичность гражданская // Социологическая энциклопедия: в 2-х т. / гл. ред. В. Н. Иванов. М.: Мысль, 2003. Т. 1. А – М.
  5. Даниленко В. И. Современный политологический словарь. М.: Nota Bene, 2000.
  6. Данилюк А. Я., Кондаков А. М., Тишков В. А. Концепция духовно-нравственного развития и воспитания гражданина России. М.: Просвещение, 2010.
  7. Добролюбов Н. А. Русская цивилизация, сочиненная г. Жеребцовым. 1858. http://az.lib.ru/d/dobroljubow_n_a/text_0580.shtml
  8. Ефименко В. Н. Структурные компоненты и содержательное наполнение понятия «гражданская идентичность» // Теория и практика общественного развития. 2013. № 11.
  9. Зимина М. Д., Сурков М. Г., Жесткова Е. А. Художественная литература как средство воспитания патриотических чувств у младших школьников // Современные проблемы науки и образования. 2017. № 1.
  10. Леонтьев А. А. Деятельный ум: деятельность, знак, личность. М.: Смысл, 2001.
  11. Радищев А. Н. Беседа о том, что есть сын Отечества // Радищев А. Н. Полное собрание сочинений: в 3-х т. М. – Л.: Академия наук СССР, 1938. Т. 1.
  12. Ситкевич Н. В Мировоззренческие контексты инфосоциогенеза // Гуманитарные ведомости ТГПУ им. Л. Н. Толстого. 2015. № 2 (14).
  13. Степанова Е. А. Формирование гражданской идентичности на уроках русского языка и литературы // Актуальные вопросы современной педагогики: мат. VII междунар. науч. конф. (г. Самара, август 2015 г.). Самара: АСГАРД, 2015.
  14. Философия, вера, духовность: истоки, позиция и тенденции развития: монография / под общ. ред. проф. О. И. Кирикова. Воронеж: Воронежский государственный педагогический университет, 2006.
  15. Шикова Р. Ю. Гражданская общероссийская идентичность (социологический аспект) // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 1 «Регионоведение: философия, история, социология, юриспруденция, политология, культурология». 2009. № 1.
  16. Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис / пер. с англ.; под общ. ред. и с предисл. д-ра психол. наук А. В. Толстых. М.: Флинта; Прогресс, 2006.

Author information

Oksana Valeryevna Peresada

PhD

Irkutsk State University

About this article

Publication history

  • Received: August 1, 2023.
  • Published: September 14, 2023.

Keywords

  • гражданская идентичность
  • гражданско-патриотическое воспитание
  • младший школьник
  • внеурочная деятельность
  • детская литература
  • civic identity
  • civic and patriotic education
  • grade schooler
  • extracurricular activities
  • children’s literature

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)