• Original research article
  • September 18, 2023
  • Open access

Technology of project-based teaching of linguists in the course “Russian language and speech culture”

Abstract

The research aims to summarise the practical experience of organising group project activities for the students of the National University of Science and Technology MISIS pursuing a degree in training programme 45.03.02 Linguistics (the programme specialisations “Translation and translation studies” and “Theory and methodology of teaching foreign languages and cultures”) in the course “Russian language and speech culture”. The researchers discuss the notion of “project-based technology”, provide their own definition for the notion of “information research project”, propose an algorithm for the implementation of two information research projects aimed at studying the theoretical foundations of functional stylistics and forming the skills of stylistic text analysis, “Functional styles of speech” and “Analysis of the grammatical language means used in the scientific style”, describe the criteria for evaluating the projects, present the results of the students’ reflection on the outcomes of the projects. The scientific novelty lies in developing a step-by-step implementation of project-based teaching technology and formulating the criteria for evaluating the projects completed by the students within the framework of the academic discipline “Russian language and speech culture”. As a result, the effectiveness of using project-based technology in the above-mentioned training course was demonstrated.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: ИКАР, 2009.
  2. Герасимова А. М. Метод проектов как способ повышения мотивации к изучению иностранного языка в вузе // Аллея Науки. 2017. № 16.
  3. Горбачева И. М., Пудина С. И., Горбачева Е. A. Перспективы проектной методики в преподавании гуманитарных дисциплин // Экономические и социально-гуманитарные исследования. 2023. № 1 (37).
  4. Ермакова Е. Н., Зольникова Н. Н., Юздова Л. П. Проектная технология в обучении студентов русскому языку как иностранному // Вестник Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета. 2021. № 3.
  5. Калита С. П., Юркин И. Н. Проектный метод преподавания гуманитарных дисциплин как актуальная образовательная технология // Современное педагогическое образование. 2019. № 2.
  6. Маркова С. М., Горлова В. Г. Проектная технология обучения студентов в условиях профессионально-педагогического образования // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 3.
  7. Мухина Т. Г. Активные и интерактивные образовательные технологии (формы проведения занятий) в высшей школе. Н. Новгород: Нижегородский государственный архитектурно-строительный университет, 2013.
  8. Полат Е. С. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования. М.: Академия, 1999.
  9. Привалова Г. Ф. Активные и интерактивные методы обучения как фактор совершенствования учебно-познавательного процесса в вузе // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 3.
  10. Проектное обучение: практики внедрения в университетах / под ред. Л. А. Евстратовой, Н. В. Исаевой, О. В. Лешукова. М., 2018.
  11. Сечкина И. В. Проектная деятельность в инженерном образовании (групповая проектная деятельность на занятиях по математике в техническом вузе) // Общество: социология, психология, педагогика. 2022. № 7 (99).
  12. Теория и практика преподавания русского языка в учебных заведениях всех типов: коллективная монография, посвященная 85-летию профессора Михаила Ростиславовича Львова / под науч. ред. О. В. Сосновской, Т. В. Рыженковой. М.: Прометей, 2012.
  13. Тимошенко Т. Е., Штукарева Е. Б. Изучение лексики ограниченного употребления в курсе «Русский язык и культура речи» будущими переводчиками и преподавателями иностранного языка // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 8. Вып. 3.
  14. Тимошенко Т. Е., Штукарева Е. Б. Использование возможностей LMS Canvas при реализации балльно-рейтинговой системы (на материале курса «Русский язык и культура речи») // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 7. Вып. 7.
  15. Уракова Е. А., Колдина М. И., Корнусова В. М. Сущность и характеристика технологии проектной деятельности // Проблемы современного педагогического образования. 2023. № 78-2.
  16. Хасанова Г. Ф., Шагеева Ф. Т., Иванов В. Г. Групповая проектная деятельность студентов как средство подготовки инновационных инженеров в исследовательском университете // Вестник Казанского технологического университета. 2014. № 23.
  17. Черновол М. П., Чирич И. В., Штукарева Е. Б. Проектные технологии как способ формирования коммуникативной компетенции учащихся многонациональных классов // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия «Образование. Педагогические науки». 2014. Т. 6. № 2.
  18. Якупова Я. Р. Активные формы обучения – фактор интенсификации учебного процесса // Высшее образование сегодня. 2007. № 10.

Author information

Tatyana Evgenievna Timoshenko

PhD

National University of Science and Technology MISIS, Moscow

Elena Borisovna Shtukareva

PhD

National University of Science and Technology MISIS, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: July 31, 2023.
  • Published: September 18, 2023.

Keywords

  • проектная технология
  • информационно-исследовательский проект
  • метод проекта
  • русский язык и культура речи
  • интерактивные методы обучения
  • project-based technology
  • information research project
  • project-based method
  • Russian language and speech culture
  • interactive teaching methods

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)