• Original research article
  • September 18, 2023
  • Open access

Assessment of teacher readiness for mentoring in a general education organisation

Abstract

The aim of the paper is to shed light on the approaches to determining the level of teacher readiness for mentoring and to identify possible conditions for its improvement using the method of comparative analysis. The paper substantiates the main factors that actualise the need for mentoring in the pedagogical environment. The basic approaches to the definition of the term “mentoring” are highlighted, the innovative essence of teacher readiness for mentoring is considered, an analysis of the methodological materials of teacher mentors and the results of their performances at a professional skills competition is presented, which allows determining the levels of teacher readiness for mentoring, typical shortcomings in its development are described. Special attention is paid to the importance of teamwork in the organisation of mentoring. The scientific novelty lies in expanding pedagogical knowledge about the organisation of mentoring in an educational institution, the development of teacher readiness for mentoring, systematising the reasons affecting the level of teacher readiness for mentoring. As a result of using the methods of theoretical and empirical research, innovative components of teachers’ mentoring activities have been substantiated, shortcomings in teacher readiness for mentoring have been identified, conditions for their elimination have been determined.

References

  1. Андриади И. П., Темина С. Ю. Педагогический словарь. М.: ИНФРА-М, 2023.
  2. Бакулина С. Ю., Кислова Н. Н., Леонов С. А., Майорова Н. В. Развитие инновационных форм наставничества в современной педагогической деятельности // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. Социальные, гуманитарные, медико-биологические науки. 2023. Т. 25. № 2 (89).
  3. Данилова М. В. Наставничество как средство закрепления молодежи в педагогической профессии // Вестник Армавирского государственного педагогического университета. 2022. № 3.
  4. Дудина Е. А. Наставничество как особый вид педагогической деятельности: сущностные характеристики и структура // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2017. № 7 (5).
  5. Кислова Н. Н. Региональный опыт реализации программ поддержки и развития профессионального мастерства молодых педагогов // Образование и культурное пространство. 2022. № 2.
  6. Кларин М. В. Современное наставничество: новые черты традиционной практики в организациях XXI века // Экономическая теория, анализ, практика. 2016. № 5.
  7. Кочкина С. Н. Роль педагога-наставника в современном мире // Педагогика: история, перспективы. 2020. Т. 3. № 2.
  8. Лукьянова И. О. Наставничество как способ осуществления успешной адаптации молодых учителей // Интерактивная наука. 2022. № 7 (72).
  9. Минияров В. М., Бубнова Л. М. Характеристика компонентов, составляющих педагогическую готовность будущих специалистов технического профиля к профессиональной педагогической деятельности // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2015. № 11-1.
  10. Осипова Т. Ю. Функциональные векторы педагогического наставничества // Концепт. 2015. № 3.
  11. Поздеева С. И. Наставничество как деятельностное сопровождение молодого специалиста: модели и типы наставничества // Научно-педагогическое обозрение. 2017. № 2 (16).
  12. Пронькина И. Л. Нацпроект «Образование»: как организовать наставничество в школе. 2018. https://director.rosuchebnik.ru/article/natsproekt-obrazovanie-kak-organizovat-nastavnichestvo-v-shkole/?ysclid=ll2f24qulq306576982
  13. Пшеничная В. В. Роль наставника в развитии профессиональных компетенций молодых педагогов // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2017. № 4 (08).
  14. Себельдина Е. В. Формирование психолого-педагогической готовности опытных сотрудников к наставнической деятельности // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 68-4.
  15. Сулейманова Н. Как сделать наставничество эффективным // Кадровик. Кадровый менеджмент (управление персоналом). 2012. № 9.
  16. Тарасова Н. В., Пастухова И. П., Чигрина С. Г. Индивидуальная программа развития и система наставничества как инструмент наращивания профессиональных компетенций педагогов: рекомендации для руководящих и педагогических работников общеобразовательных организаций. М., 2020.
  17. A Resource Handbook for Mentors / Ontario Ministry of Education. 2010. https://www.sgdsb.on.ca/upload/documents/ntip---partnering-for-success-ntipmentor.pdf
  18. Buchanan J., Prescott A., Schuck S., Aubusson P., Burke P., Louviere J. Teacher retention and attrition: Views of early career teachers // Australian Journal of Teacher Education. 2013. Vol. 38 (3). http://dx.doi.org/10.14221/ajte.2013v38n3.9

Author information

Galina Nikolaevna Fomitskaya

Dr

Banzarov Buryat State University, Ulan-Ude

Tatyana Sodnomovna Bazarova

Dr

Banzarov Buryat State University, Ulan-Ude

About this article

Publication history

  • Received: July 25, 2023.
  • Published: September 18, 2023.

Keywords

  • наставничество
  • учитель-наставник
  • молодой учитель
  • готовность к наставнической деятельности
  • mentoring
  • teacher mentor
  • young teacher
  • readiness for mentoring

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)